Kapitoly článku:
Terén? Jaký terén
Řešit terénu Mercedesu-Benz GLA je myslím naprosto zbytečné. Neměl jsem vůbec v úmyslu jezdit mimo zpevněné komunikace, protože jsem během focení sotva zdolal obrubník, ale nakonec jsem ze zvědavosti zavítal na polní cestu. Mohlo za to tlačítko off-road.
Po jeho aktivaci se změní nastavení posilovače, převodovka začne řadit později a také pedál plynu se začne chovat jinak. Pomaleji. Zajímavý je fakt, že se změní i světla. Místo klasického kuželu, který osvětluje ve větší míře pravý kraj vozovky, se světla sklopí. Řidič tak má jasně osvětlenou ostře zarovnanou plochu pár metrů před autem. Ve tmě to ale znamená, že kromě tohoto nevidíte absolutně nic. Ale zase to málo, co vidíte, vidíte dokonale.
Přestože tu je tlačítko aktivující režim off-road, terén je věc, které se GLA vyhýbá obloukem. Dost problému nadělá i obyčejný obrubník.
K dispozici je i asistence pro sjíždění svahů (4-18 km/h), ale už na polní cestě poznáte, že do terénu minimálně naše testovaná verze nepatří. Celé to působí křehkým dojmem a stačí dost málo k tomu, abyste při překonávání překážky škrtli nárazníkem o zem.
Závěr
Mercedes-Benz GLA je zvláštní auto a musím se přiznat k tomu, že ve mě vzbuzuje trochu rozporuplné pocity. Na jednu stranu se mi líbí, jak vypadá. Líbí se mi jeho interiér se sportovními sedačkami, které perfektně drží, potěšil mě spotřebou i nabízenou dynamikou. Jisté jízdní vlastnosti také přidaly pár kladných bodů do celkového hodnocení, stejně jako tichý interiér při rychlém dálničním cestování.
Jenže pak potkáte rozbitou cestou, téměř celý komfort je pryč, ve městě z vás auto skoro vyklepe duši a převodovka se svými laxními eko-reakcemi přidělá pár šedých vlasů na hlavě.
Nakonec jsem dospěl k závěru, že nové GLA je povedený hatchback (jako crossover jsem ho odmítl akceptovat), který ale bohužel dorazil v poněkud nešťastně namixované výbavě. Určitě se najdou zájemci o lepší design a tužší podvozek, já bych byl daleko šťastnější za větší světlou výšku a lepší pohodlí. Pak by to byla trochu jiná písnička.
Takhle se totiž testovací GLA nehodí ani na rychlé okreskové svezení, ani do města a už vůbec ne do terénu. Hodí se na nové dálnice. Takže do Španělska. I kdyby ale u nás byly cesty hladké jako zrcadlo, stejně bych asi do GLA nešel. Ani po týdnu jsem totiž nenašel řádnou odpověď na otázku, co mi vlastně nabídne navíc oproti základnímu hatchbacku, který je ve stejné motorizaci levnější o čtyřicet tisíc. Nakonec i tento v podstatě zanedbatelný cenový rozestup naznačuje, že se obě auta od sebe příliš lišt nebudou.
Testovaný exemplář měl k hatchbacku třídy A velmi blízko. Tak blízko, že už to není ani opravdový crossover.
Technické údaje: Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4MATIC
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 143 cm3
Vrtání • zdvih
83,0 mm • 99,0 mm
Nejvyšší výkon
125 kW (170 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 400 až 4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
350 Nm při 1 400 až 3 400 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,3 s
Nejvyšší rychlost
215 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
421 l • 1 235 l
Hmotnost: provozní • celková
1 595 kg • 2 075 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,0 • 4,5 • 5,1 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 569 mm • 1 560 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 417 × 1 804 × 1 494 mm