Test letních pneumatik 205/55 R16: Vítězí Michelin, propadl Nankang

Německý autoklub ADAC provedl rozsáhlý test nových letních pneumatik pro rok 2015. Zde jsou výsledky.

Plno motoristů bude již brzy řešit nákup nových letních pneumatik a aktuální test publikovaný německým autoklubem ADAC by jim v rozhodování mohl pomoci. Nejprve přinášíme výsledky rozměru 205/55 R16. Z devatenácti testovaných pneumatik propadla jen jedna jediná, Nankang Econex Eco-2 GreenSport.

Život řidiče | Technika | Tuning | Bezpečnost | Volkswagen | Příslušenství | Pneumatiky | Volkswagen Golf

Vyzkoušeno: Velká kola a pneumatiky kazí zrychlení, spotřebu i komfort

Test vyhrála pneumatika Michelin Primacy 3, druhá skončila pneumatika Goodyear Efficient Grip Performance a třetí Continental ContiPremium Contact 5. Všechny ostatní dostaly poměrně dobré známky, ADAC sám tvrdí, že se celkově zlepšilo chování na vodě, i když výrobci by mohli ještě zapracovat na hlučnosti a spotřebě.

Jak ADAC testuje

Metodika ADACu je poměrě složitá. Hodnotí se ovladatelnost na suchu, mokru, měří se hluk a komfort pneumatiky, spotřeba paliva a také samotné opotřebení pneumatiky. Každý test má pak ještě dílčí kritéria. Pokud pneumatika v testu ovladatelnosti na suchu, mokru nebo v opotřebení dostane známku horší než 2,6, nemůže být výsledná známka testu lepší než tato známka, na což doplatilo v testu několik pneumatik. Takové v přiložené tabulce označujeme hvězdičkou.

Ovladatelnosti na suchu se klade 20% váha. V ní se hodnotí z 35 % ovladatelnost a odezva pneumatiky na pokyny řidiče. Stejnou měrou se hodnotí i přilnavost při extrémních situacích, jako je třeba vyhýbací manévr. Třicetiprocentní váha se dává brzdným schopnostem na suchu a především brzdění ze 100 km/h na 1 km/h.

Bezpečnost | Byznys | Názory | Pneumatiky

Na letní pneumatiky pravidelně přezouvá jen polovina řidičů. Co vy?

Komplikovaný je test na mokru, také se mu přikládá v hodnocení 40% váha. Z dílčích testů na mokru pak ADAC hodnotí brzdění z 80 km/h na 20 km/h (30% váha), schopnost odolávat akvaplaningu ve vodě o hloubce 7 mm v podélném směru (20% váha), přilnavost na kruhové dráze o průměru 200 m s postupným zvyšováním rychlosti z 65 na 95 km/h (10% váha), ovladatelnost na dráze (20% váha za měřitelná kritéria a 10% váha za subjektivní dojmy testovacích jezdců) a 10% váha se přikládá ještě ovladatelnosti na kruhové dráze.

Hlučnosti se v testu přidává 10% váha a ADAC hodnotí jak měřitelné a subjektivní dojmy posádky z auta (50% podíl na hodnocení) při rychlostech 30 km/h a 80 km/h na různých površích, tak měří hluk i vně auta.

Život řidiče | Pneumatiky

Češi přezouvají na zimní včas, mnohdy doma a za pneu dají do 10 000 Kč

Spotřebě paliva se dává rovněž 10% váha a ADAC ji měří při konstantní rychlosti 100 km/h. Dvacetiprocentní váha se udává opotřebení pneumatiky. To se měří pomocí laserů během simulace 15 000 km dlouhých jízd.

  Známka Sucho Mokro Komfort Spotřeba Opotřebení
Michelin Primacy 3 1,9 1,5 2,5 2,9 2,0 0,5
Goodyear Efficient Grip Performance 2,1 1,7 2,1 2,9 2,0 2,3
Continental ContiPremium Contact 5 2,2 1,5 2,3 3,0 2,1 2,3
Dunlop Sport BluResponse 2,2 1,7 2,3 2,7 2,0 2,5
Pirelli Cinturato P7 Blue 2,2 1,8 2,1 3,6 2,2 2,0
Bridgestone Turanza T001 2,3 1,6 2,2 3,0 2,3 2,5
Fulda EcoControl HP 2,7 2,2 2,7* 2,9 2,1 1,8
Hankook Ventus Prime2 K115 2,7 1,9 2,7* 2,8 2,5 2,3
Semperit Speed-Life 2,7 2,7* 2,7* 3,0 1,9 2,5
Vredestein Sportrac 5 2,7 1,7 2,7* 2,9 1,9 2,3
Falken Ziex ZE-914 2,8 1,6 2,6 2,6 2,4 2,8*
Nokian Line 2,8 1,8 2,4 2,9 2,3 2,8*
Bridgestone Ecopia EP001S 3,0 1,9 3,0* 2,5 1,6 2,8
Continental ContiEco Contanct 5 3,2 1,8 3,2* 2,4 1,9 1,8
Michelin Energy Saver+ 3,2 1,7 3,2* 2,8 1,9 0,5
Hankook Kinergy Eco K425 3,3 2,6 3,3* 2,4 1,6 2,8
Kumho HS51 3,3 2,3 2,1 2,8 2,3 3,3*
Kleber Dynaxer HP 3 3,5 2,5 3,5* 3,3 2,0 1,5
Nankang Econex Eco-2 GreenSport 5,5 3,2 5,5* 2,8 2,1 2,0

Vítězný Michelin dosáhl nejlepších výsledků na suchu spolu s pneumatikou Continental ContiPremiumContact, měl také nejlepší výsledky v testu opotřebení. Nenadchl ale v ovladatelnosti na vodě, kde byly nejlepší pneumatiky Goodyear, Pirelli a Kumho, které se právě vlivem velkého opotřebení propadlo v tabulce dolů.

Nejnižší hluk vydávaly pneumatiky Continental ContiEcoContact 5 a Hankook Kinergy, nejlepší spotřeby paliva zas dosáhly pneumatiky Bridgestone Ecopia a Hankook Kinergy. Nejnižší opotřebení pak vykázaly obě testované pneumatiky Michelin.

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 18 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků