75
Fotogalerie

Test: Lada Niva – já sním o Vánocích…

Kapitoly článku:


4 lidi a pár litrů

Jak už jsem napsal, třídveřová varianta je koncipovaná jako čtyřmístná. Vzadu sice mnoho místa není ani pro dva pasažéry, ale když přijde na věc, díky absolutně ploché lavici se jich sem klidně vejde třeba šest. Do druhé řady se dostanete vcelku bez problémů. Sklápění předních sedadel je uživatelsky maximálně přívětivé, skoro jako kdyby šlo o nějaké MPV.

Dvojice předních cestujících má k dispozici pohodlná a taktéž výborná sedadla. Boční vedení za moc nestojí, ale to vůbec nevadí. Řidič se může (respektive musí) držet volantu, spolujezdec se může držet čeho chce. Kdyby náhodou něco urval, tak to jednoduše přišroubuje zpět. Možné jsou samozřejmě i jiné způsoby, třeba použití kladiva.

DSC_0241.JPGDSC_0242.JPGlada_niva_int_13.JPG
Zavazadelník nabídne v základu 150 litrů. Otevřít jej můžete pouze kličkou umístěnou za sedadlem řidiče.

Zavazadelník zvládne v základním uspořádání 150 litrů. To věru není mnoho, ale můžeme ho samozřejmě zvětšit sklopením zadního opěradla. Specialitou je absence jakékoliv možnosti otevřít víko zavazadelníku zvenčí. Ani zámek se sem nedostal. Jediným způsobem je klička umístěná na boku za sedadlem řidiče. Výhody? Když není zámek, není co vypáčit, takže vyšší odolnost proti zlodějům. Otázka k zamyšlení: kdo by chtěl něco krást z Lady Niva?

Technika? Moderní. A bude ještě lépe

O pohon Lady Niva se stará benzinový agregát velikosti 1690 ccm. Maximální výkon je 61 kW při 5000 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 127,5 Nm při 4000 ot./min. Zdá se vám to málo?

Oproti moderním motorům jako třeba 1.6 THP a podobně to je přeci jen o trošičku méně, ale také Lada už má vstřikování od firmy Bosch, takže je docela i moderní. Navíc vůz váží 1285 kg, takže není potřeba se obávat o nedostatečnou dynamiku. Lada Niva je živá až dost a maximální rychlost 137 km/h taktéž je více než dost. Výrobce udává spotřebu v kombinovaném cyklu 9,5 l/100 km. Běžně není problém se pohybovat kolem desítky.

DSC_0209.JPGDSC_0212.JPG 
Benzinový motor 1.7i dává autu nadprůměrnou dynamiku i maximální rychlost. Samozřejmě pro jízdu v terénu...

Kultivovaný chod, vibrace, odhlučnění a podobné prkotiny se u pořádných aut typu Lady Niva vůbec řešit nemusí. Lada Niva je prostě mnohem dál, než auta současné produkce. Pohonná jednotka spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou s tak trochu větší řadicí pákou. Její chod je jedním slovem obdivuhodný.

Když jsem se zmínil o moderní technice, je nutné podotknout, že už brzy bude v případě Lady Niva  ještě lépe. Evropská unie neustále zpřísňuje podmínky produkce automobilů, takže i testovaný vůz dostane ABS. Porsche vyrábí auta s dieselem, Maserati chystá SUV, Mitsubishi slibuje Evo kombinující diesel a elektromotor a Lada Niva dostala ABS (prodej zahájen od 16. prosince). Dnešní doba je tak trochu neuvěřitelná.  

Lada

Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.

AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.

Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross

Doporučujeme

Články odjinud