Test: Jeep Wrangler 2.8 CRD: zakladatel slaví

Automobilka Jeep vznikla před 70 lety a to se musí oslavit. V nabídce se tedy objevila výroční edice modelu Wrangler. Jaká je?
Seznam kapitol
  1. Na počátku byl Willis, Po sedmdesáti letech stále stejný, Luxusně praktický interiér
  2. Chcete kabriolet? Ve jménu emisních norem, Do terénu. Jednoznačně! Lákavá nabídka
  3. Kompletní technické údaje, Kompletní fotogalerie

Sedmdesáté narozeniny automobilky Jeep samozřejmě nejsou jediným důvodem, proč jsme si do redakčního testu vzali dnes už legendární model Wrangler. Dalším důležitým faktem je totiž facelift, který přinesl celou řadu novinek. Nečekejte ovšem nějaké významné změny designu karoserie. Vzhledem k tomu, že Wrangler vychází ze svých prapůvodních předků, je naprosto nemyslitelné, aby se na tvary karoserie jakkoliv sahalo. Ale upravoval se interiér a novinky zasáhly také velkoobjemovou naftovou jednotku.

Klepněte pro větší obrázek

Na počátku byl Willis

Jeep sice tento rok oslavuje velkolepé výročí sedmdesáti let od svého založení, nicméně není to tak úplně pravda. V roce 1941 sice fakticky tato automobilka vznikla, tenkrát se ovšem jmenovala Willis Overland. Zahájení výroby terénních vozidel je úzce spjato s válkou. Byl to právě Jeep (nebo chcete-li Willis Overland), kdo vyhrál konkurz americké armády na obří dodávku automobilů tehdy neznámého typu.

Jedním ze základních požadavků totiž bylo použití v terénu a hlavně pohon všech kol. Ačkoliv čtyřkolku vůbec poprvé v historii představil už začátkem století Spajkr (ano, takto se opravdu dnešní Spyker jmenoval), počátek terénních automobilů tak, jak je známe dnes, souvisí se vznikem Jeepu.

Zmíněného konkurzu se zúčastnil ještě Ford a Bantam. Ohledně toho, kdo má na svědomí konstrukci válečného Jeepu panují určité dohady (údajně ho navrhl Bantam), každopádně nakonec vyráběly stejný vůz kvůli nedostatečným kapacitám Jeepu všechny tři značky.

Willis Overland nazval svůj válečný produkt písmeny MA (nebo také Willis Quad). Po válce pak následovalo přeznačení na CJ (Civil Jeep) a definitivně tak byla odstartována éra sériových civilních terénních automobilů. Název Wrangler se objevil až výrazně později (1987). Jen pro zajímavost, kolem názvu Jeep také panují spekulace. Jednou z teorií o jeho vzniku je spojení slov General Purpose, což znamená víceúčelový. Během války mnozí označovali Willis Quad zkráceně jako GP, což se anglicky vyslovuje jako dží-pí no a odsud už je jenom kousíček k současnému Jeep.

Po sedmdesáti letech stále stejný

Jak už jsem zmínil v úvodu, designu Jeepu Wrangler se nedotknula ani výroční edice, ani facelift pro letošní modelový rok. Abych byl přesný, pár maličkostí by se přeci jen našlo, ale to jsou opravdu jenom „prkotiny“, které běžný laik bez problému přehlédne.

Nejzásadnější novinkou je zvětšené zadní okno, jinak zůstalo vše při starém. Teoreticky byl díky tomu vylepšen výhled vzad, nicméně v praxi stále za moc nestojí. Zaprvé je stejně výhled omezen ochranným rámem, zadruhé je úplně jedno, jak velké je sklo, když na zadních dveřích je přidělaná pěkně v offroad stylu plnohodnotná rezerva. Nechci ovšem nic kritizovat, protože takto to je u Jeepu stoprocentně správně. Jen říkám, že větší okno nepřineslo žádnou změnu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

K testu se dostavilo delší provedení Unlimited a konkrétně jde o variantu Sahara. Té se týká další relativně zásadní novinka, a sice že její pevná sundavací střecha je lakována v barvě karoserie. A abychom měli ty designové novinky kompletní, musím doplnit, že výroční edice 70th Anniversary přinesla osmnáctipalcová litá kola a že facelift přidal v nabídce barev několik nových odstínů.

Obecně hodnotit design, myslím, nemá velký smysl, protože všichni vědí, jak takový Wrangler vypadá. Charakteristická maska, výrazné blatníky, hranatá střecha, kolmé okno a jednoduše sešroubované části karoserie… Tohle auto má styl. Vyrovnat se mu může snad jen „znýtovaný“ Land Rover Defender.

Klepněte pro větší obrázek

Luxusně praktický interiér

To v interiéru se facelift a výroční edice podepsaly podstatně více. Výrobce chtěl udělat automobil příjemnější na cestování tak, aby se stal atraktivní také pro zákazníky, kteří neprahnou po nadprůměrných terénních schopnostech Wranglera, ale kteří se pouze chtějí „chlubit“ svému okolí stylem „heč, já mám jeepa“. Právě takovým vyšla automobilka vstříc a v interiéru to je poměrně dost znát.

Tisková zpráva představující facelift modelového roku 2011 hovoří o výrazně lepším odhlučnění, slibuje více odkládacích prostor, bohatší výbavu, příjemnější sedadla, lepší ergonomii, ovladače audia na volantu a v konečném důsledku i lepší vzhled. Ke cti Jeepu slouží fakt, že nemohu použít frázi „sliby chyby“, nicméně zas tak jednoznačné zlepšení ve všech zmíněných bodech se nekonalo.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Ano, už na první pohled je zřejmé, že interiér vypadá řekněme civilněji. Upravený volant se lépe drží, předělaný přístrojový štít se lépe čte a sedačky nejsou vůbec špatné. Tedy s výjimkou místa pro zadního prostředního cestujícího, který se bude cítit, jako kdyby seděl na kempingovém křesílku.

Čím Jeep opravdu zabodoval, je odhlučnění interiéru. Výrobce nelhal, když sliboval výrazné zlepšení. Velkoobjemový naftový čtyřválec se logicky při rozjezdech hlásí o slovo klasickým zvukem, při ustálené rychlosti ovšem nijak zvlášť posádku neobtěžuje, a to i v případech, že si troufnete na až na přibližně 150 km/h.

Naproti tomu s odkládacími prostory to není žádné velké terno. Jeep sice přidal na výplních dveří a na posádku díky tomu tolik nekouká holý kov (což mi zrovna u tohoto automobilu vůbec nevadí), odkládací kapsy například ve dveřích byste tu ovšem hledali marně. Spokojit se musíme pouze s jakousi síťkou. Netestujeme ale MPV, takže čert nějaké přihrádky vem. To důležité si uzamknu pod loketní opěrku nebo do schránky před spolujezdce a nic víc nepotřebuji.

Co se týká nového ovládání tempomatu, audiosystému a dalších funkcí prostřednictvím tlačítek na volantu, měl bych jednu poznámku. Tlačítka pro audio jsou umístěny z druhé strany volantu, takže nejsou vidět. Chvilku si na to budete zvykat, ale po pár dnech tohle řešení oceníte. Rozhodně je lepší, než „tisíce“ čudlíků kolem celého středu (ještě k tomu pevného) ve stylu francouzského Citroënu.

Klepněte pro větší obrázek

Škoda, že ovladače audia koncem testovacího týdne přestávaly fungovat. Ono to výrobní zpracování zřejmě nebude úplně ideální. Celkově vypadá interiér Wrangleru lépe a výbava 70th Anniversary navíc přidá punc luxusu. Těšit se můžete na kvalitní kožené čalounění doplněné o loga se „sedmdesátkou“ (to aby se nezapomnělo, cože se vlastně slaví). Řidič a spolujezdec pak dostanou v rámci limitované edice vyhřívání sedadel.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Jeep Cherokee 2.776
Rok výroby: 2004
Stav: 159 384 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků