Test Nissan Leaf: Úhel pohledu

Přemístěná výroba, nižší cena a lepší vlastnosti, tak lze stručně popsat nový Nissan Leaf. Jenže o tom, zda jde o vynikající automobil, nebo naopak naprostý nesmysl, nakonec ve velké míře rozhoduje úhel pohledu. Pro jedny to je jasná budoucnost, jiní najdou řadu argumentů, proč považovat nákup Nissanu Leaf za zbytečně vyhozené peníze.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nissan Leaf je výborný
  2. Ticho, které léčí; Interiér ještě jednou
  3. Plánuj, I jízda je kompromis, ne že ne
  4. Do města ideál, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Nissan Leaf se začátkem letošního roku představil v nové podobě. Dříve se japonský elektromobil vyráběl v domácí fabrice, aktuálně se pro evropské trhy vyrábí v anglickém Sunderlandu. Oficiální informace uvádějí, že devadesát procent dílů pochází od dodavatelů z Evropy, a to včetně lithium-iontových akumulátorů.

Díky převedení produkce do Evropy a několika dalším úpravám je Leaf levnější. V roce 2011 jsme psali o tom, že cena startuje na 750 000 Kč, v současnosti to je 715 000 Kč. Co si budeme povídat, stále to je poměrně dost peněz. Za podobnou částku lze koupit třeba Octavii s dieselovým motorem, pohonem všech kol, karoserií kombi a téměř plnou výbavou. Octavia přitom není zrovna příklad podbízivě levného automobilu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Loňské prodeje v Evropě zaostaly za očekáváním. Nový Leaf by měl být pro zákazníky zajímavější.

Je to ve velké míře právě cena, která brání větším prodejům, obzvlášť na trzích podobných těm v České republice, kdy elektromobily nejsou dotovány státem. V loňském roce se v Evropě prodalo 5210 kusů, Nissan očekával devět tisíc. Nový Leaf by to ale mohl změnit.

Leaf má upravený design, což zapříčinilo pokles součinitele odporu vzduchu z původních 0,29 na 0,28. Přemístil se konektor pro dobíjení. Nově jej najdete vpředu (lze v něm také uzamknout dobíjecí kabel a má i diodové osvětlení pro snaží manipulaci v noci), což v praxi znamená o 40 litrů větší zavazadlový prostor. Zrychlení se zlepšilo o čtyři desetiny sekundy (aby vůz lépe vyhovoval rychlému evropskému provozu), zároveň výrobce udává vyšší dojezd.

Ten stoupl z původních 175 na 199 km. Především tento údaj ale berte s velkou rezervou. Co je určitě také zajímavé, to je nižší hmotnost. Například dobíjecí soustava je lehčí o třicet kilogramů. Zároveň se ale na druhou stranu v zájmu snížení ceny vyměnily dveře. Dříve k jejich výrobě Nissan používal hliník, dnes to je levnější ocel.

Elektromobily | Nissan

Elektromobil Leaf má 100 vylepšení a větší dojezd. Začíná nová éra?

Nissan Leaf je určitě velmi zajímavé auto. O tom, zda dokáže obhájit svou vysokou cenovku (na oficiálních stránkách se mi mimochodem nepodařilo najít kompletní ceník), rozhodne ve velké míře úhel pohledu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Auto využívající výhradně elektrickou energii je stále v českém prostředí velkou raritou. Do města ovšem lepší dopravní prostředek nenajdete.

Nissan Leaf je výborný

Z toho pro Nissan správného úhlu pohledu má Leaf jen velmi málo chyb a ty vám zcela určitě dokáže vynahradit svými přednostmi. Design auta přeskočíme, to je ta poslední věc, která u Leafu hraje nějakou roli. Zajímavější je interiér. Nissan totiž prezentuje (a během předání auta mě na to také několikrát upozornil) Leaf jako zcela normální automobil. V dnešní době jsou už omezení v důsledku instalace součástí elektrického pohonu překonaná, takže Leaf opravdu bez problémů zvládne odvézt pět dospělých osob.

Zajímavosti | Video | Elektromobily | Nissan

První Nissan Leaf schopný jízdy bez řidiče vyráží do reálného provozu

Člověk je z toho až překvapen. Vpředu nehledejte žádná omezení, dozadu se pak s rezervou usadí i dlouhání. Sedadla jsou měkká a pohodlná, potěší také rovná podlaha vzadu nebo třeba drobnost v podobě vyhřívání zadních sedaček. Jednoduše řečeno, Leaf je regulérně prostorným automobilem, což podtrhuje objemem zavazadelníku.

V základu má 370 litrů. Pro porovnání: To je pouze o deset litrů méně, než co nabídne model považovaný za etalon nižší střední třídy – Volkswagen Golf. Nicméně Leaf si v kufru veze (a bylo by odvážné tuto situaci měnit) tašku s dobíjecím kabelem, která přeci jen nějaký ten litřík ubere.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Zavazadelník zvládne 370 litrů. Pravda, vstupní otvor není největší, ale jinak co do praktických vlastností je Leaf skutečně klasický automobil.

Elektricky zaměřeným uživatelům se pak určitě bude líbit pracoviště řidiče. Futuristicky ztvárněná palubní deska rozdělená do několika částí, sledování kuliček symbolizujících aktuální intenzitu dobíjení, barevné displeje, rostoucí stromečky a tak dále. Informací dává Leaf k dispozici opravdu hodně. Není to náhoda, jak zjistíte později. K tomu, abyste dokázali ujet větší vzdálenost, tyto informace opravdu potřebujete.

Takže: interiér je praktický, prostorný a pohodlný. Pokud Leaf srovnáte třeba s Peugeotem iOn, který vyjde na podobné peníze, je elektromobil značky Nissan tisíciprocentním vítězem. Vůbec se nedivím tomu, že Peugeot pro letošní rok eviduje pěknou kulatou nulu v kolonce prodaných iOnů, zatímco Nissan se chlubí vyčerpanou kapacitou 25 kusů určených pro letošní rok do České republiky.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nissan Leaf je výborný
  2. Ticho, které léčí; Interiér ještě jednou
  3. Plánuj, I jízda je kompromis, ne že ne
  4. Do města ideál, Technické údaje
  5. Fotogalerie
Nissan Juke 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 130 600 km
Cena: 180 000 Kč
Nissan Qashqai 1.197
Rok výroby: 2014
Stav: 49 407 km
Cena: 330 000 Kč
Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 116 459 km
Cena: 105 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků