Kapitoly článku:
Ztrátu vlastní technické autonomie na úkor základu z Fiatu vyvažují efektní detaily, například bezrámová okna dveří či přepínač DNA, šikovně zhodnocující takřka „bezpracnou“ ovlivnitelnost některých elektronických prvků. Na svou třídu má mito i poměrně bohatou výbavu, byť u nás nešlo nakonfigurovat tak široce jako třeba v Německu.
Systém stop-start přišel v roce 2009 nejdříve pro multiairy, o dva roky později i pro ostatní motorizace s výjimkou té základní. Ovládání vyhřívaných sedaček mezi nimi je vrcholně nepraktické.
Opatrně s MultiAirem
Víc bychom chtěli upozornit na zatím nečekaně spolehlivou dvouspojkovou převodovku TCT (pokud se zajímáte o vrcholné verze) a hlavně na benzinové agregáty 1.4 MultiAir (atmosférické i přeplňované) s přelomovou technologií elektrohydraulického ovládání sacích ventilů. Pohybový impulz jim sice stále dává vačka, ovšem jejich zdvih i časování jsou díky regulovatelné hydraulické „předloze“ rekordně variabilní. Nezlobí to? Za určitých okolností může, neboť klíčová a na přesnou regulaci citlivá ovládací část nepracuje s žádným speciálním hydraulickým olejem, ale s běžným motorovým, jehož vhodnost pro daný účel časem zákonitě klesá.
Spíše než drobné nečistoty zachycované dalším filtrem v hlavě válců se ukazuje být větším problémem kontaminace oleje neodpařenými zbytky nekvalitního benzinu. Jeho tankování se tuzemský motorista může těžko ubránit, a tak nezbývá než maximálně omezit jízdy na krátké vzdálenosti (kde dochází k největšímu splavování paliva do oleje) a zkrátit interval výměny maziva na maximálně 15 000 km/1 rok. Šetřit se nevyplácí, špatně fungující hydraulika, projevující se hlučností, později i vibracemi, cukáním či nouzovým režimem, je totiž léčitelná jen výměnou neopravitelné „kostky“ zhruba za 25 000 korun.
Případné vůle v přední nápravě nejsou drahé. Tyčky stabilizátoru stojí v originálu cca 800 korun a rejdový čep lze po odvrtání nýtů nahradit druhovýrobním. Dobře odladěná vlečená zadní náprava není žádnou překážkou mrštnosti. Úniky oleje jsou výjimečné.
Ve městě s potížemi
Omezenou doporučitelnost benzinového mita pro čistě městské poskakování podporují i na „ulití“ náchylné zapalovací svíčky. Kromě mnoha majitelů nám to potvrzuje Lukáš Skorus z brněnského Motortecu. „Některé motory jsou na to opravdu citlivější. Kdo je opakovaně po pár ujetých metrech studené vypíná, asi bude mít problém,“ upozorňuje. Týká se to více verzí T-Jet a MultiAir. Starší, jednodušší agregáty Fire snášejí kratičké popojíždění lépe. Citlivost na bezchybný stav svíček je ještě výraznější u brblavého dvouválce TwinAir.
Co ale potom vybrat? Pro dálniční cestování si mito asi nikdo nekupuje. A osadit jej pro jízdy kolem komína pomalu se zahřívajícím dieselem, navíc už vždy s filtrem pevných částic, je také trochu proti logice.
Když hovoříme o dieselech, které z nabídky pro český trh postupně zmizely, pak bychom se jednoznačně přimlouvali za větší 1.6 JTDm. S třináctistovkou umí být časem víc problémů, opět především v souvislosti s rychle karbonující malou olejovou náplní. Kromě poruch špatně mazaných turbodmychadel jsou u ní známé i případy „potkání se“ po selhání nedostatečně tlakujícího napínáku. I když většinou nedojde k většímu poškození ventilů a rozlámou se jen vahadla, bývá to oprava za 20 000 korun.