54
Fotogalerie

Test: Mercedes-Benz Viano Fun 2.2 CDI – volání dálek

Kapitoly článku:


Řidič, ten těžký chleba nemá

Z předchozích odstavců je zřejmé, že řízení Viana je navzdory jeho rozměrům a koncepci prakticky stejné jako řízení obyčejných a menší automobilů, což je u této kategorie věc velmi ceněná. Mercedes si na tomto dal záležet. Kromě kolmého posazu neprozrazuje původ auta téměř nic. Palubní deska je kvalitně zpracovaná a některé její části dobře známé z ostatních Mercedesů.

Pochvalu si zaslouží manuální šestistupňová převodovka, neb je velmi přesná. Pro někoho asi bude problémem fakt, že se kolem středu trochu zadrhává, ale já v tom žádný zásadní nedostatek nevidím. Řadicí páka je umístěna vysoko a řidič ji tak má skvěle po ruce. K řízení není třeba nic dodávat. Posilovač má dost velký účinek, což osobně v tomto případě vítám. Viano je především pohodlný vůz na klidné cestování.

DSC_0392.jpgDSC_0398.jpg 
Viano je relativně pohodlným automobilem. Horší komfort očekávejte pouze na příčných nerovnostech.

Překvapením pro mě byla jízda ve městě. Člověk tak nějak očekává, že budou s pětimetrovou dodávkou všude jen samé problémy, jenže ono tomu tak není. Ano, problémy na vás čekají samozřejmě v podzemních garážích, jinak ne. Viano má totiž přímo výborný poloměr otáčení a vzhledem ke své délce se bez přehánění otočí na pětníku. V této disciplíně strčí do kapsy kdejaké kombi střední třídy nebo jiný podstatně menší automobil.

A když už jsme u jízdy po městě, nesmím zapomenout na tlačítko „Eco“ umístěné na středovém panelu. Jde o starý známý a všude hojně používaný systém samočinného vypínání motoru. Také Viano jej dostalo a také zde funguje klasicky. Při vyřazení na neutrál se motor vypne, po sešlápnutí spojky zase naskočí. Nesmíte být příliš „hrrr“, jinak se vám stane to, co se mi přihodilo hned několikrát během testu. Motor sice naskočí trochu později a než se stačí roztočit alespoň na volnoběh, řidič už pouští spojku, takže agregát zase zhasne.

mercedes_benz_viano_int_09.jpgmercedes_benz_viano_int_17.jpg 
Také model Viano dostal systém stop/start. Pomocí tlačítka Eco jej můžete s klidným svědomím deaktivovat. Jeho přínos totiž není kdo ví jaký.

Chtějte testovanou verzi

Mercedes-Benz Viano Fun je povedeným kompromisem mezi běžným velkoprostorovým automobilem a autem, se kterým se vydáte na dvoutýdenní dovolenou bez toho, abyste sebou táhli stan nebo peníze navíc za ubytování. Podobně jako konkurence má pár neduhů (boční posuvné dveře vyžadují hrubší zacházení, ve městě budete mít s otevíráním obřího zadního víka velké problém apod.), nejde ale o nic zas až tak zásadního.

Viano je k mání v celé řadě verzí s několika motorizacemi. Základní naftový dvoulitr o výkonu 136 k může být váš za 951 600 Kč v kombinaci s kratší karoserií. Za 982 200 Kč už máte výkonnější testovanou dva-dvojku, což je příplatek minimálně velmi rozumný a určitě se vyplatí.

Mercedes nabízí do Viana také naftový šestiválec, ale vzhledem k tomu, co dokáže testovaná jednotka, bych jej označil za zbytečný a navíc k jeho pořízení budete muset vytáhnout z účtu dalších více než 100 000 Kč. Naše varianta Fun s karoserií dlouhou 5008 mm, motorem 2.2 CDI a milionovou cenovkou je tak tím nejlepším kompromisem. Dá se očekávat, že právě ta bude nejprodávanější. 

Technické údaje: Mercedes-Benz Viano Fun 2.2 CDI

Rok • stupeň výbavy
2012 • Fun
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 143 cm3
Nejvyšší výkon
120 kW (164 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 800 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
360 Nm při 1 600 až 2 400 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12,1 s
Nejvyšší rychlost
188 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
730 l • 3 310 l
Objem palivové nádrže
75 l
Hmotnost: provozní • celková
2 050 kg • 2 825 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,9 • 6,5 • 7,3 l/100 km
Rozvor náprav
3 200 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 630 mm • 1 630 mm
Rozměr pneumatik
205/65 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
5 008 × 1 901 × 1 875 mm

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud