Test letních pneumatik 195/65 R15: Značka není zárukou kvality

Německý autoklub ADAC provedl rozsáhlý test letních pneumatik o rozměru 195/65 R15. Některé prestižní značky ale skončily neslavně.

Ačkoli se obecně říká, že značkovou pneumatikou není co zkazit, test letních pneumatik o rozměru 195/65 R15, který provedl německý autoklub ADAC, ukázal něco trochu jiného. Zatímco pneumatiky Goodyear test vyhrály, jindy suverénní značky Michelin, Bridgestone a Continental skončily v poli poražených a dostaly jen průměrné známky.

Přesto žádná ze známých značek vyloženě nepropadla. Testem neprošly pouze pneumatiky Apollo a Federal, které dostaly dvě nejnižší známky. I tak lze ale umístění pneumatik Michelin, Bridgestone a Continental považovat za zklamání. Překvapily pneumatiky Dunlop a Hankook, které obsadily druhou, respektive třetí příčku.

Jak ADAC testuje?

ADAC má vlastní metodiku, která klade různým vlastnostem pneumatiky odlišnou prioritu. Má jít o odraz nejčastějšího použití pneumatik vzhledem k obvyklému letnímu počasí v Evropě. Výsledné hodnocení je pak vždycky průměrnou zmánkou jednotlivých kritérií.

Vlastnostem na suchu dává ADAC 20% důležitost a hodnotí v nich rovným dílem ovladatelnost a bezpečnost. Brzdění ze 100 km/h pak má 30% důležitost. Vlastnosti na mokru jsou podle ADACu nejdůležitější, neboť v nich hodnotí mnohem více kritérií a celkem jim dává 40% důležitost.

Bezpečnost | Byznys | Pneumatiky | Názory

Na letní pneu pravidelně přezouvá jen polovina řidičů. Co vy?

Brzdění na mokru tvoří 30 % hodnocení, akvaplanink v přímce 20 %, akvaplanink v zatáčce 10 %, ovladatelnost 30 % a boční vedení v zatáčce 10 %. Komfortu a hlučnosti se klade desetiprocentní váha, přičemž si vnější a vnitřní hluk rozdělí hodnocení rovným dílem.

Deset procent bodů pak dostane ještě hodnocení spotřeby paliva a plnými dvaceti procenty je hodnoceno opotřebení pneumatiky v testu. Nejlepší výsledek jakéhokoli hodnoceného kritéria má zmánku 0,5, nejhorší pak 5,5.

Výsledky

Vítězem testu se stala pneumatika Goodyear Efficient Grip Performance, která dostala známku 2,1. Jediné, co na ní ADAC kritizoval, byla vyšší hlučnost. Druhé místo obsadila pneumatika Dunlop Sport bluResponse se známkou 2,2, u které ADAC zmínil relativně vyšší opotřebení ve srovnání s podobně hodnocenými pneumatikami. Třetí místo vybojovala, možná překvapivě, pneumatika Hankook Kinergy Eco K425 se známkou 2,2. U ní ADAC vyzdvihl vlastnosti na suchu, ale krizitoval vyšší opotřebení.

Bezpečnost | Život řidiče | Technika | Volkswagen | Volkswagen Passat

ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Naopak propadly pneumatiky Apollo Alnac 4G se známkou 4,0 a Federal Formoza FD2 s vůbec nejhorší možnou známkou 5,5, u které ADAC upozorňuje na přímo katastrofální vlastnosti na vodě. Jejím jediným pozitivem je prý nižší spotřeba paliva a opotřebení, ale otázkou zůstává, zda to stojí za tak špatné výsledky v jiných důležitých kritériích, jako je brzdná dráha nebo ovladatelnost. 

ADAC test letních pneumatik 195/65 R15: Výsledky

Model pneumatiky Známka Sucho Mokro Komfort Spotřeba Opotřebení
             
Goodyear Efficient Grip Performance 2,1 1,6 1,9 4,0 1,9 2,3
Dunlop Sport bluResponse 2,2 1,6 2,3 3,1 1,7 2,5
Hankook Kinergy Eco K425 2,2 1,5 2,0 3,1 2,2 2,5
Fulda EcoControl HP 2,3 2,1 2,4 3,4 2,2 1,8
Nokian Line 2,3 1,6 2,4 3,6 2,3 2,3
Pirelli Cinturato P1 Verde 2,3 1,5 2,2 4,0 2,5 2,0
Vredestein Sportrac 5 2,4 1,4 2,5 3,7 2,1 2,5
Semperit Speed-Life 2,6 2,2 2,6 3,6 1,7 2,5
Kumho EcowinG ES01 KH27 2,7 1,8 2,7 3,4 2,1 2,3
Yokohama BluEarth AE01 2,8 1,7 2,7 2,9 2,2 2,8
Michelin Energy Saver+ 2,9 1,5 2,9 3,2 1,6 1,0
Bridgestone Turanza T001 3,0 1,3 2,2 3,2 2,2 3,0
Continental ContiPremium Contact 5 3,0 1,3 1,9 3,4 2,2 3,0
Nexen N blue HD 3,0 2,4 3,0 3,6 1,9 3,0
High Performer Sport HS3 3,2 3,2 3,0 3,6 2,1 2,8
Apollo Alnac 4G 4,0 1,7 2,2 3,3 2,2 3,0
Federal Formoza FD2 5,5 3,5 5,5 3,1 1,7 2,3

Zdroj: ADAC.de 

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 174 216 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků