Test ojetiny: BMW 530d Touring – král ustupuje?

Generace E39 je podle řady motoristů a odborníků zatím nejlepší „pětkou“, jaká byla vyrobena. Ale stárne…
Seznam kapitol
  1. Trvající hodnota, Čtvrtá v řadě, Impozantní nástup, Převážně víceválcové motory
  2. Vyvážená konstrukce, Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Uvnitř, Konečně pořádný „kufr“
  4. Za volantem, Na silnici, 530d Touring vs. 523i sedan
  5. A vystupujeme, Pohled z branže, Základní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Trvající hodnota

Ceny vozů BMW řady 5 z generace E39 vyráběné v letech 1995 až 2003 nyní kvůli jejich stárnutí povážlivě klesají a v nejrůznějších stupních opotřebení se dnes stále častěji zjevují v rukou nejhrůznějších individuí. To bohužel jen podporuje pověst středních řad značek BMW, Mercedes – Benz nebo Audi coby vozů pro mafiány a další pochybné existence. Omlácené nárazníky, extrémně velká kola, černá okna a burácející audiosoustava, to jsou jen některé z rysů, které vozy BMW 5 E39 v současnosti zpravidla provázejí. Hodnotit auta podle jejich majitelů (stejně jako naopak) však nebývá spravedlivé, a to je také případ mnichovské střední třídy z přelomu století. Tato „pětka“ je totiž i z dnešního pohledu v řadě směrů automobilem znamenitých vlastností, ceny ojetin i náhradních dílů (z velké části dostupných též z druhovýroby, investovat do „originálů“ je v řadě případů nyní již nerozumné) zároveň umožňují jejich nákup i provoz za překvapivě rozumných finančních podmínek.

Tentokrát jsme pro vás vyzkoušeli faceliftovaný kombík 530d Touring z roku 2001 vybavený špičkovým vznětovým šestiválcem a velmi slušnou výbavou. Sedan BMW 530d jsme pro vás přitom testovali již před třemi lety a na tomto odkaze najdete také kompletní historii řady E39, zájemce o další informace nechť se proto obrátí tam, neboť my se nyní budeme soustředit především na specifika verze Touring a hodnocení její spolehlivosti.  

Tip: Přečtěte si naše předchozí testy vozů BMW 5.

Čtvrtá v řadě

BMW 5 se stalo ve světě „prémiových“ automobilů se sportovním akcentem uznávaným pojmem. Střední vozy BMW 5 se vyrábí již 39 let, ale jejich dějiny začínají ještě před zavedením jednociferného číslování řad. Celkem v pěti generacích dosud vzniklo více než 5,5 milionu těchto strojů, které se staly synonymem pro pojem „sportovní sedan“, a „pětka“ se tím stala jedním z nejúspěšnějších modelů mnichovské automobilky. Již během šedesátých let si značka BMW systematicky budovala reputaci úzkoprofilového producenta technicky pokročilých, výkonných a příkladně řiditelných sedanů s pohonem zadních kol, jemuž u většiny svých vozů (nebo se o to alespoň snaží…) zůstává věrná dodnes.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
E12 (1972) / E28 M5 (1985) / E34 (1989)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
E39 (1995) / E60 (2003) / F10 (2010)

Genezi BMW 5 jsme pro vás vloni obšírně shrnuli na tomto místě, proto jen stručně připomeňme jejich souslednost. První generace E12 se objevila v roce 1972, modernizace E28 následovala o deset let později a nová E34 přišla roku 1988. Zcela nově zkonstruovaná E39 s hliníkovým podvozkem přišla v roce 1995 a v roce 2003 pak uvolnila místo generaci E60. Šestá generace představená vloni se podle dosavadních poznatků vrací k základům, kterým se pátá generace E60 poněkud zpronevěřila.

Impozantní nástup

Čtvrtá „pětka“ v řadě se představila na frankfurtském IAA roku 1995, tedy ve stejném roce, co světlo světa spatřila „masařka“, tedy Mercedes – Benz E. Čtvrtá řada v době svého vzniku patřila opět ke špičce na horní hranici vyšší střední třídy, k dispozici byla jako čtyřdvéřový sedan a pětidvéřové kombi Touring a své předchůdce následovala ve snaze kombinovat komfort s až sportovními jízdními vlastnostmi. Ty těží z takřka ideálně rovnoměrného rozdělení hmotnosti mezi obě nápravy, podvozek je prvně v dějinách takřka kompletně vyroben z hliníkových slitin (posedlost redukcí neodpružené hmoty zasáhla též plechové ráfky, jež jsou i přes svůj vzhled vyrobeny z hliníku!), motory jsou uloženy podélně nad přední nápravou, navazuje na ně převodovka a točivý moment je ve stejné ose přenášen na kola zadní nápravy. Vše je rozděleno přesně tak, jak to má fanda značky rád: přední kola řídí, zadní tlačí, žádné kompromisy a dělení sil.

Kvůli rozložení hmotnosti se akumulátor nachází v zavazadlovém prostoru. Nabídka motorů se postupně rozšiřovala, přibyly vznětové šestiválce s první generací přímého vstřikování common rail. V roce 2000 byl vůz decentně modernizován, a to hlavně po technické stránce. Novější verzi tak zvenčí poznáte jen podle nových předních světlometů s „parkovačkami“ v obroučkách všech čtyř reflektorů (premiéra tzv. „angel eyes“!) a kulatými předními blinkry i mlhovkami a podle mírně upravených zadních sdružených světel, šestnáctipalcové ráfky začaly nahrazovat ty patnáctipalcové.

Klepněte pro větší obrázek
Šest generací BMW řady 5

Převážně víceválcové motory

Pro čtvrtou generaci se zprvu nabízely celkem čtyři šestiválcové motory, zážehové 2,0i/110 kW, 2,5i/125 kW a 2,8i/142 kW a vznětový 2,5 TDS/105 kW. Použitý motor lze opět rozšifrovat z označení 520i, 523i, 528i a 525tds, což v daném případě neplatí jen pro prostřední zážehový. Záhy přibyly osmiválce 3,5i/180 kW a 4,0i/210 kW, z nichž ten poslední dostal šestistupňovou převodovku, a zcela nový „common rail“ 3,0d/135 kW, který v oné době svými parametry deklasoval konkurenci (Audi A6: 2,5 TDI/110 kW, Mercedes - Benz E: 3,0TD/130 kW, ovšem ještě s nepřímým vstřikem). Po faceliftu v roce 2000 se škála změnila na jednotky 2,0i/125 kW, 2,5i/141 kW a 3,0i/170 kW, přičemž ten poslední osobně považuji za nejzdařilejší v kombinaci jízdních výkonů a provozních nákladů.

Osmiválce zůstaly beze změn. V nabídce se objevil vůbec první (a jediný) čtyřválec v podobě dvoulitrového „dieselu“ s výkonem 100 kW, náročnější uživatelé měli pak k dispozici šestiválce 2,5d/120 kW a modifikovaný „třílitr“ s výkonem zvýšeným na 141 kW. Pro všechny z nich byly k dispozici pětistupňové převodovky s manuálním i automatickým řazením, rok po uvedení se představil „automat“ Steptronic s možností sekvenčního řazení.

Následující kapitola
BMW X5 2.993
Rok výroby: 2005
Stav: 196 884 km
Cena: 220 000 Kč
BMW Řada 3 1.796
Rok výroby: 2002
Stav: 96 255 km
Cena: 57 000 Kč
BMW Řada 1 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 96 122 km
Cena: 270 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků