88
Fotogalerie

Test ojetiny: BMW 530d Touring – král ustupuje?

Kapitoly článku:


A vystupujeme

Těžko nám bylo při závěrečném hodnocení uvěřit, že deset let starý vůz s nepříliš jasnou minulostí v nás vzbudí takové sympatie. Znovu v nás navíc posílil přesvědčení, že řada E39 patří k posledním „pořádným BMW“ a vozům stavěným pro potěchu řidiče a dlouhodobou službu vůbec. Spotřeba paliva byla dle palubního počítače velmi dobrá, ale automatické předehřívání a přitápění ve velmi mrazivém období tyto hodnoty výrazně narušily a v průměru zvyšovaly průměrnou spotřebu o více než 1 l/100 km.

P1030845.JPG P1030847.JPG P1030848.JPG

Celkově jsme během našeho testu naměřili průměr 7,9 l/100 km, což nám přišlo s ohledem na hmotnost vozu, provozní podmínky a řekněme „svižnější“ jízdní režim jako velmi slušná cifra. Oproti sedanům se dražší verze BMW E39 Touring vyznačují pérováním vzduchovými měchy na zadní nápravě s automatickou regulací světlosti bez ohledu na zatížení, jež jsou považovány za spotřební materiál, ale nyní je lze vyměnit již za nějakých 10 000 Kč.   

P1030854.JPG P1030857.JPG P1030859.JPG

Vůz k testu zapůjčila společnost AAA AUTO

Pohled z branže

Pětkové BMW s interním modelovým označením E39 se dnes na plochách autobazarů dá pořídit již okolo 60 000 Kč. Za tuto cenu lze sehnat vozy z počátku výroby (tj. od roku 1995), převážně v základních provedeních bez příplatkové výbavy a povětšinou ve verzích 520i či 525tds. Zatímco 520i se zážehovým dvoulitrem je příliš slabé, u 525tds (co do výkonu v tehdejší době špička mezi naftovými motory) při necitlivém zacházení ráda a často praská hlava válců. Při tomto stáří a v této cenové relaci mají za sebou tato auta většinou těžký život a statisíce najetých kilometrů (ať už na tachometru svítí jakkoli optimistická cifra). Ceny „pětek“ vyrobených před faceliftem (do září 2000) se pohybují většinou do 100 000 Kč, za faceliftované verze zaplatíte mezi 100 000 a 200 000 Kč. Lehce nad 200 000 Kč už lze s trochou štěstí a odvahy pořídít i novější generaci s označením E60.

P1030799.JPG P1030800.JPG P1030795.JPG

Co se týče zážehových motorů, dobrou volbu představují verze 523i a 528i (u vozů před faceliftem), jejichž dynamika je na dobré úrovni a kombinovanou spotřebu lze udržet pod 10 litry. Po faceliftu lze jednoznačně doporučit 525i a 530i (ten osobně považuji za vůbec nejlepší možnou volbu pro model E39). U nich je pouze potřeba hlídat spotřebu oleje, která může být leckdy poněkud vyšší (u třílitru i 0,5 litru na 1000km). Spotřeba benzínu je podobná jako u předchozích 523i a 528i. Verze 540i je už spíše volbou pro nadšence, dynamika a zvuk jsou i na dnešní dobu prvotřídní, spotřeba se běžně pohybuje kolem 13-16 litrů. Nevýhodou je pouze méně citlivé „šnekové“ řízení namísto hřebenového u šestiválců. V něm navíc po čase vznikají obtížně řešitelné vůle.

Z naftových agregátů lze jednoznačně doporučit 530d (uveden na trh v roce 1998), po faceliftu i 525d. Existuje i 520d, ale ta asi uspokojí pouze hodně klidné jezdce. Případné problémy mají podobné příčiny jako u všech ostatních commonrailů té doby – tedy vstřiky a čerpadlo. Pozor je třeba také dávat u vozů s automatem, který pocházel od GM a přílišnou dlouhověkostí se nevyznačoval.

P1030840.JPG P1030853.JPG P1030860.JPG P1030870.JPG

Hlavní bolestí E39 je přední náprava. Jen zcela výjimečně se lze setkat s vozem, který nevykazuje vůle v uložení ramen a nevydává klepavé zvuky při přejezdu nerovností. Pokud je podvozek v dobré kondici, odmění se vskutku výbornými jízdními vlastnostmi, které i předčí i  řadu dnešních konkurentů.  Další typickou vadou, která se vyskytuje prakticky u všech „pětek“ této generace jsou „rozsypané“ displeje na přístrojové desce a na rádiu. To lze opravit, ale pouze jednorázově a efekt je spíše krátkodobý. Často také zlobí ventilátor topení/klimatizace – na vině je většinou tzv. „ježek“, jehož výměna zabere pár minut. U kombíků navíc hrozí vlivem opotřebení či poškození únik tlaku z měchů (tzv. Nivo), které vyrovnávají světlou výšku vozu při zatížení kufru.

Většinu náhradních dílů lze dnes pořídit v druhovýrobě za relativně rozumné ceny, ani servisní úkony nejsou pro většinu automechaniků žádný problém, a proto lze „pětku“ (obzvláště po faceliftu) jednoznačně doporučit. Pořizovací ceny jsou příznivé a navíc se jedná o jedno z posledních poctivě postavených aut ze „staré školy“, které při adekvátní péči zvládne odsloužit stovky tisíc kilometrů.

Jindrich Topol.jpg
Jindřich Topol, Car Expert společnosti AAA Auto

Základní technické údaje
 
Počet válců/ventilů na válec
6/4, DOHC
Zdvihový objem motoru, typ
2 926 cm3, vznětový
Vrtání/zdvih
84,0/88,0
Stupeň komprese
18:1
Nejvyšší výkon
142 kW (193 koní)/4 000 ot./min.
Nejvyšší krouticí moment
410 Nm/1 750 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,1 s
Nejvyšší rychlost
227 km/h
Převodovka – způsob řazení, počet stupňů
Man., 5 st.
Zákl./max. objem zavazadl. prostoru
410/1 525 l
Objem palivové nádrže
70 l
Hmotnost pohotovostní/maximální
1 810/2 335 kg
Spotřeba paliva kombinovaná
7,3 l/100 km
Rozvor náprav
2 830 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu
1 512/1 527 mm
Rozměr pneu
225/55 R16 W
Délka/šířka/výška
4 805/1 800/1 445 mm

Naměřené hodnoty

Otáčky motoru na jednotlivé rychlostní stupně při silničních limitech
Stupeň/rychlost
50 km/h
90 km/h
130 km/h
1
-
-
-
2
2 700 ot./min.
-
-
3
1 700 ot./min.
3 200 ot./min.
-
4
1 100 ot./min.
2 200 ot./min.
3 200 ot./min.
5
-
1 700 ot./min.
2 500 ot./min.

 
 

Zrychlení z 0 na 100 km/h
Číslo měření
Čas v s.
1
8,45
2
8,25
3
8,60
Průměr
8,433

Pružnost
 
60 – 100 km/h
 
3. st.
4,67 s
4. st.
8,37 s
 
 
80 – 120 km/h
 
4. st.
6,10 s
5. st.
8,93 s


  

 
  
  
 
 


 

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud