74
Fotogalerie

Test Mazda 6 Wagon 2,2 D A/T: středostavovská rarita

Stávající Mazda 6 patří k nejmodernějším reprezentantům evropské střední třídy. A co je nejdůležitější: od konkurence se opravdu odlišuje…

Kapitoly článku:


(Další) nový začátek

Jak to celé začalo? Druhá polovina devadesátých let byla pro Mazdu z pohledu designu poněkud tristní a vzhledová invence byla položena na oltář snižování výrobních a vývojových nákladů. Mazda 6 však byla tím vozem, který měl značce v roce 2002 navrátit někdejší švih. Představena byla jako klasický čtyřdveřový sedan v Tokiu pod místním názvem Atenza v nové „filozofii“ Emotion in Motion, známé dodnes živým sloganem „zoom zoom”.

Konstruktérům se tehdy podařila znamenitá práce: postavili technicky vyspělý a vzhledově svérázný a nadčasový vůz, který svému majiteli neudělá ostudu ani dnes. První Mazda 6 tehdy navázala na pět generací modelu 626 (první vůz tohoto typu se představil v roce 1978), ale kromě několika ovladačů v interiéru a znaku na pěticípé masce s ním „šestku“ nepojilo vůbec nic.

První Mazda 6 stanula na podlahové plošině odvozené z platformy GF poslední řady 626 a vyvinuté kompletně u Mazdy, tedy bez faktického přispění (tehdy) mateřského Fordu. Druhá generace Mazdy 6 následovala na frankfurtském autosalonu v roce 2007, ovšem šlo spíše o důslednou modifikaci generace první. To už byl ale odkaz původního směru Emotion in Motion poněkud přežitý a Mazda 6 začala ztrácet dech…

Vlastní cestou

Lze říci, že nová Mazda 6 je produkční (a pochopitelně poněkud kultivovanější) verzí koncepční studie Mazda Takeri prezentované na autosalonu v Tokiu v roce 2011. Vyznačuje se novým značkovým stylistickým jazykem „KODO – Soul of Motion“ a kompletní škálou mechanických prvků Mazda Skyactiv. Tuto kombinaci veřejnosti představilo předloni SUV Mazda CX-5 a její nejnovější interpretací je nejnovější Mazda 3, kterou jsme již vyzkoušeli v okolí Barcelony.

Svoji premiéru slavila nová Mazda 6 loni na autosalonu v Moskvě jako sedan, kombík s tradičním označením Mazda 6 Wagon následoval o několik týdnů později na autosalonu v Paříži. Pozoruhodným rozdílem těchto dvou karosářských verzí jsou jejich vnější rozměry: oproti zvyklostem je totiž kombi nejen kratší (4 805 vs. 4 870 mm), ale má také kratší rozvor náprav (2 750 vs. 2 830 mm). To je ale celkem logické, sedan Mazda 6 má být vlajkovou lodí jak se patří.

Nejvýraznějším prvkem nové Mazdy 6 je její zdařilý, vyvážený a osobitý design, který sálá klidným sebevědomím, jež není (jak potvrdil i tento test) nijak přehnané. O motorech série Skyactiv a jejich výlučnostech jsme již psali několikrát, proto jen připomínám, že zážehové motory Skyactiv-G se na rozdíl od většiny konkurence obejdou bez přeplňování a mimořádně nízký kompresní poměr u dieselů Skyactiv-D 2.2 se podílí na kultivovanosti jeho chodu.

Nabídka verzí

Mazda 6 se u nás nyní prodává s karoseriemi sedan a kombi v cenách od 539 900 Kč. Výbavy se jmenují Emotion, Challenge, Attraction a Revolution a už v té nejlevnější se můžete těšit třeba na sedmnáctipalcová litá kola, šestici airbagů, stabilizaci DSC, startování tlačítkem, palubní počítač, multifunkční volant, hlídání tlaku v pneumatikách TPMS, stavitelnou bederní opěrku, elektrické ovládání všech oken a zrcátek nebo rádio s CD, MP3, USB a AUX.

Zážehové, výhradně atmosféricky plněné motory Skyactiv-G jsou dodávány ve verzích 2,0 l/107 kW, 2,0 l/121 kW a 2,5 l/141 kW, diesel Skyactiv-D s objemem 2,2 l je k mání ve výkonových verzích 110 a 129 kW. Standardem jsou ve všech případech šestistupňové, manuálně řazené převodovky, pro všechny motory kromě 2,0 l/107 kW jsou k dispozici také automatické skříně Skyactiv-Drive s kapalinovým měničem a šesti stupni (standardem pro 2,5 l/141 kW). Možnost pohonu všech kol v nabídce chybí.

  

K testu jsme převzali kombi Mazda 6 Wagon 2,2 Skyactiv-D s automatickou převodovkou a výbavovým stupněm Attraction, jež startuje na částce 759 900 Kč. Doplněno bylo integrovanou navigací TomTom (+ 12 500 Kč) a metalízou (+ 12 400 Kč), čímž ceníková cena vozu narostla na 784 800 Kč. Vůz měl na začátku testu najeto již více než 22 000 km, což je na „novinářské auto“ celkem dost, ovšem nezaznamenali jsme na něm žádné známky závad nebo nadměrného opotřebení (snad až na „vyleštěný“ volant, ovšem to je spíše jevem použité kůže).

Mazda 6 Wagon 2,2 Skyactiv-D A/T Attraction
Rok výroby2013
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)784 800 Kč
Cena základního provedení (vč. DPH)539 900 Kč
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy6x
El. řízení podvozkuABS, EBD, EBA, TCS, DSC
Centrální zamykáníAno, na DO
El. ovládání okenAno, 4x, aut.
El. ovládání zrcátekAno vč. vyhřívání a přiklápění
Čalouněnítextil
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno
Stavitelná bederní opěraAno
Stavitelný volantAno, výškově i podélně
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatAno
KlimatizaceAno, aut., dvouzónová
AutorádioCD, MP3, AUX, USB
BluetoothAno
NavigaceAno
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaAno
Xenonové světlometyAno
Denní svíceníAno
Palubní počítačAno
Kožený potah volantuAno
Vyhřívaná sedadlaAno
Vyhřívaný volantNe
Parkovací asistentAno, vpředu i vzadu
Start/stop systémAno
MetalízaAno

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud