100
Fotogalerie

Test Morgan Plus 8: Ryze pekelné svezení

Kapitoly článku:


Klasik s neklasickým volantem

Morgan Plus 8 nenabízí zrovna dvakrát prostorný interiér, a tak je to u takového auta také správně. Daleko lépe se vám dovnitř bude nastupovat v případě, že je plátěná střecha sklopená. Morgan nabízí dvě verze. Buď sáhnete po klasické střeše, která je k rámu čelního okna přidělána velkým množstvím cvočků, nebo si zvolíte na manipulaci jednodušší takzvanou „dvacetisekundovou“.

To byl případ našeho auta. Zde stačí odjistit dvě páčky a pak už pěkně ručně sklápíte střechu dozadu. Jenže to je teorie. Spíše než dvacetisekundová by se hodilo hodnocení jako dvouminutová. Na složenou střechu má přijít ještě kryt, který naše auto nemělo. A kdo by snad chtěl dodat i boční okénka, ten si je může jednoduše nasadit. Na dotažení příslušných šroubů máte na klíčcích připravenou malou tyčku.

morgan_055.JPGmorgan_064.JPG
Plus 8 má větší nádrž, takže vám ze zavazadleníku zbyl pouze malý prostor za zadními sedačkami. Opravdu ale budete potřebovat něco více?

Interiér představuje velmi pěkné a luxusní retro. Také zde můžete vybírat z nepřeberného množství barev čalounění (je jich přes 350). Kůže se pak nastěhuje všude, kam to jde. Od sedadel, přes palubku, až po boky středového tunelu. Jinak je vše velmi jednoduché. Řidič má před očima pouze palivoměr a ukazatel teploty chladicí kapaliny, uprostřed najdete rychloměr a otáčkoměr, respektive pár tlačítek.

Všechno do sebe krásně zapadá, ale i zde je jistý problém. Asi nemusím rozepisovat, o co přesně se jedná. Řeč je samozřejmě o volantu. Morgan Plus 8 dostal airbag, takže se klasická verze volantu použít nemohla. Svůj airbag má i spolujezdec.

Druhou drobnou a nakonec i dobře ukrytou pihou je rádio. Nečekejte nic extra, prostě je zde obyčejné rádio, která má kde kdo třeba ve svém Favoritu. Jak tak koukám po interiéru, nacházím jen dva miniaturní reproduktory na palubní desce. Živě si dovedu představit, že výsledný zvuk bude asi dost bídný. Jak ale každý dobře ví, zákazníci si rádio klidně odpustí. Důvod těchto rozhodnutí hledejte pod kapotou.

morgan_090.JPGmorgan_076.JPG
Interiér je krásné a luxusní retro, ale ten volant se sem fakt nehodí. Naštěstí na něj rychle zapomenete. Stačí jednou pořádně přišlápnout plyn. Pod volantem najdete jenom to opravdu nejdůležitější. 

A protože jsme národ stěhovavý, nemůžu přejít téma zavazadleníku. Stačí zvednout zadní část střechy a hle, máte zde prostor pro zavazadla. Tedy spíše pro kabelky, aktovky a podobné věci. Kdo chce více, ten si může objednat držák na zadní část auta. Stylověji cestovat snad už ani nemůžete.

Jdeme jezdit

Konečně je vše nafoceno a já usedám za volant. Plus 8 má posuvné sedačky i nastavitelný volant, což je dobrá zpráva. Pozice za volantem bude přeci jen trochu přirozenější. Sedí se hodně nízko, volant můžete mít pěkně u těla a nohy skoro natažené. Znovu si po seznámení s pedály říkám, jaké to asi musí být, když řídíte manuál. My testujeme automat a i tak mám pocit, že si budu šlapat na brzdu a plyn zároveň.

morgan_062.JPGmorgan_077.JPG
Plus 8 vám  připraví takový posaz, jaký dnes u běžných aut nezažijete. Sedíte skoro na zemi, nohy máte natažené, volant u těla a pedály těsně u sebe. Kam se u manuálu vejde pedál spojky, to si nedovedu tak docela představit. 

Startování má svůj vlastní proces. Otočíte klíčkem, před vámi se rozdovádí ručičky a rozblikají kontrolky. Musíte počkat, až se vše uklidní a až všechno pozhasíná. Pak se na vás usměje tlačítko s nápisem „start“. To zmáčknete a podržíte, dokud motor nenaskočí. Z motorového prostoru se začnou ozývat tak trochu pekelné zvuky, načež osmiválec vybafne do výfuku. Můžeme vyrazit?

Ten prokletý papír mám stále před očima, takže na první metry vyrážím v podobném stylu jako autoškolák k závěrečné zkoušce. Hlavně opatrně, jen aby se něco nestalo. Tím, že se sedí nízko a že máte tak málo prostoru, tím, že je vlastně středový tunel tak vysoký a že máte pocit, jako kdyby vám někdo svázal nohy, abyste je nemohli dát z pedálů, se okamžitě stáváte součástí auta.

Je to tak příjemný pocit, že už teď mi je jasné, co těch pár zákazníků na Morganu vidí. Vše je podstatně intenzivnější než v normálním autě. Stačí, když jedete 120 km/h a už se cítíte, jako kdybyste jeli ostrou rallye. Jen ty Octavie za vámi nějak nemizí z dohledu.

morgan_080.JPGmorgan_082.JPG
Jízdu v Morganu Plus 8 si zamilujete během několika metrů. Tolik totiž potřebujete k tomu, abyste zjistili, že jste se stali součástí auta. Spojení člověk-stroj je prostě dokonalé. 

Ačkoliv na to nevypadá, Morgan Plus 8 umí hrát dvě role a obě mu jdou velmi dobře. Můžete jet piánko, podvozek vám nevymlátí všechny zuby a motor nahodí pokerface. Jako kdyby měl v kartách pouze čtyři válce.

Automatická šestistupňová převodovka ZF se chová jako moderní převodovky nastavené do zimního režimu. Řadí velmi nízko a jednotlivé změny (stejně jako rozjezd) provádí velice plynule. Chcete se kochat jako kolegové vlastnící něco z řady Classic? Můžete. 

morgan_002.JPGmorgan_006.JPG

Morgan

Morgan Motor Company je britská rodinná automobilka. V jejím vedení je nyní vnuk zakladatele H. F. S. Morgana.

Morgan je typický ruční výrobou, poměrně dlouhými čekacími lhůtami a také tradičním retro-vzhledem svých vozů.

Morgan 3 Wheeler • Morgan Plus 4 • Morgan Plus 6 • Morgan Plus 8

Doporučujeme

Články odjinud