Test ojetiny BMW 116i: beránek v rouše vlčím

BMW 1 (E87) se před devíti lety stalo po kompromisně řešených vozech 3 Compact konečně samostatnou, základní řadou v nabídce automobilů značky BMW. Jak lze s odstupem času hodnotit nejslabší provedení první jedničky?
Seznam kapitol
  1. Tápání v nových vodách, Jednička poprvé
  2. Zkoušený vůz, Nač se připravit
  3. Nabídka verzí, Na palubě
  4. Za volantem, Na silnici, A vystupujeme
  5. Názor z branže, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie

(Aktualizováno, 18. 11., 11:45): V kapitole Názor z branže byla na pravou míru uvedena informace o původu motorů 1,6i pro BMW 1: agregáty N13 ze společného vývoje BMW/PSA se do vozů E87 nedodávaly. Podrobný seznam motorů viz kapitola Nabídka verzí.

Tápání v nových vodách

Ještě v polovině devadesátých let patřila automobilka BMW k velmi konzervativním výrobcům automobilů. Její vozy se pevně držely zavedených lichými čísly označených řad sportovně orientovaných sedanů, kupé, kabrioletů a v „nejhorším“ případě kombíků, to bylo vše. První SUV v podobě BMW X5 (E53) se začala vyrábět v roce 1999, nicméně mnichovským bylo jasné, že musí lovit další zákazníky i v jiných nových vodách. A začali u těch, kteří po BMW toužili, ale dosud si je nemohli dovolit.

Testy | BMW | Volkswagen Golf

Test BMW 316ti: jen lepší Golf...?

V roce 1993 pro ně byla spuštěna výroba prvního Compactu. Odvozen byl z tehdejšího nejmenšího BMW, tedy řady 3 (E36), a nabízen byl ve verzích 316ti, 316g, 318ti, 318tds a 323ti, přičemž označení „ti“ mělo znamenat „touring international“. Přední část karoserie byla s ostatními vozy BMW 3 (E36) shodná po sloupek A, za ním pak již bylo všechno jinak.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 316ti (E46/5) z roku 2001, druhá a poslední generace Compactu 

A když všechno, tak všechno. Ačkoli rozvor náprav zůstal zachován, zadní kola nespočívala na víceprvkových závěsech E36, ale na konvenční „klice“ z předchozí generace E30, jež byla nejen levnější na výrobu, ale především prostorově hospodárnější.

Testy | BMW

Test BMW 116d: nejslabší z rodu

V roce 2001 přišel další Compact. Podvozek této řady E46/5 byl již celý převzat z „normální“ generace E46, ale rozvor náprav byl zkrácen. Ani přes zlepšenou kvalitu nebyl obchodní úspěch Compactu E46/5 valný, což ale značku BMW příliš nemrzelo, neboť na začátku nového století již bodovala v jiných nových segmentech včetně SUV. V Mnichově ale na „levné BMW“ nerezignovali, jen se poučili z vlastních chyb.

Jednička poprvé

Již na sklonku roku 2004 tak do světa vrhli pětidveřový model E87. Šlo o pokračování pokusů s Compacty, dokonce i technická příbuznost s dobovými BMW „3er“ (hlavně v motorech) pokračovala, nicméně nová „jednička“ se stala již plně samostatnou a široce členěnou řadou. První BMW 1 pokračuje v prodejích dodnes, a sice ve verzích kupé (E82) a kabrio (E88). Na jejich pozici teprve nyní nastupuje nově zavedená řada BMW 2. Na místo tří a pětidveřových hatchbacků (E81, resp. E87) pak v roce 2011 nastoupila zcela nová generace BMW 1 (F20).

Testy | BMW

Svezení s BMW 135i Performance Paket

Pod vzhled tohoto modelu se podepsal tehdejší šéfdesignér BMW Christopher Bangle, ovšem jeho jednička nepůsobila tak provokativním dojmem jako třeba jen o rok starší pětka E60, přesto však svým pojetím výrazně vystupovala z řady konvenčních malých hatchbacků. A to bylo dáno i pohonnou koncepcí, motor za přední nápravou si vynutil zástavbu docela dlouhé přídě, což profilu vozu dodává punc nezaměnitelnosti.

Testy | Zajímavosti | Technika | BMW | Palivo

Test BMW 120d xDrive: hodně zvláštní „čtyřkolka“

Samonosná pětidveřová karoserie modelu E87 disponuje pomocnými rámy vpředu i vzadu a částečně hliníkovými závěsy předních kol s dvojicemi příčných ramen (odvozeny byly z řad 3 a 5), vzadu se pak objevily nově navržené pětiprvkové závěsy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 116i z roku 2006 v našem testu ojetiny
 

Standardem byly šestistupňové převodovky s výjimkou základní verze 116i, která ji ale dostala už v polovině roku 2006 také. Výroba probíhala v Regensburgu a v roce 2004 u nás nejlevnější BMW 116i startovalo s cenou 615 000 Kč. Pro zajímavost: dnes koupíte nejdostupnější novou jedničku o 55 000 Kč levněji.

Následující kapitola
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků