Test ojetého VW Bora: obyčejný, ale solidní

„Golf s kufrem“ nebo „předražená Octavia“. I tak se přezdívá malým sedanům VW. Realitu jsme zkusili odhalit skrze ojetou Boru.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Sedany útočí, Zkoušený vůz
  2. Zvenčí, Uvnitř, Slušný kufr
  3. Pracoviště řidiče, Na silnici, Závěr
  4. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Osud čtyřdveřových sedanů Volkswagen nižší střední třídy je od počátku spjat s modelem Golf. Ten se stal parametrem mezi vozy své kategorie, který zůstával často sumou svých vlastností nepřekonaný a jeho konkurenti se mu mohli jen přiblížit. S příchodem jeho čtvrté generace v roce 1997 však konkurence konečně popadla dech a situace se začala měnit. Ale pěkně popořádku.

Golf první generace se představil roku 1974 a jeho cíl byl jasný: nahradit legendárního „brouka“. V roce 1983 byla uvedena generace druhá a třetí následovala o osm let později. Čtvrtá generace však nebyla zcela nová, ale jen evolucí svého předchůdce. „Nový“ Golf rozměrově povyrostl do všech stran. Po úpravách byl převzat také podvozek, jehož rozvor náprav narostl o 39 mm, podlahová plošina se stala jednou z prvních univerzálních „platforem“ v automobilovém průmyslu, neboť posloužila jako základ také prvním generacím koncernových vozů Škoda Octavia a Audi A3 a Seatu Toledo. Zadní náprava zůstala jednoduchá, kliková, ale tlumiče se přemístily mimo středy vinutých pružin, takže se zvýšila využitelnost zavazadlového prostoru. Také většina motorů byla pro všechny zmíněné vozy více méně shodná, zvláště co do motorů vznětových.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 
Sedany útočí

Již krátce po uvedení Golfu první generace začalo být jasné, že existuje i silná skupina zákazníků, kteří by uvítali podobně velký, ale čtyřdvéřový vůz. V roce 1979 se tak představil sedan Jetta, který využíval v maximální míře struktury Golfu. Ačkoli pro Evropu byl tento název dlouhé roky mrtvý, v různých částech světa se vyskytuje takřka nepřetržitě. Pozdější generace Golfu byly vždy s minimálním zpožděním následovány sedany, většinou pojmenovanými právě Jetta.

V roce 1992 však zazářil malý sedan Volkswagen s novým, „větrným“ jménem Vento. Na autosalonu v Paříži se objevil sourozenec čtvrté generace Golfu s neméně vanoucím názvem Bora. Ve srovnání s Golfem byl o více než 20 cm delší, ale provozními vlastnostmi ani nabídkou výbav či motorů se od svého základu v podstatě nelišil. Poslání Bory bylo jasné: překlenout mezeru mezi kompaktním Golfem a větším Passatem, o čemž svědčí především design zádi a zadních světlometů. Bora do vínku dostala také poněkud dynamičtější a ostřeji řezanou příď.

Zkoušený vůz

Podle dobře vedené servisní nížky prošel testovaný vůz poslední servisní prohlídkou letos v únoru při stavu tachometru 94 230 km, tedy nedávno. Celkově byl v dobrém stavu, rovnoměrné opotřebení dílů interiéru i karosářských dílů (běžné škrábance) přibližně odpovídaly deklarovanému náběhu. Tlumiče však již volaly po výměně a zvláště od zadních kol se při přejezdu ostrých nerovností ozývaly citelné rány. Prohlídka na heveru navíc již na začátku testu potvrdila předpoklad, že bude třeba co nejdříve vyměnit vlnovec výfuku hned pod sestupujícím výfukovým traktem.

Vysoká výbava Highline zkoušeného vozu byla plně funkční a dozajista svým rozsahem převyšovala tehdejší konkurenci. Za příklad zvolíme automatické spínání světlometů po nastartování, dešťový senzor pro cyklovač stěračů (nepracoval však příliš spolehlivě), dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické ovládání dveřních skel s automaty na těch předních nebo palubní počítač s rozměrným displejem a hlášeními v češtině. První majitel zprvu evidentně nešetřil, neboť nejvyšší dtupeň Highline doplnil ještě digitální klimatizací se samočinnou regulací a pylovým filtrem a originálním rádiem. Vůz však před prodejem zbavil litých kol, které byly v daném výbavovém stupni standardem. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
  

Vůz:
Volkswagen Bora 1,6 16v Highline
Cena:
229 000 Kč
Rok výroby:
2003
Stav tachometru:
95 000 km
Další záznamy:
Nové v ČR, 1. Majitel
Servisní knížka:
Ano
 
 
Výbava
 
 
 
Posilovač řízení:
Ano
Airbagy:
2x
El. řízení podvozku:
ABS
Centrální zamykání:
Ano, na dálkové ovládání
El. ovládání oken:
Ano, 4x, aut.
El. ovládání zrcátek:
Ano, včetně el. vyhřívání
Výškově stavitelné sedadlo řidiče:
Ano, manuálně
Stavitelný volant:
Ano, dvouose
Zadní opěradla
Dělená, sklopná
Tempomat:
Ne
Klimatizace:
Ano, digitální
Autorádio:
Ano, originální řady Beta
Přední mlhová světla:
Ano
Nárazníky v barvě vozu:
Ano
Litá kola:
Ne
Palubní počítač:
Ano
Další výbava:
Dešťový senzor, hands-free sada Nokia

 
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Sedany útočí, Zkoušený vůz
  2. Zvenčí, Uvnitř, Slušný kufr
  3. Pracoviště řidiče, Na silnici, Závěr
  4. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie
Volkswagen Passat 1.968
Rok výroby: 2011
Stav: 166 360 km
Cena: 210 000 Kč
Volkswagen Golf 1.984
Rok výroby: 2005
Stav: 168 573 km
Cena: 145 000 Kč
Volkswagen Touran 1.896
Rok výroby: 2007
Stav: 166 524 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 53 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků