88
Fotogalerie

Test: Land Rover Freelander II - má stále co nabídnout?

Kapitoly článku:


Na silnici…

Naprostá většina současných vozů třídy „lehkých SUV“ se ve vyšších rychlostech a na delších vzdálenostech vesměs stává i přes reklamní slogany a všeobecné mínění hlučnými a nepohodlnými „kostitřasy“, u nichž po první desítkách kilometrů na dálnici nestíháte korigovat přímý směr jízdy a zároveň zesilovat rádio, jež by přehlušilo projevy vrozeně nepříznivé aerodynamiky karoserie a celkové stavby. U Freelanderu II se toho bát nemusíte.

P1100004.JPGP1100020.JPGP1100018.JPGP1100030.JPGP1100035.JPGP1100041.JPG
Freelander II se neztratí v žádné situaci

Univerzálnost tohoto Freelanderu II (zvláště pak v konfrontaci s konstrukčním stářím stávající generace a žalostnými zkušenostmi s jejím předchůdcem) byla pro nás příjemným překvapením. Motor je kultivovaný i při studeném startování (nahazuje se tlačítkem vpravo od volantu, ovšem teprve po zasunutí transpondéru do otvoru pod ním, což celé kouzlo „bezklíčkovosti“ prakticky eliminuje).

P1100022.JPGP1100023.JPGP1100024.JPG
Motor je tichý, výkonný a hospodárný

S charakteristikou motoru je velmi dobře sladěna automatická převodovka i její řízení. Nepříjemné zůstává zhruba vteřinu dlouhé zaváhání při prudké akceleraci z místa (je dáno součtem reakční doby řízení motoru a převodovky a „turboefektu“), nicméně kromě vyložených supersportů jsme zatím nejezdili autem, jež by tento neduh uspokojivě a dokonale řešilo.

… i mimo ni

Převodovka řadí velmi plynule, měkce a rychle (dokonce i ve svém pseudomanuálním režimu), nicméně při dynamičtějších změnách polohy plynového pedálu (zvláště v podmínkách městského provozu) se do změn převodů vrhá až příliš ochotně a chvílemi budí dojem jisté nervozity.

P1100036.JPGP1100037.JPGP1100021.JPG

Zatímco při prvním rozjetí řidič nabude dojmu poněkud přeposilovaného řízení, záhy tento dojem opadá. Řízení i ve vyšších rychlostech působí dosti lehce, ale překvapivě nabízí za všech okolností adekvátní kontakt s vozovkou. Při dálničních rychlostech pak oceníte skvělou stabilitu vozu v přímém směru, jež je z největší části tvořena kinematikou náprav, jež zároveň úspěšně drží na uzdě reakce celého vozu na poryvy bočního větru.

Land Rover Freelander II v námi zkoušeném provedení vykazoval znamenitou izolaci interiéru od nerovností vozovky. Vůz servilně následuje pokyny řidiče a do nejistoty jej nepřivedou ani sekvence podélných či příčných nerovností. Plně elektronicky řízený podvozek zajišťuje i méně zkušenému řidiči dokonalou ovladatelnost za všech podmínek.

P1100038.JPGP1100039.JPGP1100102.JPG
Freelander II osloví hlavně detaily

S ohledem na veskrze suché podmínky provozu panující během našeho testu jsme nebyli schopni adekvátně ohodnotit parametry systému Terrain Response, takže se laskavě spokojte s ujištěním, že se Land Rover Freelander II neztratí ani v poměrně těžkém terénu, kdy mu do karet hrají především velké nájezdové i přechodové úhly.

A vystupujeme

Za volantem zkoušeného vozu jsme strávili více než 1 100 km v nejrůznějších provozních podmínkách. I přes své konstrukční stáří nás velmi příjemně překvapil svými vyváženými vlastnostmi a do značné míry napravil rozpačitou pověst první generace. V průměru jsme jezdili za 8,8 l/100 km, ale bylo patrné, že s manuální převodovkou bychom byli alespoň o 1,0 l/100 km níže.

P1100040.JPGP1100053.JPGP1100056.JPGP1100101.JPGP1100088.JPGP1100077.JPG

V dálničním provozu jsme se pohybovali okolo 8,2 l/100 km (tam to s „manuálem“ zřejmě příliš nestlačíte) a ve městě jsme jezdili zhruba za 10,0 l/100 km. Při vysloveně hospodárné meziměstské jízdě na standardní trase Brno – Svitavy a zpět jsme dosáhli průměru 6,8 l/100 km.

Land Rover Freelander II v dané konfiguraci je ideální volbou pro ty, kteří vesměs jezdí převážně kratší a střední vzdálenosti a čas od času potřebují projet nehostinnými oblastmi, přičemž ani na příležitostných dlouhých tratích se nemusí obávat žádného nepohodlí.
 

Technické údaje: Land Rover Freelander II

Rok • stupeň výbavy
2012 • S
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 179 cm3
Vrtání • zdvih
85,0 mm • 96,0 mm
Stupeň komprese
15,8:1
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
420 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,2 s
Nejvyšší rychlost
181 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
755 l • 1 670 l
Hmotnost: provozní • celková
1 805 kg • 2 505 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,7 • 5,8 • 7,0 l/100 km
Rozvor náprav
2 660 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 601 mm • 1 614 mm
Rozměr pneumatik
235/65 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 500 × 2 005 × 1 740 mm
 

Orientační měření hlučnosti
Volnoběh68 db
50 km/h (4. st.)76 db
130 km/h (5. st.)82 db
  
Zrychlení 0 - 100 km/hČas
112,28 s
212,08 s
311,87 s
Průměr12,077 s
60 – 100 km/h
 7,62 s
  
80 – 120 km/h
 9,82 s
Rychlosti a otáčky
50 km/h4. st., 1 400 ot./min.
90 km/h5. st., 1 800 ot./min.
130 km/h6. st., 2 100 ot./min.

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud