Kapitoly článku:
Top nabídka standardem
Příznivcům Mazdy netřeba přeplňovaný turbomotor představovat. Jeho účinkování v Evropě vytvořilo z Mazdy 6 MPS černého koně evropských autostrád. Pravou ovšem také je, že k velké radosti čerpadlářů, protože nároky japonského motoru nejsou nikterak malé.
Přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.3 DISI má zdvihový objem jen 2 260 ccm, ale disponuje 190 kW (260 k) při 5 500 ot./min. To jsou hodnoty, za které se v době emisemi udušených motorů nestydí ani šestiválce. Maximální točivý moment činí 380 Nm při 3 000 ot./min.
Po nastartování se motor chová nezvykle tiše a v první sekundě po rozjezdu působí letargicky. Jenže sotva se roztočí turbo, spirála výkonu začne pohlcovat konkurenty na silnici jako mnohem dražší speciály renomovanějších značek. Spolu s výkonem pak roste i spotřeba, kdy palubní počítač občas vystřelí i k 60 l/100 km. To jsou věru nepěkné vyhlídky pro bankovními kartely zasaženou Evropu s drahou ropou i půjčkami.
Jízdu po městě lze udržet v rozumných mezích, netřeba na každé křižovatce dávat lekci ostatním a hned spotřebu srážíme na 9,8 l/100 km. Agilnější ízda po okreskách končí se spotřebu 12,7 l/100 km, což je docela slušné. Při zpáteční poklidné jízdě jedeme stylem „Béda Trávníček za volantem zahradní sekačky“ a spotřeba padá jen k 9,1 l/100 km.
Na dálnici je účinkování Mazdy nejtěžší. Že by snad neměla dost sil? Samozřejmě, že má, ale souboj s nákladními automobily v levém pruhu dává zabrat peněžnece i spotřebě. Při konstantní dvoustovce se dostáváme až na spotřebu 18,7 l/100 km. P/ři daleko rozumnější jízdě na hranici rychlostních limitů končíme se spotřebou 13,1 l/100 km. Pokus o ekorallye končí s nepříliš valným výsledkem 8,9 l/100 k. Než šetřit, to radjěi pojedeme za dvojnásobek. A komu se to nelíbí, ať si Mazdu CX-7 nekupuje. CX-7 s benzinovým turbem se totiž skutečně nehodí na pomalou jízdu.
Naměřená dynamika
Zrychlení:
0-100 km/h: 8,1 s
0-120 km/h: 11,8 s
0-140 km/h: 14,9 s
0-160 km/h: 20,3 s
0-180 km/h: 28,4 s
0-200 km/h: 37,6 s
Nejvyšší dosažená rychlost: 215 km/h
Pružnost:
40 - 80 km/h: 2 st. 4,7 s; 3 st. 7,2 s; 4 st. 11,6 s; 5 st. 16,6 s
60-100 km/h: 2 st. 4,1 s; 3 st. 5,3 s; 4 st. 7,5 s; 5 st. 14,7 s; 6 st. 19,5 s;
80-120 km/h: 3 st. 5,2 s; 4 st. 6,5 s; 5 st. 8,9 s; 6 st. 19,6 s;
Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně
1 – 60 km/h při 7 000 ot./min
2 – 105 km/h při 7 000 ot./min
3 – 155 km/h při 6 900 ot./min
4 – 200 km/h při 6 800 ot./min
5 – 220 km/h při 5 900 ot./min
6 – 225 km/h při 4 500 ot./min
Převody:
40: 2 - 2500; 3 - 1750; 4 - 1400; 5 - 1000; 6 - 900
60: 2 - 3900; 3 - 2600; 4 - 2000; 5 - 1600; 6 - 1200
80: 2 - 5100; 3 - 3500; 4 - 2600; 5 - 2100; 6 - 1600
100: 2 - 6500; 3 - 4500; 4 - 3300; 5 - 2600; 6 - 2000
120: 3 - 5200; 4 - 4000; 5 - 3100; 6 - 2500
140: 3 - 6100; 4 - 4600; 5 - 3600; 6 - 2600
160 4 - 5400; 5 - 4200; 6 - 3200
Na silnice ano, do terénu ne
Mazdu CX-7jsme ani nepodrobovali obvyklému off-road testu. Přesvědčil nás o tom obyčejný průjezd polní cestou. Mazda si opravdu nezaslouží trápení v terénu, naopak na silnicije doma. Městský provoz zvládá s tradiční japonskou gracií a páteř vám opravdu nerozhází.
Mimo město je CX-7 ve svém omezeném živlu. Samozřejmě, že zatáčky řeže jako pila od Mountfielda po kůrovcové kalamitě v Krušných horách, nicméně zvýšené těžiště automobilu nemůže konkurovat hbitým sedanům střední třídy, se kterými se CX-7 rozměrově poměřuje.
Konečně dálniční provoz je ukázkou ticha a nekomprosmisního prvenství. Až na jedno Porsche nás žádné auto nepředjelo, stabilita na dálnici je bravurní a jistota za volantem se rovná jistotě života a smrti. Přesvědčila vás Mazda? Pak vězte že do terénu nepatří.
Zkusili jsme ji na polní cestě a tak se lopotně prodírala vysokým porostem, hlubokými prohlubněmi po traktorech a při rozjezdu vydávala spojka zápach tuřínové polévky v koncentračním táboře. Křižitelnost náprava je nulová, nájezdové úhly silniční a zvýšený podvozek připomíná spíše Wartburg 353 Tourist než skutečné SUV. Proto se hodí CX-7 jako konkurent k Volvu XC70 a dalším přizvednutým kombíkům, než aby bylo řazeno ke skutečným SUV, která se tu a tam dokáží pohybovat i v terénu.
Řízení není vůbec odtažité, jak bychom u crossoveru předpokládali. Jasná odezva od kol a progresivní účinek posilovače jsou básní pro milovníky řidičských zážitků. Překvapivě. Řazení jde zlehka a dráhy jednotlivých stupňů jsou krátké a přesné, rovněž spojka jde zlehounka. Jen brzdy nám dělaly problémy, snad proto, že některý novinář před námi brzdil o trochu více, než konstruktéři počítali. Tak při brzdění z vyšších rychlostí vydávali bubnování podobné pruskému vojenskému pochodu. Jinak ale odpovídají výkonu motoru a dosahovaným rychlostem.
Mazda CX-7 je překvapivě ovladatelné auto a zaslouží si pozornost ze strany hledačů nevšedních crossoverů do města. Komu se zdá Nissan Quashqai příliš solidní, ten by měl sáhnout po agresivní Mazdě.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5