Na úvod do automobilové navigace navazuje praktický test. Vyzkoušeli jsme navigační systém ve Škodě Superb spolu s mapou České republiky a vydali jsme se s ním také do ciziny. Stejný navigační systém má i většina aut koncernu VW.
Kapitoly článku:
Zatímco mnohé západní země pilně připravovaly mapy pro navigační systémy, u nás stále panovala doba ledová. Až loni se oficiálně objevila zpráva, že Škoda Auto ve spolupráci s partnery Tele Atlas a CEDA připravuje digitální mapu České republiky, kterou bude možné používat v navigačních systémech vozů Škoda.
Začátek je těžší
Mapa České republiky je už několik měsíců na světě. Zatím je nutné přiznat, že jde jen o počátek dlouhé cesty, na jejímž konci je cíl pokrýt sto procent silniční sítě České republiky, na druhou stranu je ale i první verze mapy prakticky využitelná.
V současné době je digitalizováno 28 000 km silniční sítě. Dálnice a silnice 1. třídy jsou kompletní, databáze obsahuje i vybrané silnice 2. třídy. Velmi podrobně, často včetně čísel domů, je zmapována Praha, Mladá Boleslav a Kosmonosy. Na duben je naplánováno vydání nové verze map, ve které budou podrobně zpracována všechna krajská města ČR plus Nový Jičín. Budou v ní pokryty silnice, u kterých žije 35 % populace. Další verze map je plánována na listopad s cílem pokrýt 54 % populace.
Už dnes geografická databáze obsahuje 14 000 zájmových bodů. V celé České republice jde o centra obcí a čerpací stanice podél silnic. V rámci Prahy a Mladé Boleslavi je v databázi 2002 restaurací, 350 hotelů a 1700 dalších služeb.
Levné mapy se prodraží
Cédéčko s mapami je určeno pro navigační systémy Blaupunkt TravelPilot DX a není kompatibilní například se staršími navigátory řady CX, kterými dříve vybavovala Škoda své vozy. Navigační CD lze za cenu 2 899,90 Kč pořídit u autorizovaných prodejců Škoda Auto, v internetovém obchodě na stránkách www.skoda-auto.cz, k dispozici by mělo být i v jiných prodejnách s navigační technikou.
Rozhodně ale nemohu pochválit politiku aktualizací map: nové cédéčko si pokaždé musíte koupit za plnou cenu. Pokud tedy o navigaci budete mít zájem, raději počkejte na novou verzi mapy, která by se měla objevit v dubnu.
Navigační CD lze podle údajů od Škody používat také ve vozech Volkswagen, Audi a Seat, funguje i v některých modelech automobilů Alfa Romeo, Fiat, Ford, Honda, Lancia, Mercedes-Benz a Peugeot. Jiné zdroje nejsou tak optimistické a protože kompatibilita není vlastnost, kterou by se navigační systémy mohly chlubit, raději doporučuji třikrát se ptát a jednou koupit.
Anténa navigačního systému GPS je u Škody Superb sdružena s anténou autorádia.
Navigátor je velké rádio
Novou mapu ČR jsem vyzkoušel s navigátorem Blaupunkt TravelPilot DX, který byl anonymně označen jako Škoda Auto. Tento systém je u automobilů Škoda k dispozici jako výbava na přání. Test proběhl ve voze Superb 1,9 PD/96 kW, navigátor lze ale za cenu 56 900 Kč objednat také do modelů Octavia a Fabia. Abych viděl, jak se jezdí v navigaci zaslíbených zemí, podstatná část testovací jízdy dlouhé přes tři tisíce kilometrů vedla také silnicemi Německa a Rakouska.
Navigační systém má své místo ve středním panelu nad ovladačem klimatizace.
V jiných vozech by na jeho místě bylo obyčejné rádio.
Navigační systém vypadá jako větší autorádio, jeho místo je ve středním panelu nad řadicí pákou a klimatizací. Zařízení má také ve skutečnosti funkce radiopřijímače. Do slotu lze bohužel zasunout jen navigační CD a hudební cédéčka si poslechnete jen po připojení měniče.
Prostřednictvím displeje lze také ovládat rádio, měnič CD nebo další připojená zařízení.
Nepřehlédnutelný je velký barevný displej, který lze v obou směrech mírně vychýlit a vyhnout se tak případným odrazům světla.
Při jízdě v noci může být zobrazení na displeji nepříjemně svítivé,
je proto výhodné aktivovat inverzní noční mód.
Hlavními ovládacími prvky jsou dva knoflíky obklopené sadou tlačítek. Otáčením ovladače se vybírají údaje z menu a ze seznamů, stisknutím provedete výběr. Setkal jsem se s názorem, že navigátoru by se hodil dotykově citlivý displej, který by se ovládal perem. Netvrdím, že by to v některých případech nebylo vhodné, u systému, který je napevno zabudován v palubní desce ve svislé poloze, by ale toto ovládání bylo spíše nešikovné. Ovládání pomocí tlačítek je myslím lepší.
Levý knoflík je určen k ovládání rádia, pro navigaci si vystačíte s pravou částí ovládacích prvků.