Test Lexus GS450h: dieselům navzdory

GS450h není horkou novinkou. S aktuální cenou se ale nezdá být ani tak módním výstřelkem jako racionální volbou. Je jí skutečně?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Demolition Man, Pánem Zeměkoule, Japonské pojetí třídy
  2. Dvě tváře, dva motory, Dálniční expres, Naměřená dynamika, Elektronický podvozek
  3. Nejlevnější limuzína, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Značka Lexus vznikla v roce 1983, když se Toyota rozhodla vstoupit do segmentu prémiových automobilů. Ne, že by v něm nebyla zastoupena například modelem Camry, ale představa, že prezident nadnárodní společnosti přesedne z Mercedesu do Toyoty byla výmluvným důkazem, že to chce něco zcela nového.

Prvním modelem byl LS400, vytvořený speciálně pro americký trh. Následoval ES250, předchůdce dnešního evropsky laděného modelu IS. Pro nás je ale směrodatný model GS, který se představil až v roce 1993. na rozdíl od poněkud mamutího LS měl na starosti dotvoření sportovnější části image značky Lexus na poli limuzín vyšších tříd.

První generaci ušil kabát světoznámý Ital Giugiaro a již v říjnu 1991 se představila na domácím japonském trhu pod názvem Toyota Aristo. 22. února 1993 začala produkce modelu GS a pod kapotou se ocitla dvojice třílitrových šestiválců o výkonu 226, resp. 276 koní. Model GS tehdy dostal za úkol nahradit tržní pozici modelu LS, který zamířil mezi mamutí limuzíny typu Mercedes-Benz S-Klasse nebo BMW řady 7. Design první generace vycházel z východisek většího modelu LS a připomínal svým stylingem právě Mercedesy.

Druhá generace vyjela v roce 1998 a poprvé přinesla typický prvek modelů GS - samostatné dálkové reflektory v přední masce. Šestiválec doplnil čtyřlitrový osmiválec o výkonu 300 koní, určený především pro severoamerický trh. Zrychlením se stal osmiválcový Lexus GS400 nejrychlejším sériově vyráběným sedanem. Designově model GS ještě více zdůraznil typickou záď v stylu sportovních kupé, zatímco příď zůstává stejně masivní jako u většího modelu LS.

lexus_gs450h/P2020710.JPGlexus_gs450h/P2020712.JPGlexus_gs450h/P2020713.JPG

V roce 2006 přišla na trhu třetí generace řady GS s daleko modernějším designem. Pod kapotou e ocitly opět šestiválce i osmiválec, ale pro nás daleko důležitější model GS450h, první sériově vyráběný hybrid v segmentu prémiových sedanů. Pod kapotou nabídl spojení silného šestiválce a elektromotoru, to vše přes bezestupňovou převodovku. Takové spojení ani Mercedes-Benz, ani BMW, ani žádná jiná prémiová značka nenabídly. Pojďme se podívat na GS450h blíže.

Tip:  Přečtěte si naše první představení Lexusu GS450h vč. videa se zrychlením na 250 km/h.

Demolition Man

Lexus svým designem připomíná slavný film se Sylvesterem Stallonem a Wesleym Snipesem. Příď tvoří klasický gril Lexusu s modře podbarveným logem Lexusu. Modrá je pro Lexus důležitá z hlediska marketingu, protože v USA je vnímána jako barva boháčů a zkusit dát znak Lexusu doruda, movití klienti by si nikdy Lexus nekoupili.

Kaskádovitá příď vysouvá dopředu masku s grilem chladiče, následuje druhá kaskáda s reflektory dálkových světel a konečně třetí kaskáda s předními světlomety s čirou optikou. Přední nárazník nám vzhledem ke kaskádovitému uspořádání připadá záměrně nevýrazný a tak pozornost upoutá masivní aerodynamická kapota, za kterou by se nemusely stydět ani šestnáctiválcové Cadillacy z minulého století. Vnější zptná zrcátka pak nikoho nenechají na pochybách svým tvarováním a umístěním stranových ukazatelů směru, kam Lexus přináleží.

lexus_gs450h/P2020726.JPG lexus_gs450h/P2020732.JPGlexus_gs450h/P2020738.JPG

Pohled zboku v mnohém naznačuje lví sílu modelu GS. Profilový oblouk prozrazuje, kde Mercedes-Benz okoukal oblouk u svého kupé CLS. Zatímco před dvaceti lety opisoval Lexus od Mercedesu, dnes opisuje Mercedes-Benz od svého konkurenta. Jak symptomatické a potvrzující přání Eiji Toyody, který chtěl, aby jeho luxusní sedany byly vzorem pro celý Svět. Což se nyní skutečně povedlo. Skutečně postavíme-li k sobě Mercedes-Benz CLS a Lexus GS450h, zjistíme, že Němci nepokrytě opisují, i když japonský originál je dle našeho názoru hezčí.

Dynamiku profilu dodávají efektní paprskovitá litá kola s pneumatiky o rozměrech 245/40 R18. Také lišta ohraničující spodní linku dveří a vyboulené dveře naznačují svaly japonské šelmy. Vzadu se střecha výrazně svažuje k masivnímu zavazadlovému prostoru, přičemž si i přes masivní zadní nárazník zachovává jemnou ušlechtilost tvarů přídě.

lexus_gs450h/P2020743.JPG lexus_gs450h/P2020727.JPG lexus_gs450h/P2020753.JPG

Svažující se C-sloupky sice nenabízejí konkávní řešení zadního skla jako Citroën C6, přesto mají přesah přes uložení zadního skal do karosérie. Tato malá odlišnost od konkurentů svědčí o japonské pozornosti k detailům. Koncové svítilny se nesou v duchu designu Lexusů s půlkruhovými reflektory. Záď si svým tvarováním ponechal příbuzenské rysy ke svým předchůdcům a o dojem síly se stará dvojice koncovek výfuku.

Nenacházíme jedinou výtku k designu Lexusu. Někomu může přijít snad až pšíliš robustní, zcela jistě je ale originální. A především, dnes Lexus otočil kolo dějin, když evropští výrobci opisují od něho, i když počátky bývaly diametrálně odlišné.

Pánem Zeměkoule

Všichni známe plastové interiéry automobilů Toyota, ale jen málo čtenářů zná skutečně prvotřídní materiály na palubě Lexusů. Už sladění koženého obšití, kořenového dřeva a měkčených plastů v obložení dveří vyvolává záchvat radosti u milovníků komfortu. Snad jen klička otevírání dveří je málo futuristická a podobnou bychom našli i v luxusnějších Toyotách. Úložnou schránu ve dveřích lze šikovně otevřít vyklopením její stěny směrem ven.

Palubní deska se svým designem nesnaží šokovat, ale spíše uklidnit. Prvnotřídní měkčené plasty v dvoubarevném provedení nenesou ani divoké křivky, ani přemíru kořenového dřeva. Jen to stále stejná klasika - tmavší šedá horní část a světlá béžová spodní část. Tedy nikoliv snaha o likvidaci léty ověřené ergonomie, jako se to povedlo právě Mercedesu u modelu CLS.

lexus_gs450h/P2020670.JPG lexus_gs450h/P2020676.JPG lexus_gs450h/P2020692.JPG

Soustřeďme se nyní na dvě nejcitlivější místa každého vozidla uvnitř. Tím prvním je volant, tím druhým volič automatické převodovky. Volant je opět konzervativní použitím měkčených plastů a koženého obšití. Tříramenné provedení svědčí i ručkování při ostřeji projeté zatáčce, aretace sloupku řízení je takřka neomezená. Volič automatické převodovky je kombinací kůže a nerezové oceli, oboje působí vynikajícím dojmem, spíše subtilní velikost koule na voliči svědčí i dámské ručce a pochvalovali jsme si ho při sekvenčním řazení.

Přístrojový štít je pro změnu vyveden v lesklém tmavém kovu s okouzlující noční iluminací. Nabízí naprosto klasické pojetí, i když nám scházel otáčkoměr. Ten plně nahrazuje výkonoměr pro elektromotor. Ten ukazuje, nakolik se elektromotor zapojuje do hry. Když proto například na místě prošlápnete plynový pedál, ten vás neposlouchá a dál si volnoběhem dobíjí baterie.

lexus_gs450h/P2020685.JPG lexus_gs450h/P2020683.JPG lexus_gs450h/P2020684.JPG 

Přejdeme-li dále ke středovému panelu, ten je po vzoru vozů BMW natočen doleva směrem k řidiči. Žádné mahagonové orgie se zde nekonají a tak je opět vyveden v kvalitním plastu s velkorysou obrazovkou palubního počítače. Ta slouží jak jemu, tak vynikajícímu audiu Mark Levinson. Kdyby světští chtěli utrácet za automobil, pak by utratili pár tisíc za tlampač, protože při spuštění oken a vyladění hlasitosti uslyší celá čtvrť zvěsti do sytosti.

Na audiu nás nejvíc fascinoval sytý prostorový zvuk, síla výšek i brutální dunivé basy připomínající výbuch plynové nádrže ve Škodě 120 LPG. Rovněž podpora médií je nebývale bohatá a myslí opravdu na všechny generace. Ti nejmladší dostanou DVD přehrávač, současnost představují CD, nedávnou minulost pak zastupují klasické magnetofonové pásky. Bohužel gramofon jsme na palubě již nenašli. Vydáme-li se opačným směrem v toku času, pak nás trochu mrzela absence vstupu pro USB flashdisk.

Japonské pojetí třídy

Přední sedadla svou ergonomií nezaostávají za masážními gauči v nejluxusnějších lázeňských letoviscích. Nejjemnější béžová kůže je doplněna hliníkovou sponou, samozřejmostí je elektrická aretace opěradla i sedáku, možnost jejich vyhřívání, ale i chlazení s ventilací, což se nám v parních letních dnech osvědčilo. Okázalé provedení bohužel nedoplňuje okázalý prostor. Na vyšší střední třídu je prostor na předních sedadlech nanejvýše průměrný - běžně vzrostlý řidič strádat zdaleka nebude, dvoumetrový šofér ale bude rád, když na rychlých horizontech nebude hlavou leštit docela nízký strop. Interiér GS určitě nelze nazvat prostorově nedostatečným, ve vozu této třídy ale prostoru můžete oprávněně očekávat více.

lexus_gs450h/P2020653.JPG lexus_gs450h/P2020669.JPG lexus_gs450h/P2020695.JPG

Středový tunel nese řadič bezestupňové převodovky, ruční brzdu zde nenajdete, ta se tradičně nachází vlevo od pedálů po vzoru Mercedesů. Úložná schrána je kombinována s vestavěným držákem nápojů, nastavení vyhřívání či ventilace předních sedadel je co nejblíže rukám vyvolených.

Středová loketní opěrka má minimální schod oproti vysokému středovému tunelu, zato obsahuje hlubokou úložnou schránu s několika poličkami. 

Otevření zadních dveří nám odhaluje úzkou štěrbinu pro nasedání dozadu. GS nemá ambice soupeřit s vlajkovou lodí o prostornější svezení papaláše a tak považujme sezení vzadu za čistě rodinnou záležitost. Kdo chce hybrid a požaduje nekompromisní komfort, má na výběr ještě LS600h.

Po usednutí dozadu radostně přijímáte dokonalou ergonomii zadních sedadel, která jsou tvarována pro dvojici cestující, kdežto uprostřed se vejde leda děcko - pozici cestujícího uprostřed omezuje ergonomie opěradla a také středový tunel pro kardan.

lexus_gs450h/P2020632.JPG lexus_gs450h/P2020637.JPG lexus_gs450h/P2020648.JPGlexus_gs450h/P2020649.JPG

Pokud už si nevyberete pozici uprostřed, vaše záda jsou hýčkána, středová loketní opěrka je dostatečně velká pro oba spolucestující, sladění materiálů je harmonické. Ani vzadu není prostoru na rozdávání - při výšce dva metry je třeba trochu se sesunout dolů a také cestující na předních sedadlech budou nuseni trochu popojet dopředu, abyste měli kam rozvalit své nohy, o co pohodlně opřít svá kolena. Na svědomí to má svažující střecha. Když se totiž dozadu usadí dvoumetrový dlouhán z NBA zcela rovně, hlavu bude mít na stranu jako Miloš Zeman při politické debatě. Jinak lze označit sezení vzadu za opravdu luxusní.

Zavazadlový prostor o objemu 280 litrů je jediným nedopatřením hybridní technologie na palubě Lexusu. Ten svůj objemný zavazadelník obětoval bateriím a vzadu zbyl dostatek místa jen na pár zavazadel. Konečně sada zavazadel z kolekce Louis Vuitton se vám dozadu spolehlivě vejde, aniž byste se omezovali.

lexus_gs450h/P2020641.JPG lexus_gs450h/P2020617.JPG lexus_gs450h/P2020630.JPG lexus_gs450h/P2020619.JPG
lexus_gs450h/P2020621.JPG lexus_gs450h/P2020628.JPG lexus_gs450h/P2020622.JPG

Za zadní stěnou zavazadelníku se nacházejí baterie hybridního pohonu, zatímco po odklopení dna zavazadlového prostoru nacházíme pro Lexus nezvyklou výbavu. Úhledně v plastovém víku je uložena základní sada nářadí, pod nimi se nachází další elektrické útroby vozu, rezervu jsme zde nenašli. Představa, že by majitel Lexusu sahal po nářadí je spíše úsměvná, i když i majitelé Lexusu mohou mít zvláštní zálibu v mechanických opravách.

Interiér Lexusu na vás dýchne skutečnou výjimečností. Tu netvoří křivolaké záhyby, ani tuny kořenového dřeva, ale nevtíravá elegance a perfektní ergonomie. Lexus proto dnes považujeme za ergonomickou špičku mezi prémiovými značkami.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Citroën C4 1.4
Rok výroby: 2007
Stav: 164 178 km
Cena: 70 000 Kč
Citroën C5 2
Rok výroby: 2010
Stav: 169 854 km
Cena: 185 000 Kč
Citroën C5 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 155 478 km
Cena: 75 000 Kč