Kapitoly článku:
- Dvojice srovnatelná i nesrovnatelná, Kia Rio, Nabídka verzí, Nabídka motorů uspokojí
- Toyota Yaris, Nabídka verzí, Nabídka motorů
- Podoba (spíše) náhodná, Na první pohled, Interiér
- Zavazadlové prostory, Za volanty, Originalita? I dnes!
- Dynamické vlastnosti, Na silnici, A vystupujeme
- Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Dynamické vlastnosti
Ačkoli jízdní vlastnosti nebudou u zájemců o tyto vozy prioritou, přesto je třeba se o nich zmínit. A začněme třeba pohonnými jednotkami, přičemž laskavého čtenáře ještě naléhavěji než v individuálních testech odkazujeme na tabulky technických údajů a naměřených hodnot uvedené v závěru tohoto srovnávacího testu.
Ačkoli větší objem a výkon motoru, nižší hmotnost a šestistupňová převodovka do pozice favorita řadí Toyotu Yaris, provozní vlastnosti v praxi až tak rozdílné nejsou. Jistě, výsledky většiny dynamických měření hovoří dle očekávání ve prospěch Toyoty, nicméně rozdíly jsou skutečně marginální.
Tichostí a vyrovnaností chodu motoru překvapivě mírně vítězí Kia. Její malý motor neoslní dynamickými parametry, ale srdnatě a bez váhání se snaží řidiči vyhovět v celém spektru svých otáček. Ale podobně jako u Yarisu o sobě po vytočení přes 4 000 ot./min. dává vědět zvýšenou hlučností. Motor Toyoty dělá z Yarisu hbitou štiku a i přesností řazení a těsně naskládanými převody svádí k dynamické jízdě.
Na silnici
U obou vozů, zvláště pak u Ria, jsme vysoce ocenili kvalitní odhlučnění interiéru, jež účinně brání přenosu ruchů a rázů od závěsů kol a pneumatik. Také stabilita je za všech okolností příkladná, takže se s těmito malými vozy nebudete muset bát vyrazit ani na delší cesty. V otázce stability v přímém směru putují body hlavně ke Kii, se kterou se neztratíte ani na dálnici.
Řízení obou vozů je v intencích elektrických posilovačů poměrně přesné a lehké, u Ria však jeví přehnanou tendenci k rovnání do přímého směru, takže jakékoli zatáčení vyžaduje od řidiče jistou dávku rozhodnosti. Kotoučové brzdy na všech kolech odvádějí u obou vozů dobrou práci, řazení je přesné a krátké, a to především u Toyoty.
A vystupujeme
Nelze samozřejmě říci, zda je lepší Toyota Yaris, nebo Kia Rio, záleží na požadavcích zákazníka. Ze zkoušených vozů bychom sáhli spíše po Riu, které je větší a nabízí dostatečně rozsáhlou výbavu, ale přesto je o citelných 90 000 Kč levnější. V jeho neprospěch však hovoří předpokládaná rychlá ztráta hodnoty, zatímco Yaris si tradičně svoji cenu na trhu s ojetinami drží.
Kia Rio není v porovnání s Toyotu Yaris žádným chudým příbuzným či „variantou pro nenáročné“, jde ve všech ohledech o rovnocennou konkurenci. Toyota potěší třeba rozsáhlým multimediálním systémem s navigací a projekcí couvací kamery, Kia pak třeba praktickou maličkostí v podobě sklopného klíče.
A jakých spotřeb jsme dosáhli? Oba vozy byly ještě poměrně syrové, přesto možnost orientačního srovnání nabídly. Toyota Yaris jezdila ve městě za 6,9 l/100 km, na dálnici kolem 6,5 l/100 km, při klidné jízdě mimo obec za 5,1 l/100 km a v kombinaci celého testu za rovných 6,0 l/100 km.
Kia Rio se nijak výrazně nelišila. Ve městě si sice řekla o 7,2 l/100 km, zato mimo ně jsme se dostali i pod hranici 5,0 l/100 km a na dálnici na 6,3 l/100 km. Průměr za celý test činil 6,2 l/100 km.
Na úplný závěr bych se rád čtenářům omluvil za nevalnou kvalitu některých snímků, neboť test vznikal v náročných klimatických podmínkách.