Německý autoklub ADAC provedl rozsáhlý test nových letních pneumatik pro rok 2015. Zde jsou výsledky.
Plno motoristů bude již brzy řešit nákup nových letních pneumatik a aktuální test publikovaný německým autoklubem ADAC by jim v rozhodování mohl pomoci. Nejprve přinášíme výsledky rozměru 205/55 R16. Z devatenácti testovaných pneumatik propadla jen jedna jediná, Nankang Econex Eco-2 GreenSport.
Test vyhrála pneumatika Michelin Primacy 3, druhá skončila pneumatika Goodyear Efficient Grip Performance a třetí Continental ContiPremium Contact 5. Všechny ostatní dostaly poměrně dobré známky, ADAC sám tvrdí, že se celkově zlepšilo chování na vodě, i když výrobci by mohli ještě zapracovat na hlučnosti a spotřebě.
Jak ADAC testuje
Metodika ADACu je poměrě složitá. Hodnotí se ovladatelnost na suchu, mokru, měří se hluk a komfort pneumatiky, spotřeba paliva a také samotné opotřebení pneumatiky. Každý test má pak ještě dílčí kritéria. Pokud pneumatika v testu ovladatelnosti na suchu, mokru nebo v opotřebení dostane známku horší než 2,6, nemůže být výsledná známka testu lepší než tato známka, na což doplatilo v testu několik pneumatik. Takové v přiložené tabulce označujeme hvězdičkou.
Ovladatelnosti na suchu se klade 20% váha. V ní se hodnotí z 35 % ovladatelnost a odezva pneumatiky na pokyny řidiče. Stejnou měrou se hodnotí i přilnavost při extrémních situacích, jako je třeba vyhýbací manévr. Třicetiprocentní váha se dává brzdným schopnostem na suchu a především brzdění ze 100 km/h na 1 km/h.
Komplikovaný je test na mokru, také se mu přikládá v hodnocení 40% váha. Z dílčích testů na mokru pak ADAC hodnotí brzdění z 80 km/h na 20 km/h (30% váha), schopnost odolávat akvaplaningu ve vodě o hloubce 7 mm v podélném směru (20% váha), přilnavost na kruhové dráze o průměru 200 m s postupným zvyšováním rychlosti z 65 na 95 km/h (10% váha), ovladatelnost na dráze (20% váha za měřitelná kritéria a 10% váha za subjektivní dojmy testovacích jezdců) a 10% váha se přikládá ještě ovladatelnosti na kruhové dráze.
Hlučnosti se v testu přidává 10% váha a ADAC hodnotí jak měřitelné a subjektivní dojmy posádky z auta (50% podíl na hodnocení) při rychlostech 30 km/h a 80 km/h na různých površích, tak měří hluk i vně auta.
Spotřebě paliva se dává rovněž 10% váha a ADAC ji měří při konstantní rychlosti 100 km/h. Dvacetiprocentní váha se udává opotřebení pneumatiky. To se měří pomocí laserů během simulace 15 000 km dlouhých jízd.
|
Známka |
Sucho |
Mokro |
Komfort |
Spotřeba |
Opotřebení |
Michelin Primacy 3 |
1,9 |
1,5 |
2,5 |
2,9 |
2,0 |
0,5 |
Goodyear Efficient Grip Performance |
2,1 |
1,7 |
2,1 |
2,9 |
2,0 |
2,3 |
Continental ContiPremium Contact 5 |
2,2 |
1,5 |
2,3 |
3,0 |
2,1 |
2,3 |
Dunlop Sport BluResponse |
2,2 |
1,7 |
2,3 |
2,7 |
2,0 |
2,5 |
Pirelli Cinturato P7 Blue |
2,2 |
1,8 |
2,1 |
3,6 |
2,2 |
2,0 |
Bridgestone Turanza T001 |
2,3 |
1,6 |
2,2 |
3,0 |
2,3 |
2,5 |
Fulda EcoControl HP |
2,7 |
2,2 |
2,7* |
2,9 |
2,1 |
1,8 |
Hankook Ventus Prime2 K115 |
2,7 |
1,9 |
2,7* |
2,8 |
2,5 |
2,3 |
Semperit Speed-Life |
2,7 |
2,7* |
2,7* |
3,0 |
1,9 |
2,5 |
Vredestein Sportrac 5 |
2,7 |
1,7 |
2,7* |
2,9 |
1,9 |
2,3 |
Falken Ziex ZE-914 |
2,8 |
1,6 |
2,6 |
2,6 |
2,4 |
2,8* |
Nokian Line |
2,8 |
1,8 |
2,4 |
2,9 |
2,3 |
2,8* |
Bridgestone Ecopia EP001S |
3,0 |
1,9 |
3,0* |
2,5 |
1,6 |
2,8 |
Continental ContiEco Contanct 5 |
3,2 |
1,8 |
3,2* |
2,4 |
1,9 |
1,8 |
Michelin Energy Saver+ |
3,2 |
1,7 |
3,2* |
2,8 |
1,9 |
0,5 |
Hankook Kinergy Eco K425 |
3,3 |
2,6 |
3,3* |
2,4 |
1,6 |
2,8 |
Kumho HS51 |
3,3 |
2,3 |
2,1 |
2,8 |
2,3 |
3,3* |
Kleber Dynaxer HP 3 |
3,5 |
2,5 |
3,5* |
3,3 |
2,0 |
1,5 |
Nankang Econex Eco-2 GreenSport |
5,5 |
3,2 |
5,5* |
2,8 |
2,1 |
2,0 |
Vítězný Michelin dosáhl nejlepších výsledků na suchu spolu s pneumatikou Continental ContiPremiumContact, měl také nejlepší výsledky v testu opotřebení. Nenadchl ale v ovladatelnosti na vodě, kde byly nejlepší pneumatiky Goodyear, Pirelli a Kumho, které se právě vlivem velkého opotřebení propadlo v tabulce dolů.
Nejnižší hluk vydávaly pneumatiky Continental ContiEcoContact 5 a Hankook Kinergy, nejlepší spotřeby paliva zas dosáhly pneumatiky Bridgestone Ecopia a Hankook Kinergy. Nejnižší opotřebení pak vykázaly obě testované pneumatiky Michelin.