Kapitoly článku:
Začněme prostorností, vždyť u kombi patří k nejostřeji sledovaným veličinám. Předchozí třídu C ani dva klíčové prémiové konkurenty změřené nemáme. Můžeme však porovnat hodnoty vnitřního prostoru s Mondeem a Passatem coby dvěma typickými představiteli neprémiové střední třídy, abychom lépe pochopili, co od S205 čekat.
Nejprve vnější rozměry, ty nám řeknou mnohé:
Mercedes-Benz C S205: Vnější rozměry a porovnání |
Model |
Mercedes C |
Ford Mondeo |
VW Passat |
Délka (mm) |
4702 |
4867 |
4882 |
Šířka bez zrcátek (mm) |
1810 |
1852 |
1832 |
Výška (mm) |
1457 |
1501 |
1477 |
Rozvor náprav (mm |
2840 |
2850 |
2791 |
Rozchod kol vpředu (mm) |
1584 |
1599 |
1584 |
Rozchod kol vzadu (mm) |
1566 |
1595 |
1568 |
Hned vidíte, že třída C je kompaktnější než Ford i Volkswagen. Přitom má ale podstatně delší rozvor než Passat a blíží se Mondeu. Jak tedy konstruktéři Daimleru dokázali obestavět vnitřní prostor?
Mercedes-Benz C S205: Rozměry prostoru pro cestující a porovnání (cm) |
Model |
Mercedes C |
Ford Mondeo |
VW Passat |
Šířka v úrovni loktů vpředu |
148 |
155 |
153 |
Šířka v úrovni loktů vzadu |
145 |
154 |
152 |
Min. prostor pro hlavu vpředu |
94 |
91 |
93 |
Max. prostor pro hlavu vpředu |
101 |
99 |
101 |
Prostor pro hlavu vzadu |
95 |
95 |
101 |
Délka sedáku vpředu |
51 |
48 |
52 |
Délka opěradla vpředu |
64 |
63 |
64 |
Délka sedáku vzadu |
46 |
50 |
49 |
Délka opěradla vzadu |
63 |
65 |
67 |
Šířka prostředního sedáku vzadu |
23 |
25 |
23 |
Min. prostor pro nohy vzadu |
12 |
15 |
19 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem |
24 |
23 |
28 |
Max. prostor pro nohy vzadu |
36 |
42 |
43 |
Rozsah posuvu sedadla řidiče |
24 |
27 |
24 |
Přestože tedy Mercedes třídy C mezigeneračně dost přibral na šířku, v porovnání s aktuálními modely střední třídy je uvnitř užší. Také hodnoty prostoru pro nohy i hlavu vzadu a zejména délka zadního sedáku naznačují, že pro pravidelnou přepravu dospělých cestujících na zadních sedadlech existují vhodnější auta.
Nízko položená přední sedadla mají dlouhý sedák – na rozdíl od těch zadních
Tak tomu ale bylo vždycky. Třída C (i BMW řady 3) jsou tradičně o něco kompaktnější než aktuální standard evropské střední třídy. Cílová skupina je na to zvyklá.
Proto ji nezaskočí ani zjištění, že ani rozměry prostoru pro zavazadla nemají ambice trhat rekordy:
Mercedes-Benz C S205: Rozměry prostoru pro zavazadla a porovnání (cm) |
Model |
Mercedes C |
Ford Mondeo |
VW Passat |
Šířka mezi podběhy |
95 |
112 |
100 |
Šířka v nejširším místě |
123 |
139 |
147 |
Výška po roletu |
41 |
46 |
48 |
Šířka vstupního otvoru |
108 |
109 |
108 |
Výška vstupního otvoru |
71 |
71 |
72 |
Výška otevření pátých dveří |
188 |
179 |
190 |
Délka ložné plochy |
98 |
112 |
112 |
Max. délka nákladu (k př. sedadlu spolujezdce) |
205 |
235 |
226 |
Výška nakládací hrany |
64 |
57 |
63 |
Teoretický minimální kvádr (cm3) |
381 710 |
556 416 |
532 800 |
Ano, vybíráte-li auto podle velikosti kufru, což někteří lidé opravdu dělají, nenabídne vám třída C navzdory mezigeneračnímu zvětšení tolik co neprémiové modely. Ani kombíky ale přece nejsou jenom o kufru.
Opěradla zadních sedadel (dělená v poměru 40:20:40) lze sklopit pohodlně páčkami v kufru; vznikne tak plocha sice ne ideálně rovná, ale bez rušivého „schodu“
Pokud je pro vás vzhled kabiny důležitější než její velikost, určitě se vám na palubě tohoto Mercedesu bude líbit. Velká lakovaná plocha středové konzoly, úhledná „lišta“ s tlačítky klimatizace i pětice ventilačních otvorů dávají palubní desce šmrc, který třeba Passatu tolik chybí. Pěkně provedené jsou i detaily, jako třeba tlačítka vlevo pod volantem nebo ovládací prvky na středové konzole.
Přístrojovému štítu před řidičem nadále vévodí dva tradiční přístroje s kruhovou stupnicí, mezi nimi je ale velký barevný multifunkční displej, zobrazující vše od údajů palubního počítače přes navigační pokyny až po funkci asistenčních systémů. Hlavní zobrazovací jednotkou je ovšem displej systému Comand nad středovou konzolou. K jeho obsluze slouží sdružený ovladač na středové konzole.
Jak je dnes obvyklé, multifunkční displej mezi hlavními přístroji umí zobrazovat nejen údaje palubního počítače, ale i grafiku asistenční elektroniky, navigační pokyny atd.
Grafika systému je atraktivní a funkce bohaté, při hledání konkrétního nastavení se ale docela naklikáte. Co do přehlednosti a intuitivnosti jsou na tom konkurenční MMI a iDrive lépe.
Vlevo vedle ovladače systému Comand najdete efektní rýhované tlačítko Agility pro přepínání jízdních režimů. Na displeji v přístrojovém štítu se zobrazí jejich nabídka, středová obrazovka pak ukáže, co se konkrétně změní. Páčky pod volantem ale zachovávají věrnost tradičnímu uspořádání Mercedesu. Vpravo najdete volič samočinné převodovky, vlevo sdruženou páčku s ovládáním blinkrů a stěračů i páčku tempomatu.
Volič automatické převodovky má podobu páčky vpravo pod volantem; páčka vlevo ovládá i stěrače; uspořádání panelu klimatizace inspirované třídou S
Díky klasické koncepci nabízí třída C sportovnější pozici za volantem než auta s motorem vpředu napříč. Sedíte s nohama víc před sebou než pod sebou a sedadlo lze spustit opravdu nízko – dokonce natolik, že jsem dával přednost poloze zhruba v polovině výškového rozsahu, což se mi jinak u dnešních aut opravdu nestává.
Díky nízkému posazu a širokému středovému panelu se můžete cítit v autě trošku stísněně, podobně jako to znají řidiči trojkového BMW, ale prostoru pro řidiče je ve skutečnosti dost a výhled je bezproblémový, tedy na dnešní poměry.
Tak snad abychom vyrazili, ne?