Test Lexus LS 600h L: japonský luxus v novém

LS stihl facelift po třech letech na trhu, během nichž se objevilo několik nových konkurentů. Jak se vůz jeví ve srovnání s nimi nyní?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Stále decentní a elegantní vzhled, Vylepšený salón uvnitř, Více i pro řidiče
  2. Tichá síla pohonného ústrojí, Jistější v kramflecích, Bezpečnost především
  3. Závěr, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Je tomu již pár let, kdy Toyota zavelela k útoku na prémiový segment evropských automobilových trhů. Ne snad, že by jej dříve zcela ignorovala, její přítomnost skrze vlastní značku nebo v zastoupení svých luxusních derivátů byla ale velmi nevýrazná. A přesně to chtěla automobilka změnit.

Do čela japonských vojsk byla postavena značka Lexus, která, posílena velkými úspěchy na amerických trzích, měla díky lepšímu zastoupení a notně inovované modelové řadě vylepšit renomé Toyoty i na starém kontinentu. Jak moc se to podařilo je po přibližně čtyřech letech předčasné hodnotit, faktem ale je, že značka nabídla náročným zákazníkům postupně vozy všech podstatných modelových řad (nejnověji i kompaktní CT) a také na relativně nevýznamném českém trhu je o ni pořádně slyšet.

My jsme pro vás postupně otestovali prakticky všechny nové modely Lexusu od IS až po RX, samotný vrchol nabídky jsme vám ale dosud blíže představit nemohli. Rádi jsme tak přijali možnost podívat se na zoubek inovované limuzíně nejvyšší třídy LS ve faceliftovaném provedení pro další modelový rok. Co nabízí nového a jak si stojí ve srovnání se současnou konkurencí?

Test Lexus LS 600h L 04.jpg Test Lexus LS 600h L 01.jpgTest Lexus LS 600h L 02.jpg

Stále decentní, stále elegantní

Když se letmo podíváte na karoserii, velmi snadno novinky přehlédnete. Důvodem je za prvé fakt, že se nejvíce měnila technika a interiér, za druhé to, že novinky na samotné karoserii jsou velmi decentní.

Nové provedení tak poznáte pouze podle přepracované přední části. Maska chladiče má po faceliftu tři rozměrné lamely (namísto mnoha malých), světlomety mají ostřejší střih, jsou kompletně složeny z LED diod a přibyla také světla pro denní svícení. Předělaný je i přední nárazník s upravenou spodní částí a jinak tvarovanými mlhovkami.

Test Lexus LS 600h L 05.jpg Test Lexus LS 600h L 08.jpgTest Lexus LS 600h L 09.jpg

Jak jsem už zmínil výše, popisem přední části jsem markantní změny na karoserii vyčerpal, dále už musíme hledat rozdíly pečlivěji. Boční blinkry se přesunuly z blatníku do zpětných zrcátek, disky litých kol se chlubí aerodynamičtějším designem a konečně vzadu najdeme svítilny s novou optikou a jen velmi decentně inovovaný nárazník.

Vzhledem k tomu, jak „moc“ u Lexusu s faceliftem měnili tvary, platí i pro aktuální vydání modelu LS, že to je elegantní, nicméně nenápadně působící automobil. Své okolí zdaleka neprovokuje tolik, jako například německá konkurence. Lidé tuší, že to je dražší vůz, ale mnozí nevědí, co si mají pod názvem LS 600h L představit. Zkrátka luxus a nejmodernější techniku maskuje „elesko“ více než dobře. Zda se vám tento přístup blízký, nebo nikoli, to již posuďte sami.

Test Lexus LS 600h L 10.jpgTest Lexus LS 600h L 11.jpgTest Lexus LS 600h L 12.jpg

Ještě lepší salón

Jak málo jsou změny na první pohled vidět na karoserii, o to jasněji jsou patrné v interiéru. Řečeno s nadsázkou, Lexus se vykašlal na vzhled karoserie a všechno vsadil na pohodlí všech pěti cestujících. Jednou z nejpodstatnějších změn v kabině je přítomnost zadní lavice kombinované s takzvaným otomanem umístěným vpravo vzadu. Také tento fakt nebyl dříve možný a zájemci si museli vybrat, jestli chtějí maximální luxus nebo zda budou vzadu převážet trojici pasažérů. Po faceliftu je možné obojí, jen si nedovedu představit situaci, kdy bude majitel automobilu s cenovkou daleko přesahující tři miliony cestovat v plném obsazení. Ale budiž, v určitých situacích to může ocenit.

Už od zahájení prodeje současné generace se Lexus zaměřoval na zmíněné místo vpravo vzadu. Právě zde najdete sedadlo s opěrkou pro nohy - přesně tady bude s největší pravděpodobností cestovat sám vlastník. Nabízený cestovní komfort je absolutní. Stačí stisk několika tlačítek a sedačka spolujezdce schová opěrku hlavy, uvede opěradlo do maximálně kolmé polohy a odsune se co nejvíce vpřed. Následně se sklopí opěradlo šťastlivce sedícího na tom správném místě a další opěrka se vysune pod jeho nohami. Z luxusního sedadla se stane luxusní lehátko a relaxace může začít.

Test Lexus LS 600h L 61.jpgTest Lexus LS 600h L 62.jpgTest Lexus LS 600h L 63.jpg

Užívat si můžete buď naprosto dokonalé ticho nebo ještě dokonalejší prémiový systém Mark Levinson. Nejsem si jistý, zda se vůbec nabízí něco dalšího, co by vám zprostředkovalo takový zvuk. Vybavuje se mi pouze Bang and Olufsen, který jsem si vyzkoušel v rámci testu Audi A8. Ani německá konkurence neměla daleko k dokonalosti, jenže si za ní musíte náležitě zaplatit. Příplatek u Audi činí 200 000 Kč, což nemusí být málo ani pro velmi movitého zákazníka. Lexus ji dává v rámci základní výbavy. Malá značka Mark Levinson připravila pro vrchol nabídky Lexus soustavu devatenácti reproduktorů umístěných obrazně řečeno všude. Kromě klasických míst je najdeme také na palubní desce nebo dokonce nad hlavami cestujících. Abyste využili na sto procent jejich potenciál, musíte si pustit film s prostorovým zvukem v té nejvyšší kvalitě. Ano, relaxovat lze také za přítomnosti vašich oblíbených herců.

V nabídce stále najdeme masážní funkci. Obsahuje dva programy, přičemž si budete sami volit jejich intenzitu. Věřte, že se jedná o záležitost velmi příjemnou, i když dvojice programů není v tomto segmentu příliš. Už zmíněné Audi A8 nabízí (samozřejmě za patřičný příplatek) sedadla s masážní funkcí a dokonce osmi programy.

Test Lexus LS 600h L 64.jpg Test Lexus LS 600h L 66.jpgTest Lexus LS 600h L 69.jpgTest Lexus LS 600h L 71.jpg

Změny také pro řidiče

Ačkoliv to není u LS 600h L příliš důležité, o něco lépe se povede také řidiči - ten zde bude plnit s největší pravděpodobností funkci zaměstnance. Hlavní je, že svého majitele odveze tam, kam je třeba a to rychle a s maximálním pohodlím. Veškeré potřebné informace získá „šofér“ ze zcela nového přístrojového štítu. Obdobně jako například u Mercedesu třídy S nahradily klasické analogové přístroje tři LCD displeje umožňující zobrazovat všechno možné od imitace rychloměru, přes efektní uvítací obrazovku až po animaci funkce adaptivního tempomatu. Ta velmi dobře demonstruje zaměření Lexusu na každý detail. Když tempomat aktivujete, zobrazí se pod rychloměrem auto a symbolika pro nastavení vzdálenosti, kterou bude vůz udržovat od vpředu jedoucích řidičů. Jakmile dojde k situaci, kdy je nutné přibrzdit, rozsvítí se na vyobrazeném modelu zadní brzdová světla. Věc to je totálně zbytečná, nicméně efektní.

Kromě hlavního displeje s tachometrem a spoustou jiných symbolů jsou po stranách ještě dva menší. Vpravo najdeme obvyklý palivoměr a ukazatel ekonomiky jízdy, kde může řidič sledovat, zda zrovna nabíjí baterie, případně jak moc jede nebo nejede ekonomicky. Vlevo je otáčkoměr a ukazatel teploty chladicí kapaliny. Z pohledu řidiče musím ještě zmínit nutnost vyrovnat se s obrovským množstvím různých tlačítek a spínačů. Kromě klasických ovládacích prvků rozmístěných kolem displeje mulitmediálního systému (mimochodem má po faceliftu kvalitnější grafiku), jich je ještě velká spousta na tunelu mezi předními sedadly. Nastavovat lze charakter podvozku, výšku podvozku, ovládat clony pro zadní okna a dokonce upravovat polohu sedadla spolujezdce.

Test Lexus LS 600h L 30.jpg Test Lexus LS 600h L 31.jpgTest Lexus LS 600h L 32.jpg

Dost možná nejvýraznější novinkou jsou kvalitnější materiály. Za zmínku stojí volič automatické převodovky s dřevěnou hlavicí. Vykreslení letokruhů nemá chybu.

O prostoru a kvalitě zpracování by bylo zbytečné dlouze se rozepisovat. Prodloužená verze s bezmála třímetrovým rozvorem nezná kompromisy. Kromě kvalitního zpracování, prostoru a luxusních materiálů má kabina Lexusu jednu specifickou vlastnost. Více než v kterémkoli jiném voze jste zde odříznuti od okolního světa. Prostě za sebou zavřete masivní dveře a tím to pro vás končí. Veškeré hluky okolí (včetně motoru) jsou izolovány s neskutečnou pečlivostí.

Úplně poslední a novou záležitostí týkající se vnitřku automobilu je větší zavazadelník. Díky rychlému vývoji a neustálé snaze zmenšit velikost akumulátorů používá modernější LS kompaktnější baterie. Před faceliftem kvůli nim zbývalo na osobní věci posádky pouze 325 litrů, v současnosti to je téměř o sto litrů více. Číslo 410 litrů už vypadá mnohem lépe, i když uznávám, že velikost zavazadelníku není u limuzíny priorita číslo jedna.

Test Lexus LS 600h L 43.jpg Test Lexus LS 600h L 46.jpgTest Lexus LS 600h L 47.jpgTest Lexus LS 600h L 53.jpg 
Test Lexus LS 600h L 48.jpg Test Lexus LS 600h L 56.jpgTest Lexus LS 600h L 57.jpg

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Audi A3 2
Rok výroby: 2005
Stav: 168 593 km
Cena: 165 000 Kč
Audi A4 2
Rok výroby: 2008
Stav: 178 541 km
Cena: 224 999 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2006
Stav: 225 241 km
Cena: 175 000 Kč