79
Fotogalerie

Test Mercedes-Benz S 500 4Matic Coupé: Jedním slovem dokonalost

Kapitoly článku:


Výkon 456 koní, ale zcela předpisová jízda

Minulý rok jsme se na mezinárodní prezentaci Mercedesu-Benz GLC bavili o možnosti dovezení S Coupé na testy a člověk, který má u nás na starost PR této značky, už tenkrát říkal, že nám nedá k dispozici AMG. Prohlásil něco v tom smyslu, že když novináři vidí na autě písmenka A, M a G, jezdí pak jak utržení ze řetězu. Ne že by na tom nebylo něco pravdy.

Už tenkrát také sliboval S 500 a po testu mi je jasné, proč padla volba právě na tuto verzi. Ano, pokud přitlačíte na plyn, S 500 jede sakra rychle. Jenže povětšinu testu to dělat nebudete, protože vás auto tak rozmazlí, že na to prostě nebudete mít chuť.

Je to paradox, ale ještě nikdy jsem snad nejezdil tak předpisově, jako s tímto Mercedesem. Přestože šlo o auto, které má přeplňovaný osmiválec o objemu 4663 cm3, které disponuje výkonem 335 kW (456 k) a které zvládne sprint na 100 km/h za 4,6 s. Ono to totiž není o krájení zatáček, létání po okreskách a nakonec snad ani po vysoce expresní jízdě po dálnicích. Zde se hraje na pohodlí, které vám je nabízeno v takové míře, že během dvou dnů strávených za volantem natolik zlenivíte, až vám všechny ty rychlostní disciplíny přijdou příliš namáhavé a rušivé. S eskovým Coupé se nejezdí, S Coupé vás vozí.

_DSC0597.jpg_DSC0599.jpg
Komfort je mozaika složená z mnoha částí. Přeplňovaný osmiválec s obrovským výkonem je jednou z nich. Ne, nebudete ho pořád točit do červeného, tentokrát bohatě stačí ten pocit, že když chcete, tak můžete

Přítomnost mimochodem hodně potentního osmiválce je pouze dalším střípkem do mozaiky absolutní dokonalosti a perfektního komfortu. Coby řidič víte, že se nemusíte stresovat všedními úkoly typu předjíždění. Aniž byste se jakkoliv vzrušovali, prostě šlápnete na plyn, motor vypustí všech svých 700 Nm, na chvilku vás trochu více přitlačí na lávové kameny, jenž vás zrovna masírují, abyste se během pár sekund dostali přes celou kolonu ploužící se za kamionem a dále pokračovali svými pohodovými 100 km/h, kdy motor relaxuje těsně nad volnoběhem podobně, jako vy v těch křeslech.

Naše provedení dostalo pohon všech kol, který používá na rozdíl od zadokolky sedmistupňový automat. Při 140 km/h se pohybujete kolem dvou tisíc otáček a motor slyšíte jen hodně vzdáleně. Upřímně nechápu, k čemu přesně mohou být dobré ještě dva rychlostní stupně navíc (zadokolka má devítistupňovou převodovku), ale instinkt mi napovídá, abych hledal odpověď v Bruselu.

Přirozeně i tento osmiválec má systém start/stop. Mercedes ale moc dobře ví, že by podobná věc mohla jízdu po městě s luxusním kupé udělat trochu otravnou, takže automatické vypínání motoru vyladil téměř k dokonalosti. V praxi skoro nepostřehnete, že se motor vypnul.

_DSC0678.jpg_DSC0682.jpg
Také vzduchový podvozek má nemalý podíl na komfortu cestování. Odfiltruje prakticky cokoliv, co umí české silnice nabídnout 

Dalším střípkem do skládačky toho obrovského pohodlí je vzduchový podvozek Airmatic. Ten dobře známe z jiných modelů, kde fungoval naprosto precizně, těžko se dalo očekávat, že by v něčem jako S Coupé fungoval jinak. Na devatenáctkách v podstatě nepotkáte špatnou silnici, vše je vyžehleno opět téměř k dokonalosti. Navíc si také můžete auto přizvednout, což se vzhledem k třímetrovému rozvoru občas hodí.

A spotřeba? Ani s tou vás Mercedes moc otravovat nehodlá. Za prvé to je tím, že vůz neukáže více než dvacet litrů. Má to svou logiku, pokud jedete tak, aby si auto vzalo přes dvacet, pak vědomě nasazujete jízdní styl, kdy vás spotřeba nezajímá. Za druhé je to ale dáno i tím, že S 500 Coupé nemá nijak přehnané nároky na konzumaci paliva.

Dokud jsem prostě jezdil a o nic se nestaral, pak trasy město / svižné dálnice znamenaly zhruba patnáct litrů. Delší jízda po dálnici na tempomat nastavený na 140 km/h vykázala spotřebu 10,5 litru a předpisová devadesátka na okreskách představovala dokonce i méně než deset. Samozřejmě v takovém režimu nesmíte moc předjíždět, protože každý podobný manévr ihned spotřebu zvedne. Něco o spotřebě napovídal i palubní počítač. Tam byla dlouhodobá spotřeba zahrnující 980 km ujetých v průměru rychlostí 60 km/h na úrovni 13,8 l/100 km. To není vůbec špatné. V kontextu objemu nádrže 80 litrů slibuje S Coupé i solidní dojezd.

_DSC0636.jpg_DSC0645.jpg
Více než dvacet litrů vám palubní počítač neukáže, abyste se moc nestresovali; hláška „se zvedá“ symbolizuje zvyšování světlé výšky podvozku

Umí za to vzít

U Mercedesu S 500 Coupé se mají věci následovně. Všechno je o komfortu, o tom není pochyb, ale pokud majitel chce po autě něco více, jeho vůz to zvládne. Za volantem jsem nabyl dojmu, že Mercedes své luxusní kupé postavil podle hesla „když už budou chtít něco více než jen komfort, tak ať to má nějakou úroveň“. A tak když se přepnete do sportovního režimu, nabízené jízdní vlastnosti svou úroveň mají. Rozhodně ne nízkou.

Osmiválec disponuje parádním charakterem, kdy své představení ukázkově vystupňuje až k šesti tisícům. Ve vyšších otáčkách očekávejte krásný (ale pořád velmi decentní) zvuk, v manuálním režimu řazení převodovka poslouchá na slovo a řízení umí být také sympaticky strmé.

_DSC0675.jpg_DSC0677.jpg
Žádný drobeček to není a rozhodně to není ani muší váha, na okreskách se ale neztratí ani tehdy, pokud budete chtít jezdit více než svižně. Verze s pohonem všech kol ale nemohou mít systém naklápění karoserie do zatáček

S Coupé váží v testované konfiguraci 2090 kg (mimochodem čtyřkolka přidá jen 60 kg). Vzhledem k této hmotnosti umí být kupé nečekaně obratné. Přirozeně ale není problém navštívit limit, kde vůz začíná být nedotáčivý. Jedním dechem ovšem musím dodat, že bylo auto na zimních pneumatikách, na těch letních to může být docela o něčem jiném.

Jízdní vlastnosti ještě dále umí vylepšit i zajímavý systém, který dělá z S Coupé něco jako Pendolino nebo motorkáře. Auto sleduje silnici před sebou a do zatáček se naklání. Náklon může být až 2,65°. To logicky chování v zatáčkách ještě dále vylepší. Naneštěstí ale systém nelze pořídit v kombinaci s pohonem všech kol, takže ani náš exemplář Magic Body Control nedostal. Jen pro zajímavost, ke klasickému S 500 s pohonem zadní nápravy si můžete tuto věc pořídit za 135 tisíc. 

 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud