Má vysokootáčkový atmosférický motor a při plné akceleraci zní jako rozdrážděný hot rod, ale nenechte se zmást: Lexus RC F je sportovní kupé digitálního věku.
Kapitoly článku:
Každé nové auto, které dnes přijde na trh s atmosféricky plněným motorem, je důvodem k radosti. A co teprve když ten atmosféricky plněný motor má zdvihový objem pět litrů, nejvyššího výkonu 477 koní dosahuje až v 7100 otáčkách za minutu a roztáčí zadní kola! To zní jako recept na sportovní auto ze staré školy, rajská hudba pro dnešní dobou těžce zkoušené uši automobilového puristy.
Nový Lexus RC F je ale všechno jiné než auto ze staré školy. Tradiční koncepci motoru totiž spojuje s armádou moderní elektroniky a futuristickým vzhledem, jehož vizuální dramatičnost nemá daleko k supersportům.
Opravdu výrazný styling
Oblá silueta klasických proporcí je sice spíš elegantní než dravá, ale agresivitu jí propůjčují detaily: ostře zlomená maska s dramatickým výpletem, zlověstné LED světlomety, výrazné aerodynamické prvky po celém autě. Hlavně zezadu je dojem perfektní. Široce rozkročený, nízký postoj, vybroušené detaily svítilen, čtyři výhružně namířené „hlavně“ výfuků. A všechny jsou tentokrát pravé.
Kupé Lexus RC není zkrácená verze sedanu IS, ale hybrid hned tří různých modelů
Tentokrát? Ano. Lexus RC F, ač dvoudveřové kupé, je nástupcem kompaktního sportovního sedanu IS F minulé generace. Vznikl jako neobvyklá skládačka částí stávajících platforem značky Lexus. Přední část ze sedanu GS měla potřebný rozchod, střední část z kabrioletu IS C zase potřebnou tuhost. Pouze zadní část podlahové plošiny má RC F společnou se sedanem IS.
Pro zajímavost, takhle se má Lexus RC F k IS, pokud jde o rozměry:
Lexus RC F vs. Lexus IS: Srovnání rozměrů (mm) |
|
RC F |
IS 250 |
Délka |
4705 |
4665 |
Šířka |
1845 |
180 |
Výška |
1390 |
1430 |
Rozvor náprav |
2730 |
2800 |
Rozchod kol vpředu |
1555 |
1535 |
Rozchod kol vzadu |
1560 |
1550 |
Přinejmenším na papíře tedy nový Lexus RC F vychází jako zajímavá alternativa pro všechny, kteří nechtějí BMW M4 coby příliš předvídatelnou volbu v této kategorii nebo nemohou mnichovské automobilce odpustit totální příklon k přeplňování.
Což nás přivádí k zajímavé otázce: Proč může japonský Lexus uvést na prahu roku 2015 na evropský trh nový model s velkoobjemovým atmosférickým motorem a BMW ne? Protože Lexus ví, že jich moc neprodá.
Je to smutné, ale je to tak. Lexus si je zkrátka vědom, že těch pár kusů RC F, které v Evropě udá, mu nemůže citelně zvýšit flotilové emise CO2, tlačené dolů nejprodávanějšími modely s převážně hybridním pohonem. Proč tedy vůbec investovat čas a úsilí do evropské homologace?
Dramatický vzhled udělují modelu RC F především detaily, od LED světel přes množství průduchů až po čtveřici výfuků; kol je v nabídce několik, ale vždy o průměru 19 palců
Protože auto jako tohle může udělat zázraky pro image značky. RC F je pro Lexus v Evropě typický „Halo car“ – produkt, jehož účelem je vyvolat pozornost, vzbudit emoce a přitáhnout ke značce zákazníky, kteří by o ní dosud neuvažovali. Případnou marži z prodaných kusů můžeme s trochou nadsázky označit za příjemný vedlejší efekt.
Atmosférický osmiválec. V dnešní době!
Vizuální drama hodné supersportu
Ušlechtilý zvukový projev
Fantastické zpracování interiéru
Bohatá luxusní výbava už v základní ceně
Přepínatelné režimy diferenciálu
Nemá omezovač na 250 km/h
Nechráněná parkovací kamera
Nešikovné ovládání infotainmentu
Minimum místa pro nohy vzadu
Nečitelné chování na hraně (na mokru)
Vysoká hmotnost
V éře turbomotorů nepůsobí závratně rychle
7 /10