Test ojetiny - BMW 530d Touring (E61): příliš radikální řez

Jedním z vůbec nejrozporuplnějších vozů značky BMW posledních let se stala v roce 2003 řada 5 (E60/E61). Jak si vede jako ojetina?
Seznam kapitol
  1. Komerčně úspěšný pokus o zlom, Progresivní konstrukce, Nové motory i X-Drive, Zásadní facelift z roku 2007
  2. Zkoušený vůz, Při zkouškách na ISŠ Automobilní, Na první pohled
  3. Všechno je jinak!, Pracoviště řidiče, Zase ten iDrive…
  4. Impozantní motor, Podvozek nemusí vyhovovat všem, Nač si dávat pozor
  5. A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie

Komerčně úspěšný pokus o zlom

Vozy BMW byly na konci devadesátých let konzervativně střiženými automobily, jejichž technika i design od generace ke generaci procházely kontinuální evolucí a postupným vylepšováním tradičního receptu. Co se stylingu a ergonomie prvků v okolí řidiče týče, stala se v roce 2003 revolucí „pětka“, tedy BMW řady 5 (sedan E60, kombi Touring E61). Koncepčně se nic výrazného nezměnilo, ale designéři měli jasný záměr: udělat všechno jinak, než bylo dosud. Zkrátka jinak, a to za každou cenu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW řady 5 v generaci E60/61 znamenalo v kontinuitě modelu zlom

Zvláště konfigurace pracoviště řidiče tím výrazně utrpěla v otázce snadného a přehledného ovládání. BMW 5 řady E60/E61 u veřejnosti, a zejména pak u tradičních zákazníků BMW, zprvu tvrdě narazilo, ovšem když v roce 2010 odcházelo do výslužby nahrazeno generací F10, byla to paradoxně prodejně nejúspěšnější „pětka“ všech dob. Značná část veřejnosti tuto generaci kvůli jejímu designu a nepraktickému interiéru zavrhla, nicméně je třeba zdůraznit, že šlo o jedno z nejmodernějších aut své třídy a doby, jež vyniklo celou řadou novátorských řešení.

Testy | Ojetiny | BMW

Test ojetiny: BMW 530d Touring – král ustupuje?

Oproti řadě 7 (E65) z roku 2001 tým Chrise Bangla vytvořil v generaci E60 poněkud uhlazenější a kompaktnější celek, a to zvláště v oblasti zádi sedanu. Významnou novinkou se stala přední část karoserie, jež byla až k patám sloupků A vyrobena v převážné míře z hliníku, z lehkých slitin tak nebyly jen blatníky a kapota, ale také většina strukturálních prvků (blatníky byly šroubované, zkrátka žádné svary), což přineslo oproti BMW řady 5 generace E39 snížení hmotnosti o 36 kg.

Progresivní konstrukce

Stejně jako u předchozí generace BMW řady 5 E39 byly všechny díly závěsů kol i u tohoto modelu z hliníkových slitin, rozvor náprav narostl o 62 mm a rozchod kol byl rozšířen o 46 mm vpředu a o 56 mm vzadu pro zlepšení stability a zvětšení prostoru pro posádku a její zavazadla. Změnami prošlo také hřebenové řízení. Převod se stal strmějším, standardem byl posilovač řízení Servotronic s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti jízdy a připlácet bylo možno za aktivní řízení AFS s variabilním převodem upravovaným elektronicky podle aktuálních provozních podmínek.

Testy | BMW

Test ojetého BMW 530d: pro snoby, nebo znalce?

Řízení podvozku mohlo být doplněno soustavou Dynamic Drive omezující náklony karoserie v zatáčkách s přispěním proměnné tuhosti zadního stabilizátoru. V seznamu příplatkové výbavy najdeme řadu na svoji dobu progresivních prvků od adaptivního tempomatu přes natáčecí světlomety a Bluetooth až po head-up displej s projekcí nejdůležitějších údajů přímo do zorného úhlu řidiče.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ledvinky zachovány zůstaly, podobně jako možnost samostatně otevírat zadní okno

Zprvu byla většina motorů převzata z předchozí generace E39, řeč je přitom o zážehových verzích 520i (2,2 l/125 kW), 525i (2,5 l/141 kW) a 530i (3,0 l/170 kW) a vznětovém „třílitru“ 530d s výkonem 160 kW. Je třeba připomenout, že ve všech případech šlo výhradně o ortodoxní řadové šestiválce, přičemž ještě před koncem roku 2003 do seznamu přibyl osmiválec 545i (4,4 l/245 kW).

Nové motory i X-Drive

Nejvýznamnější novinkou roku 2004 se stala premiéra kombi s tradičním jménem Touring a označením E61, sestavu pohonných jednotek navíc obohatily šestiválce 525d (2,5 l/130 kW) a špičkový 535d (3,0 l/200 kW) s přeplňováním dvojicí turbodmychadel Variable Twin Turbo s pevnými rozváděcími lopatkami a výhradní kombinací se samočinnou převodovkou. V roce 2005 se do vozů BMW řady 5 vrátil (předchozí generace E39 jej na rozdíl od E34 vůbec nenabízela!) pohon všech kol s dnes již notoricky známým označením X-Drive.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW řady 5 bylo v generaci E60/61 dostupné v celé řadě verzí a s vesměs šestiválcovými motory, do nabídky se vrátil i pohon všech kol

Rok 2005 znamenal také nástup nové generace zážehových šestiválců N52 pro verze 523i (2,5 l/130 kW), 525i (2,5 l/160 kW) a 530i (3,0 l/190 kW) a osmiválců 540i (4,0 l/225 kW) a 550i (4,8 l/270 kW), jež nahradily do té doby vyráběný 545i. Monstrózní špičkou nabídky se stal ikonický BMW M5 E60 (také jako kombi E61) s vysokoobrátkovým desetiválcem s objemem 5,0 l a výkonem 516 koní (380 kW).

Zajímavosti | BMW

BMW 5: ohlédnutí za pěti generacemi „pětky“

Předchozí BMW M5 E39 je však s odstupem času hodnocena celkově lépe, možná také z důvodu, že M5 E60/E61 byly k mání výhradně s nepříliš zdařilou robotizovanou převodovkou SMG. V tuto chvíli je třeba zmínit, že všechny vozy E60/E61 byly opatřeny výhradně šestistupňovými převodovkami, ať už s manuálním, nebo samočinným řazením. Ve stejném roce, kdy se představilo BMW M5, byl do nabídky motorů pro BMW řady 5 v tichosti včleněn první čtyřválec v podobě vznětové verze 520d (2,0 l/120 kW).

Zásadní facelift z roku 2007

Největší modernizací prošlo BMW řady 5 v generaci E60/61 v polovině roku 2007, byť zvenčí se úpravy projevily pouze minimálně, a to zvláště v novém předním nárazníku a rozšířených ledvinkách. Většina modifikací se dotkla mechanických skupin a interiéru. Ten po výtkách na kvalitu pracoviště řidiče doznal řady úprav včetně zcela nového čalounění dveřních výplní, jež se vrátilo do dříve nastavené linie vozů BMW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Facelift z roku 2007 přinesl řadu zlepšení, zejména v interiéru

Alespoň částečně bylo vylepšeno rozhraní ovládacího palubního systému iDrive, úpravami prošla také spodní část středové konzole a panel klimatizace a volič samočinné převodovky se dočkal „namačkávacího“ ovládání a podoby, v níž se objevuje v nových vozech BMW prakticky dodnes. Dále rozšířena byla komfortní a bezpečnostní výbava, takže faceliftované BMW řady 5 E60/E61 patřilo ve své době k prvním velkosériovým autům evropské provenience s aktivním tempomatem schopným zcela zastavit a rozjet se, hlídáním nechtěného opuštění jízdního pruhu, infračervenou soustavou nočního vidění Night Vision nebo samočinným přepínáním dálkových světel.

Testy | BMW

BMW 530i: techno party (megatest)

Modernizace řady E60/61 se již nesla v duchu známého hesla EfficientDynamics, což přineslo snížení spotřeby paliva všech nabízených jednotek. Zážehové motory začaly přecházet na přímé vstřikování HPI a „diesely“ na třetí generaci vysokotlakého vstřikování common-rail. K omezení spotřeby přispěly kromě upravených převodových poměrů také proměnný účinek prvků příslušenství motoru (pracují pouze v případě, že je jich skutečně třeba) nebo indikace vhodného momentu pro řazení u manuálních převodovek. A jaký byl technický stav zkoušeného vozu?

Následující kapitola
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2005
Stav: 200 966 km
Cena: 140 000 Kč
BMW Řada 5 2.926
Rok výroby: 1999
Stav: 171 708 km
Cena: 65 000 Kč
BMW X3 1.995
Rok výroby: 2009
Stav: 128 165 km
Cena: 280 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků