39
Fotogalerie

Test Mini John Cooper Works Countryman – motokára mezi SUV

Kapitoly článku:


Za sedm litrů

Když Countrymana upraveného podle JCW poprvé nastartujete, skoro si ani nevšimnete, že máte pod kapotou sportovně laděný čtyřválec. Benzinová jednotka přeplňovaná systémem Twin-Scroll je při obyčejné jízdě tichá a docela úsporná. Pokud nebudete tlačit na pilu, do osmi litrů se bezpečně vejdete, s trochou snahy lze atakovat i sedmilitrovou hranici.

Co ovšem okamžitě prozradí charakter automobilu, to je řízení a především velmi tuhý podvozek. Ostatní Mini jsme si zvykli přirovnávat k motokárám a ani Countryman není výjimkou. Je to taková motokára mezi crossovery. Řízení samozřejmě používá elektrický posilovač (jak jinak), ale je poměrně strmé a taktéž tuhé.

DSC_0491.JPGDSC_0493.JPG 
Přeplňovaná jedna-šestka má mít maximální výkon 218 koní a je to nejsilnější, co si můžete u Mini pořídit. My jsme na brzdě naměřili dokonce přes 230 koní.

Standardní šestistupňová manuální převodovka potěší svou přesností, zvyknout si ovšem musíte na to, že je umístěna poměrně nízko, stejně jako jsou nízko umístěny ovladače (abych byl přesnější takové kolíky) multimediálního systému a stylové páčky, kterými vypnete stabilizaci, start/stop systém nebo aktivujete režim Sport.

Mini John Cooper Works rozhodně není autem z kategorie těch, která při každodenních jízdách po městě začnete nenávidět. Když nebudete dráždit turbo, budete jezdit s rozumnou spotřebou a přijatelným komfortem. Jak si ovšem řekneme později, podmínkou jsou kvalitní silnice. Podvozek neumí vyrovnávat ani menší nerovnosti, natož pak české jámy. Jakmile nějakou přehlédnete a trefíte ji, budete rádi, že vás "netrefí šlak". Rány to bývají pořádné.

mini_jcw_int_06.JPGmini_jcw_int_13.JPG 
Řízení používá elektrický posilovač, ale rozhodně jej nemůžeme označit za špatné. Šestistupňový manuál je přesný, ale řadicí páka je příliš nízko.

Chyť mě, pokud to dokážeš

Ta pravá zábava u Countrymana JCW začíná na okreskách nejlépe s aktivovaným režimem Sport. Ten výrazně přiostří odezvu na plynový pedál a Mini také občas efektně zabublá do výfuku. S autem jsme byli i na brzdě, takže vám už teď mohu nabídnout informaci o tom, že na místo 218 koní jsme mu naměřili přes 230 koní, což je hodně slušný výsledek. Praxe tomu odpovídá, protože tohle auto umí být sakra rychlé.

Maximální výkon je dostupný při 6000 ot./min a vrcholný točivý moment 300 Nm máte k dispozici od 2100 do 4500 ot./min, přičemž standardních 280 Nm začíná už na 1900 a končí pěti tisíci. V rozletu vás utne omezovač těsně před sedmi tisíci. Jakkoliv je znát snaha automobilky vdechnout této jednotce sportovní charakter, drobným prodlevám při razantním přidání plynu se vyvarovat nepodařilo. Přeplňovaný čtyřválec nabízí to nejlepší mezi čtyřmi a šesti tisíci, poté už ve velmi příjemném zátahu poleví.

mini_jcw_06.JPGmini_jcw_07.JPG 
Na okreskách si s ostrým Countrymanem užijete spoustu zábavy. Běda ale, když přijdou nerovnosti.

Bez ohledu na všechno zmíněné, musím přiznat, že jsem se od prvních chvíle moc těšil na to, až dorazím na mé oblíbené okresky. Mini dává od prvních kilometrů znát, že to není žádné ořezávátko a hlavně díky zmíněnému podvozku z něj máte pocit, že sedíte v opravdu sportovním autě. Jakmile jsem dorazil na začátek vybrané trasy, zapnul sportovní režim a vypnul stabilizaci. Ukaž, co umíš.

Akceleraci, jakou Countryman JCW nabízí, bych označil za hodně, ale opravdu hodně solidní. Rovinky zvládá s velkým přehledem a než se člověk rozkouká, ukazuje tachometr 150 km/h. Výkonnému motoru výborně sekundují ostré brzdy a všechno doprovází povedený zvuk, byť z něj zaručeně poznáte, že pod kapotou není sportovně laděný atmosférický dvoulitr. Před zatáčkou tedy pořádně dobrzdit, zamířit na vrchol, posadit auto do oblouku a pozvolna začít přidávat.

mini_jcw_03.JPGmini_jcw_04.JPG 
I Countryman má především charakter motokáry. Na limitu je ovšem nedotáčivý. 

Countryman, jakkoliv z něj máte pocit, že je hrozně vysoký, se ani nehne, i když bych si dokázal představit, že se bude naklánět ještě méně. Zvolené stopy se ovšem drží s velkou vervou. Zábava ve velkém okreskovém stylu může začít. Mimochodem u Mini se celkem povedlo rozmístit pedály tak, aby bylo možné bez problémů při brzdění přidávat meziplyny. Paráda!

Nahánět Mini John Cooper Works na okreskách, pokud za jeho volantem bude sedět alespoň trochu schopný řidič, bude nemalý probléme i pro podstatně výkonnější automobily. Přirovnání k motokáře je tady zcel na místě. Osobně se musím přiznat, že jsem v prvních chvílích byl z auta opravdu nadšený. 

Mini

Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.

V roce 2001 se objevila nová generace  v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.

Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman

Doporučujeme

Články odjinud