75
Fotogalerie

Test: Lada Niva – já sním o Vánocích…

Kapitoly článku:


Já sním…

Ono se tak zpívá, že sním o Vánocích… Dobře, uznávám, že jsem se tak trochu nad Ladou Niva zasnil, což jste asi poznali. Všechno výše uvedené je samozřejmě pravda, akorát jen z určitého pohledu. Takže dost bylo srandy. Nastal čas uvést věci na pravou míru.

Interiér je v kontextu dnešní doby hodně podprůměrný. Skvělý je ovšem v tom smyslu, že když se někde něco rozbije, tak se to zpátky zase jednoduše přidělá nějakými šrouby, nebo se onen plast prostě vyhodí. Vždyť plasty k jízdě potřeba nejsou. Pokud přijde na špínu, jednoduše vezmu kýbl, proleju špinavá místa vodou a za chvíli je vše zase jako nové.

lada_niva_drive_06.JPGlada_niva_int_06.JPG 
Lada Niva je výborná a bezkonkurenční dokud se s ní pohybujete v terénu. Jízda po silnici je utrpení a stejné hodnocení se dá použít třeba na úkor rádia a "ozvučení". 

A ergonomie? Vynikající, ale bylo by obdivuhodné, kdyby tomu tak nebylo, protože Niva nabídne asi tak pět a půl čudlíku. Autorádio Panasonic není špatné, ale osobně považuji za trochu nesmyslné dávat do testovaného kousku vůbec nějaké ozvučení. Beztak je výsledná kvalita prachbídná a hlavně všudypřítomný hluk úspěšně překoná veškerou muziku. Ale neřešme audio v kombinaci s Nivou, vždyť je to nemístné.

Úspěšná Lada Niva

Výroba malého terénního automobilu se samonosnou karoserií a jednoduchým pohonem všech kol odstartovala v roce 1975. Na náš trh tento vůz přišel o sedm let později. Zájem byl veliký. V době největší slávy činila roční produkce 50 000 kusů a v roce 2000 byla překročena hranice jednoho milionu vyrobených kusů. Není bez zajímavosti, že ještě do roku 1997 byla Niva nejprodávánějším "SUV" na českém trhu. O rok později ji předstihla Honda CR-V.

Že je motor hlučný? Koho to v terénu zajímá. Důležité je, že tím blátem nemusím pěšky. Lada toho mimo cesty dokáže nadprůměrně hodně především kvůli nízké hmotnosti a robustnímu pohonu všech kol. Díky tomu tak platí, že ujede všemu, samozřejmě pouze v lese. Jízda po silnici je jedním slovem utrpení a použití Lady Niva pro jiné než pracovní účely je holý nesmysl.

Lada Niva je skvělá, nebo dokonce řekněme bezkonkurenční pro jízdu terénem, pro pracovní účely a také v tom, jak je jednoduchá a kolik stojí. Sice nepatří k nejspolehlivějším, ale opravy a nakonec i náhradní díly jsou relativně levné a hlavně není zas až takový problém opravit si tohle auto v garáži, což se o drtivé většině aktuálně produkovaných vozů rozhodně říci nedá. 

Technické údaje: Lada Niva

Rok
2015
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 690 cm3
Vrtání • zdvih
82,0 mm • 80,0 mm
Nejvyšší výkon
61 kW (83 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
127,5 Nm při 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
16,6 s
Nejvyšší rychlost
137 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
150 l
Objem palivové nádrže
42 l
Hmotnost: provozní • celková
1 285 kg • 1 610 kg
Prům. spotřeba: komb.
9,5 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
3 720 × 1 680 × 1 640 mm

Lada

Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.

AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.

Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross

Doporučujeme

Články odjinud