Kapitoly článku:
Na první pohled
Co se loňského roku týče, v evropské střední třídě se nesl ve znamení nového Fordu Mondeo (výroba bohužel až na konci příštího roku…) a právě Mazdy 6. Nová Mazda 6 Wagon tak patří k nejmodernějším vozům své kategorie a vyniká originálním designem. Přídi dominuje výrazná pětiúhelníková maska chladiče s navazujícími sdruženými svítilnami s bi-xenonovými zdroji a LED pro denní svícení.
Teprve při živém setkání s vozem si uvědomíte, jak široká je celá příď karoserie, což vozu dodává nevtíravě impozantní vzhled. Nevtíravý, to je právě to, co vás bude v případě Mazdy 6 napadat nejčastěji. Jako by toto auto dobře vědělo, že je velmi dobré, takže nemusí okolí ohromovat extrémní agresivitou ani originalitou za každou cenu. Obzvláště elegantně a zdařile působí třeba výrazný prolis startující nad předními svítilnami a rozmáchlým obloukem zdůrazňující klenbu předních blatníků.
Artilerie chromovaných doplňků zůstává v případě Mazdy 6 Wagon na rozumné úrovni, kromě střešních podélníků připomeňme chromované lišty pod maskou chladiče, nad tabulkou SPZ a okolo bočního zasklení. Střecha je opticky zakončena decentním spoilerem, dělené zadní svítilny usnadňují přístup k prostoru pro zavazadla a pod zadním nárazníkem ční ozdobné koncovky rozdvojené výfukové soustavy.
Na palubě
Přístup ke všem sedadlům je pohodlný širokými dveřmi, ovšem v jejich výplních se překvapivě zřejmě poněkud zapomnělo na odkládací schránky (připraveny jsou jen držáky lahví s nápoji). Také díky tomu Mazda 6 nenabízí mnoho prostorů pro drobnosti, využít tak lze snad jen poličku před madlem řadicí páky nebo schránku pod loketní opěrkou.
Černo černé ladění interiéru alespoň částečně oživují chromované prvky okolo výdechů ventilační soustavy, na dveřích a středové konzole. Kvalita obkladových materiálů i jejich zpracování jsou výborné a milovníci pověstných měkčených plastů mohou s potěšením dloubat do na dotyk příjemných panelů.
Nemohu si pomoci, ale atmosféra za volantem mi i s přispěním zpracování některých tlačítek, ovladačů a přístrojů a čalounických materiálů neodbytně připomínala dříve zkoušené kombi Honda Accord Tourer. To je ale jen postřeh, nic špatného na tom není. Na předních sedadlech je místa dostatek ve všech směrech, sedáky i opěráky nabízejí pohodlné sezení i na dlouhých cestách, štíhlá středová konzole nehrozí otlačením kolene pravé nohy řidiče.
Na zadních sedadlech dvojice cestujících strádat nebude, v sedanu je sice místa pro kolena více, ale ve Wagonu nebudete cítit blízkost svažující se střechy. Tři lidé se tam sice vměstnají také, ovšem komfortně se svezou jen dva dospělci, kteří se pak mohou těšit třeba na vlastní výdechy ventilace a širokou středovou loketní opěrku. Oproti předchozí generaci mají zadní sedadla výrazně delší sedáky i opěráky a sedí se na nich daleko lépe.
Užitečný zavazadelník
Vzhůru výklopné víko v zádi lze u Mazdy 6 Wagon otevírat výhradně manuálně. Nákladová hrana spočívá mírně nad úrovní podlahy zavazadlového prostoru, ale manipulaci s těžšími předměty to nijak výrazně nezhoršuje. Podběhy zadních kol do prostoru příliš nezasahují, za nimi se ale nacházejí jen plytké a nepříliš využitelné misky pro drobnosti.
V postranních plastových obkladech jsou páčky dálkového sklápění opěráků a výklopné háčky. Jediná lampička je jen jedna, ve výklopné zádi, takže za tmy neosvítí celou plochu podlahy. Krycí roleta je řešena prakticky, uchycena je k víku, takže se zcela otevře při jeho zdvižení, takže nijak neomezuje vstupní prostor. Nijak vysloveně originální, ale v tomto případě to funguje znamenitě.
V tělese rolety je také svinovací síť pro oddělení prostoru pro zavazadla od prostoru pro cestující. Díky tomu je ale celé těleso docela velké a těžké, což poněkud znesnadňuje jeho případné vyjímání. V případě sklopení asymetricky dělených opěráků zadních sedadel na sedáky není třeba snímat hlavové opěrky, vzniklá plocha sice není zcela rovná, ale postrádá přechodovou hranu. Boční bezpečnostní pásy ale při vracení opěráků do vzpřímené polohy skřípnete, což je docela otravné.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5