Test Mazda 6 2,5 MZR: vrchol řidičské střední

Nová Mazda 6 se na první pohled jeví být pouhou evolucí. V době neřidičských těžkých aut je však ve střední třídě spíše revolucí. Nevěříte?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Historie, Kde jsem to už jenom viděl, Šinkanzen
  2. Bez ohledu na spotřebu, Naměřená dynamika, Lehkost bytí v praxi
  3. Verdikt novinářské poroty, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Působí nespoutaně a oslovuje zákazníky v Evropě i zámoří. Její předchůdci měli vždy schopnost nadchnout, ale teprve s poslední generací se rozhodla zamířit na vrchol střední třídy. Neohromí prostorem nad hlavou, zato v zatáčkách s ní ztratíte hlavu rázem. O čem je řeč? O nové Mazdě 6, ale pojďme se na ní podívat pěkně kousek po kousku.

Trocha historie

Již od sedmdesátých let produkovala Mazda kompaktní hatchback 323, jenž byl přímým konkurentem Hondy Civic. V roce 1983 naběhla výroba sedanu 626, který cílil na konkurenty typu Toyoty Carina nebo Hondy Accord. Konečně nejvyšší třídou byla modelová řada 929, která svým amerikanizujícím stylem mířila do luxusního segmentu a jejíhož nástupce Mazda 9 Xedos si užili i naši řidiči.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vraťme se ale k Mazdě 626. Její prvopočátky lze spatřovat v modelu střední třídy Capella, který byl na japonském trhu uveden v roce 1970. Je nezbytné zmínit, že ten samý model byl nabízen pod označením 616 ve Spojených státech amerických s benzinovým motorem o objemu 1,6 l, případně jako model RX-2 s Wankelovým rotačním motorem.

V roce 1977 se představila druhá generace zadokolky Mazda Capella, nabízená také v Evropě pod dvěma názvy. Ve Velké Británii jako Montrose a konečně na kontinetu jako model 626. Byla to labutí píseň zadokolek Mazda, poněvadž všichni evropští konkurenti v té době přezbrojovali na náhon předních kol. V roce 1983 s ním přišla i Mazda na vlastní podvozkové platformě GC.

Klepněte pro větší obrázek

Čtvrtá generace modelu Capella se objevila v roce 1987, na evropských trzích se její dvojče model 626 představilo v roce 1988. Odezva na hranatou předokolku byla silná a zejména ve Velké Británii byla vynášena motoristickými novináři do nebes podobně jako dnešní Mazda 6. Druhá generace šestdvašestky se k nám dostala s importem ojetin z Německa, ale ty správné časy měly teprve přijít.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V roce 1993 se představila pátá generace modelu Capella/626 ve výrazně zakulacené podobě. Nejen, že fascinovala dokonalým designem, ale přinášela také komfortní svezení a prostorný interiér. V Čechách a na Moravě tehdy zdomácněl slogan „Mazda: Jak se  Vám líbí?“.

Co na tom, že zakulacený tank neuměl nikdy moc dobře jezdit do zatáček, že motory byly slabé a nafta nepříliš spolehlivá. Mazdě koncem století docházel dech a tak následující generaci představoval především výrazný redesign.

Klepněte pro větší obrázek

Teprve v roce 2003 se představila zbrusu nová generace na platformě GC. Tentokrát již pod názvem Mazda 6 a na japonském trhu neméně výmluvná Atenza. Změna přišla znenadání a Mazda přinesla světu daleko agilnější podvozek a sportovnější chování. V roce 2005 se dočkala ještě sportovnějšího designu a letos se představila zbrusu nová generace šestky - atraktivnější, silnější a kupodivu lehčí.

Kde jsem to už jenom viděl

Mazda 6 zcela staví na svém předchůdci a přesto vypadá diametrálně odlišně. Zatímco první generace šestky včetně faceliftu je Japonec každým coulem, její nástupce kombinuje design Evropy, Japonska i Ameriky. A tak vypadá částečně jako lexus, částečně jako Mercedes-Benz a především je sexy,

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Design Mazdy 6 dle dle šéfdesignéra Youichi Sato spojuje tři základní prvky: Yugen (sladění protikladů), Rin (výraz síly) a Seichi (pozornost k detailu). Při pohledu na příď vozu nám Mazda evokuje design Lexusu nebo Mercedesu, tedy prestižních značek. Mazda se jaksi odosobnila z čistě sportovního střihu a stala se souputníkem prémiových sedanů.

Mandlové oči v podobě předních světlometů s čirou optikou doplňují nezbytné srdíčko v grilu přední masky a v předním nárazníku efektní průduchy s orámovanými předními mlhovkami tak, jak to známe u Focusu ST.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klenutí kapoty s masivními předními blatníky opět naznačuje high torque power, ačkoliv ještě nevíme, co nám Mada pod kapotou uchystala. Při pohledu šikmo zepředu se nám rýsují kontury Lexusu IS ovšem bez jeho svalnatých zadních blatníků.

Boční prosklení neexperimentuje s křivkami a dynamiku profilu zachraňuje jediný zlom v horní části plechu bočních dveří. Masivní, takřka lexusovská záď dospěla do čistě boubleaých tvarů a na čistotu dbají i koncové svítilny s čirou optikou a průhlednými kryty. Nezbytná nelakovaná plastová spodní hrana zadního nárazníku má dynamizující efekt podobně jako u nejbližšího bratrance Fordu Mondeo. Dvojice koncovek výfuku pak naznačuje skrytý potenciál Mazdy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mazda 6 to s designem nepřehání, ale ani nespí. Je příjemně svěží a dokázala se vymanit z linií svých předchůdců. Vnější design mazdy 6 je spojením krásy a lehkosti bytí.

Šinkanzen

Po otevření dveří řidiče uvítá líbivá strojovna Pendolina, v tomto případě spíše japonského Šinkanzenu. Charakterizují ji stříbrná okruží jednotlivých přístrojů, hliníkový set na podlaze - pedály a opěra nohy, stejně jako imitace matného hliníku na středové konzole.

Dojem z palubní desky naznačuje silnou inspiraci u konkurenčního Subaru Legacy. Naznačují to podobně tvrdé plasty v interiéru, podobná imitace hliníku, podobně řešené tvary jednotlivých prvků.  Horní část přístrojové desky s výrazně vymodelovaným přístrojovým štítem končí obloukem v polovině masivu, kde přechází do lišty v černošedou imitaci karbonu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rovněž červené podsvícení přístrojů je v šestce podobné tomu u Subaru Legacy. Plasty použité v interiéru jsou bohužel v duchu tradic Mazdy tvrdší než u konkurence, například je nelze srovnávat s plasty u Toyoty Avensis nebo Fordu Mondeo. Na volantu vlevo je multifunkční ovládání palubního počítače, jeho displej se nachází v úzké štěrbině na horní části přístrojové desky hned na začátku středového panelu. Ten pokračuje ovládáním audiosoustavy, poloautomatickou klimatizací, popelníkem a přechází ve středový tunel s řadicí pákou, ruční brzdou, odkládacími přihrádkami s  držáky nápojů a nezbytnou středovou loketní opěrkou.

Mazda se v interiéru právě chlubí audiosoustavou Bose, které se vyrovnají jen Dynaudio a nejkvalitnější soustavy od Sony. Zvuk je čistý a jasný, basy ohlušující a výšky nervy drásající bez jakýchkoliv šumů. Hudba je základ u auta pro mladé zákazníky a na ty cílí Mazda především.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Cestující vpředu mají k dispozici pohodlná sedadla podobná opět těm u Subaru Legacy, ovšem jejich ergonomie se nemůže porovnávat s legendami typu Volvo nebo Saab.

Cestujícím vzadu se nedostává tolik místa jako ve Fordu Mondeo a je to patrné především v prostornosti nad hlavou. Nesedí-li vpředu dvoumetroví pasažéři, pak je vzadu dostatek místa pro nohy cestujících, v příčném směru je místa vždy a to dokonce i ve třech hubených cestujících.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor nové Mazdy 6 má objem 510 litrů a v karosářské variantě hatchback perfektní přístupnost. Nákladová hrana je minimální, pod dnem zavazadelníku se nachází rezervní kolo. Mazda si zaslouží pochvalu za systém sklápění zadních sedadel při rozšiřování zavazadlového prostoru. Děje se tak jediným pohybem, jediným zamáčknutím tlačítka, kdy opěradlo i se sedákem sjedou do rovné polohy s dnem zavazadelníku. Připomeňme, že se najde stále dost konkurentů, kteří nutí řidiče činit dva i tři kroky ke sklopení sedadel a beztak nedosáhnou na rovné dno.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Následující kapitola
Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 114 000 Kč
Mazda 5 1.998
Rok výroby: 2008
Stav: 191 035 km
Cena: 80 000 Kč
Mazda MX 1.598
Rok výroby: 2001
Stav: 98 780 km
Cena: 65 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků