Test: Mercedes-Benz ML 63 AMG - orel mouchy neloví

Mám rád tohle španělské přísloví. A na vůz, který jsem testoval, sedělo jak přišité. To auto nemá malých ambicí. Na jedné straně ve mně budilo rozpaky a zděšení, na straně druhé nadšení.
Seznam kapitol
  1. Rychlé procitnutí; Nahoru dolů; Obří srdce
  2. Myslí za vás; Velké a hezké; Prostor, kam se podíváte; O milion více
  3. Technické údaje; Kompletní fotogalerie

Rychlé procitnutí

Jen považte – zrychlovalo z nuly na sto za 4,8 sekundy a dosahovalo maximální rychlosti 250 km/h. Tedy „ono“ by to jelo rychleji, ale spolehlivě zafungoval elektronický omezovač rychlosti.

Řídil jsem jedno z nejsilnějších luxusních SUV světa a cítil se jako král. Ten mohutný zátah, brumlavý, přímo medvědí zvuk supersilného zážehového motoru V8 se dvěma turbodmychadly o výkonu 525 koní pod kapotou bylo znát.

Klepněte pro větší obrázek
Hodně těžké - 2,3 tuny. Hodně rychlé - 250 km/h. Taková je třetí generace obřího SUV.

Jenže pak přišly první zatáčky a já jsem rychle spadl z výšin nebeských. Snadno jsem totiž podlehl dojmu, že nade mne (a ten atletický vůz) není. Téměř dvě a půl tuny vážící krabice se v táhlé pravoúhlé zatáčce, kde si vždycky pro sebe poměřuji testované vozy, rozkymácela na roletě a „šla“ do lesa…

V tu chvíli mi nepomohl elektronický systém Active Curve System, který omezuje pomocí aktivních stabilizátorů podvozku úhel naklonění vozidla, skvělý podvozek se vzduchovým pérováním s adaptivními tlumiči ani stálý pohon všech kol 4Matic (upřednostňuje zadní kola v poměru 60:40).

Klepněte pro větší obrázek
Podpis AMG. Sportovní pedály z ušlechtilé oceli s protiskluzovou úpravou.

Dokonce mi nepomohlo ani vzývání všech svatých. Po pravdě nevím, jak jsem nakonec vůz na okresce udržel.

Kdepak, fyzikální zákony neobelžete. Přitom jsem jel vlastně jen o něco rychleji než nedávno ve stejném místě s Citroënem C-Elysée. Jenže ten sedan byl s cenovkou 220 tisíc korun. A tohle auto Mercedes-Benz ML 63 AMG stojí s příplatkovou výbavou více než tři miliony…

Nahoru dolů

Co jsem u vozu této cenové kategorie ale ocenil, bylo vzduchové odpružení Airmatic. Mohl jsem si vybrat mezi komfortním nebo sportovním nastavením. Systém sám vyhodnocoval situaci na vozovce a přepínal celý systém na „tvrdší“ konfiguraci.

Když jsem jel rychleji, vozidlo se automaticky snížilo na světlou výšku 161 milimetrů. Při rychlosti nižší než 40 km/h se vůz zdvihl na svoji běžnou úroveň.

Samozřejmě, že jsem nelenil a vyzkoušel tuto funkci v terénu. Stačilo stisknout tlačítko a vůz opět zafungoval jako výtah, jeho maximální světlá výška pak byla 236 milimetrů.

Klepněte pro větší obrázek
Cestou necestou. Vůz lze přizvednout o 60 milimetrů, potom má vpředu nájezdový úhel 28 stupňů a vzadu 27 stupňů.

Obří srdce

Pod kapotou ML 63 AMG tluče 5,5litrový vidlicový osmiválec biturbo. Oproti předchozí generaci je silnější „jen“ o 15 koní, ale je výrazně úspornější. Kombinovaná spotřeba spadla podle automobilky z 16,5 litru na 11,8 litru na 100 kilometrů.

To zní sice na papíře dobře, ale musím říci, že na tuto hodnotu se dostanete, jen když pojedete hodně (ale hodně) zvolna. Tak maximálně devadesátkou. A na tu se budete muset rozjíždět s lehkou nohou na plynu.

Jinak moje průměrná spotřeba během testu neklesla pod 17 litrů, při 130 km/h na dálnici se pohybovala kolem 14 litrů na 100 kilometrů. Vozu ve městě prospěl aktivní start-stop systém (v módu Controlled Efficiency, ten je jeden ze tří, dva další jsou Sport a Manual) a pak také to, že je oproti svému předchůdci o 45 kilogramů lehčí.

Ve voze byla sedmistupňová automatická převodovka 7G-TRONIC AMG SPEEDSHIFT PLUS. Ovládala se volicí pákou DIRECT SELECT (kam na tyhle názvy chodí?) pod volantem. Stačilo se jí jen lehce dotknout a zvolit pozice P, N, R a D.

Přídavná pádla pod volantem umožňující manuální volbu převodových stupňů jsem téměř nepoužíval. Nebylo proč. Automatická převodovka fungovala bezchybně a vůz měl dostatečnou sílu, aby zvládal všechny krizové situace bez používání manuálního řazení. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Intuitivní ovládání. Mnohé automobilky takto inzerují své vozy, vyzdvihují, že nad ovládáním jejich vozů nemusíte přemýšlet. U tohoto vozu to ale platilo beze zbytku. 
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Rychlé procitnutí; Nahoru dolů; Obří srdce
  2. Myslí za vás; Velké a hezké; Prostor, kam se podíváte; O milion více
  3. Technické údaje; Kompletní fotogalerie
Mercedes Vito 2.148
Rok výroby: 2007
Stav: 201 363 km
Cena: 140 000 Kč
Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 399 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 63 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků