Kapitoly článku:
Překvapení ve stylu SUV
Land Rover Defender samozřejmě používá stálý pohon všech kol. V katalogu se dočtete, že jde dokonce o inteligentní pohon všech kol. K dispozici pro terén máte uzávěrku mezinápravového diferenciálu a redukci. Sluší se podotknout, že s faceliftem pro rok 2012 dostala manuální převodovka kratší jedničku, což se hodí právě pro jízdu terénem nebo pro tahání těžkých přívěsů. Jo, a abych nezapomněl, vše se samozřejmě ovládá druhou pákou, na tlačítka ve stylu třeba Mercedesu-Benz třídy G zapomeňte.
Defender Rough možná dokáže zaujmout v Pařížské ulici, ale jeho opravdovým revírem zůstává terén, kde zvládne více než dost.
Počasí nám přálo. V noci před výletem do terénu hlásili meteorologové asi 40 mm srážek, takže o pořádné bláto bylo postaráno. Zařadit redukci nebo zavřít diferenciál občas vyžaduje trochu trpělivosti (nebo možná zvyk), ale jakmile to uděláte, překážku, která by vás zastavila, budete hledat těžko. Díky hodně krátké jedničce často není ani redukce potřeba. Terénní pneumatiky pak mají hlavní zásluhu na tom, že jsem neskončil po pěti metrech jízdy na důkladně rozblácené cestě.
Defender v terénu hodně bojuje. Už zmíněný Mercedes-Benz třídy G si počíná s větším nadhledem, ale je také podstatně dražší. Když už to vypadá, že legendární Land Rover skončí, na několikátý pokus se přeci jen přes překážku dostane. V mém případě, kdy bylo bláta opravdu hrozně moc, jsem ale narazil celkem brzy na limity pramenící z absence nápravových diferenciálů. Ty samozřejmě není problém dokoupit, nicméně u testovaného auta je nahradil systém, který bych zde nečekal.
Uzávěrky nápravových diferenciálů u testovaného automobilu suploval systém přibrzďování protáčejích se kol. V autě typu Defenderu to pro mě byl takový menší šok, ale pravdou je, že i díky němu zvládnete křížení náprav bez větších problémů. Na druhou stranu musím zmínit, že jsem nenašel tlačítko, kterým bych ho vypnul a v táhlých výjezdech, kde bych spíše potřeboval pořádně se pod plynem rozjet, tato elektronická pomůcka příliš nepomohla. Odpověď na otázku, kde se tento systém v Defenderu vzal, je jednoduchá. Součástí paketu Rough je ABS a elektronická regulace prokluzu kol. Běžně si tyto elektronické vymoženosti můžete dokoupit za 48 000 Kč.
Bavíme se ale o náhražce, která v těžkém terénu klasické uzávěrky nahradit nedokáže a z hlediska dlouhodobého používání to nedokáže už tuplem. Tedy netrvalo dlouho a testovaný Defender se nakonec přeci jen v prudším výjezdu zastavil, musel couvat zpět (dozadu nevidíte prakticky nic) a zvolit lehčí trasu.
Pokud bych se měl vrátit k drsné edici Rough, pak musím zmínit efektní a opravdu bytelné prahové nášlapy. Dokud jezdíte po městě, přijdou vhod, především pro menší postavy. V terénu fungují jako velmi účinný sběrač bláta.
Křížení náprav zvládne bez potíží a zásluhu na tom nemají uzávěrky nápravových diferenciálů, ale elektronický systém přibrzďující protáčející se kolo. Dobře ho známe z kdejakého obyčejného SUV.
Defender do divadla
Defender je stále ten starý dobrý off-road, který při jízdě vyžaduje od posádky spoustu kompromisů, ale který mimo jiné právě díky této vlastnosti má své obrovské kouzlo. Na dlouhé cestování to není příliš dobré auto, ale pokud potřebujete jezdit v terénu, pořád budete hledat lepšího pracanta za dané peníze docela těžko.
Edice Rough podle mého názoru reaguje na zákazníky, pro které už jsou všechna ta SUV okoukaná a kteří mají odvahu, chuť a především peníze k tomu, aby si pořídili něco extra (nebo prostě pro ty, kteří chtějí pěkné terénní auto). Podobný trend se projevil už třeba v kategorii terénních pick-upů. Co se interiéru týká, působí výsledek bohaté výbavy trochu legračně, ale o to asi tolik nejde. Důležitý je vnější dojem no a ten se povedl více než stoprocentně. Rough dokáže zapůsobit na všechny od majitele Renaultu Thalie po vlastníky Porsche. Světe, div se, dokud nenahlédnete dovnitř, snad si i na chvíli budete myslet, že je tohle auto luxusní.
Konečná cena ale za veškerou tuhle parádu není malá. Testovaná verze 110 SW začíná na částce 1,2 milionu Kč. K tomu přidejte příplatek za dvě skládací sedadla ve třetí řadě, rádio Alpine za 28 712 Kč no a téměř rovných 200 000 Kč za paket Rough (kola, LED diody vzadu, kůži v interiéru, klimatizaci, vyhřívaná sedadla, ABS, další designové prvky…). Sečteno a podtrženo, testovaný kousek vyšel na 1 440 128 Kč. Nedá se nic dělat, každá sranda, tedy i ta "pařížská", něco stojí.
Technické údaje: Land Rover Defender Rough
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 198 cm3
Vrtání • zdvih
86,0 mm • 94,6 mm
Nejvyšší výkon
90 kW (122 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
360 Nm při 2 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
15,8 s
Nejvyšší rychlost
145 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Objem palivové nádrže
75 l
Hmotnost: provozní • celková
2 123 kg • 3 050 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
13,6 • 9,7 • 11,1 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 486 mm • 1 486 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 785 × 1 790 × 2 182 mm