Kapitoly článku:
Redakční testy typu Chevrolet Cruze
Chevrolet Cruze 1,6i LS (sedan)
Chevrolet Cruze 1,8i LTZ (hatchback)
Chevrolet Cruze SW 2,0 VCDi (kombi)
Smrt z milosti
Přeznačení jihokorejských vozů GM Daewoo v Evropě na Chevrolet bylo s ohledem na image rozhodně krokem správným směrem, s celkovým plánováním se to vedení General Motors ale příliš nepovedlo. Řada dealerů totiž nabízela ve společných prostorech Chevrolety a Opely, přičemž představeným GM se produkty jednotlivých značek nepodařilo dostatečně výrazně odlišit. Záhy tak bylo jasné, že Chevrolet si s Opelem v Evropě škodí.
Chevrolet Cruze (2011) v našem nejnovějším testu ojetiny
Zákrok byl razantní. Už na sklonku roku 2013 bylo oznámeno, že Chevrolet v Evropě končí. Zatímco v Rusku zůstává vše při starém, evropští dealeři v tuto chvíli doprodávají poslední skladové zásoby, nicméně stávající majitelé vozů Chevrolet nemají údajně důvod k obavám: General Motors bude i nadále v plném rozsahu zajišťovat záruční a pozáruční servis včetně distribuce náhradních dílů.
Až tragikomicky může působit pohled na stránku českého Chevroletu. Text s politováním konstatuje, že všechny sedany Cruze již byly vyprodány, ovšem zároveň přemlouvá k tomu, aby si zákazník zašel koupit Opel. A všimněte si věty: „Opel Astra je vybaven mnoha stejnými skvělými technologiemi a funkcemi jako Chevrolet Cruze.“ Cruze však svoji úlohu splnil a měl spolu s některými dalšími Chevrolety na to v Evropě prorazit. Přítrž těmto snahám však učinilo racionální rozhodnutí vyšších míst.
Jak šel čas
Sedan Chevrolet Cruze se v Evropě dočkal vstřícného přijetí zákazníků, ti však přeci jen žádali praktičtější karosářské provedení. Dočkali se na ženevském autosalonu v roce 2011, kde premiéru slavil elegantní hatchback Chevrolet Cruze HB. Ve výbavě LTZ a s motorem 1,8i jsme jej otestovali ještě téhož roku. Zavazadlový prostor byl sice v základním uspořádání o 50 l menší než u sedanu, hatchback však vynikal elegantnější a o 90 mm kratší karoserií vhodnější pro manévrování v omezených prostorech.
Třetí karosářská verze v podobě nejpraktičtějšího pětidveřového kombíku následovala o další rok později a my jsme Chevrolet Cruze SW prvně vyzkoušeli na cestách v okolí německého Kolína nad Rýnem. To bylo v době, kdy byl již Cruze nejprodávanějším typem značky Chevrolet v celosvětovém měřítku a po silnicích celého světa jich již jezdilo na 1,3 mil. Cruze SW nabídl zavazadlový prostor s objemem 500 až 1 478 l a celou řadou chytrých řešení.
Kombík nastoupil na evropské trhy souběžně s faceliftem, jenž se týkal také zbylých dvou karosářských verzí. Šlo přitom především o upravený přední nárazník s novými oddíly pro mlhovky a upravenou masku chladiče. Interiér zůstal prakticky nedotčen, změnila se jen některá schémata barev, vzorů a odstínů čalounických materiálů. Krytá odkládací schránka v horní části palubní desky byla posunuta blíže jejímu přednímu okraji a ukrývá zdířky pro připojení externích zvukových zařízení skrze USB a AUX.
Chevrolet Cruze se měl stát vozem pro Evropu, dějiny však rozhodly jinak...
Novinkou se stala možnost připlatit si za sedmipalcový barevný dotykový displej v horní části středové konzole, jenž je součástí multimediálního systému MyLink. Ten těží z možností širokého propojení s „chytrými“ telefony a dalšími zařízeními skrze Bluetooth a USB. Ke stávajícím pohonným jednotkám 1,6i/91 kW, 1,8i/104 kW a 2,0 VCDi/120 kW přibyl přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,4i Turbo/103 kW (známý třeba z modelů Opel Astra Turbo) a dieselový agregát 1,7 VCDi/91 kW.
Epilogem pro stávající generaci Chevroletu Cruze se stal druhý facelift. Představili jsme vám jej loni v dubnu, ovšem tehdy již bylo jasné, že u nás se s ním již nesetkáme…