49
Fotogalerie

Test Land Rover Discovery 3.0 TDV6: Tomuhle říkáme rodinné auto!

Kapitoly článku:


Land Rover Discovery má na kahánku. Tedy jeho současná generace, kterou výrobce označuje číslovkou 4, ačkoliv ve skutečnosti se jedná pouze o dílčí modernizaci Discovery 3, která byla uvedena na trh v roce 2004. Automobilka už představila koncept páté generace, která bude klást větší důraz na stylový vzhled, vnímaný luxus a také výstřední technické inovace typu „průhledné“ kapoty motorového prostoru.

Přesto britský výrobce do poslední chvíle pracoval na aktualizacích současného modelu. Poslední modernizace proběhla ještě pro modelový rok 2014 a přinesla opět nový tvar masky chladiče a přední světla. Zpětná zrcátka jsou trochu menší, ale stále obrovská, a na kapotě se teď skví místo názvu výrobce hrdý nápis Discovery. V budoucnu pod tímto označením vznikne celá samostatná řada modelů, stejně jako je tomu u Range Roveru (Evoque, Sport, „velký“ Range).

Land Rover Discovery TDV6 S 2014 2.jpgLand Rover Discovery TDV6 S 2014 16.jpgLand Rover Discovery TDV6 S 2014 18.jpg
Land Rover Discovery je skvělým autem pro toulky mimo asfaltové silnice

Ve výbavě přibyl systém Wade Sensing, který měří hloubku broděné vody, a také audiosystém Meridian s až 17 reproduktory. Ten je samosebou za příplatek. Něco důležitého se ale naopak z výbavy ztratilo.

Ve zjevné reakci na skutečnost, že i Discovery je až na naprosté výjimky používána jako rodinné auto a do náročnějšího terénu zavítá jen málokdy, změnil Land Rover konfiguraci hnacího řetězce. V základu teď dostanete jednorychlostní rozdělovací převodovku a diferenciál Torsen, který rozděluje točivý moment mezi nápravy ve výchozím poměru 42:58. (Dvoustupňová redukce se standardně dodává až od výbavy SE nahoru.)

Toto řešení je o 18 kilo lehčí, což Land Roveru pomohlo srazit opět nějakou tu desetinku z tabulkových hodnot spotřeby a emisí. Navíc je levnější a připusťme, že na silnici efektivnější.

Land Rover Discovery TDV6 S 2014 1.jpgLand Rover Discovery TDV6 S 2014 10.jpgLand Rover Discovery TDV6 S 2014 11.jpg
V testu jsme měli výbavu S, která s motorem TDV6 stojí 1,36 milionu korun

Námi testovaný Land Rover Discovery modelového roku 2014 měl ale starou dobrou redukční převodovku a také plnohodnotné rezervní kolo, uložené zespodu pod zadním nárazníkem. Chyběla však uzávěrka zadního diferenciálu, za kterou by bylo nutné připlatit 23 837 Kč.

Samonosná karoserie na rámu

Základní konstrukce zůstává pochopitelně nezměněna. Tvoří ji samonosný celek motorového prostoru a oddílu pro cestující, který je při montáži spojen se žebřinovým rámem. Ano, Disco má zároveň „samonosnou“ karoserii a rám. Odpružení zajišťuje pneumatický podvozek se speciálními funkcemi pro jízdu v terénu, zatímco o přenos síly mezi motorem a systémem 4x4 se stará osmistupňová převodovka ZF. Kola jsou zavěšena na trojúhelníkových ramenech.

V rámci modelového roku 2014 rozšířil Land Rover nabídku motorizací o kompresorem přeplňovaný zážehový šestiválec SCV6 (340 k, 450 Nm) z Jaguaru, ale pro Českou republiku jsou určeny dvě verze vznětového motoru.

Výkonnější SDV6 nabízí 256 koní a 600 Nm. Z minulých setkání víme, že těžkému autu uděluje dynamiku, která dává definitivně zapomenout na nedostatečnost někdejší „dvasedmičky“ od PSA. My jsme ale tentokrát testovali Discovery v základní motorizaci TDV6.

Zkoušený vůz se vůbec dostavil na redakční parkovitě v poměrně střízlivé konfiguraci, alespoň dokud nezačneme sčítat přítomné položky výbavy na přání. Měl druhou nejnižší výbavu S, která k základní E přidává jen volič jízdních režimů Terrain Response, pneumatické odpružení a 19palcová litá kola.

„Základ“ za dva miliony

Land Rover Discovery TDV6 S by vás podle ceníku vyšel na 1 356 894 Kč, tedy o 77 tisíc dráž než nejlevnější model TDV6 E (1 279 817 Kč). Takto specifikované „Disco“ nepůsobí na pohled honosně. Postrádá totiž lakování lemů blatníků a zadního nárazníku, stejně jako třeba xenony. Přesto byl náš kus poměrně bohatě vybaven příplatkovými položkami.

Land Rover Discovery TDV6 S 2014 26.jpgLand Rover Discovery TDV6 S 2014 27.jpgLand Rover Discovery TDV6 S 2014 28.jpg
Z příplatkové terénní výbavy testovaného kusu: plnohodnotná rezerva a redukční převodovka (ta se ovládá elektronicky na společném panelu s Terrain Response a pneumatickým podvozkem)

Za příplatek se dodává tempomat (12 403 Kč), náhradní kolo (4841 Kč), parkovací senzory (12 403 Kč na každém konci) i Bluetooth (19 502 Kč). Zkoušený Land Rover měl ovšem i luxusnější prvky: navigaci za 74 392 Kč, kožená sedadla za 67 374 Kč, audio Meridian s 10 reproduktory za 67 374 Kč či redukční převodovku za 23 038 Kč. Přidejte pár dalších drobností a cena hravě přesáhne dva miliony – v tomto konkrétním případě činila 2 007 600 Kč.

A to už je pořádný balík peněz za SUV, které zvenku i uvnitř působí spíš užitkovým než luxusním dojmem.

V dalších kapitolách se zaměříme na to, jak Discovery s takovou specifikací jezdí. Hlavně se ale budeme věnovat vysvětlování, proč považujeme tuhle drahou hranatou britskou krabici za jedno z nejlepších rodinných aut, která si můžete koupit. 

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud