98
Fotogalerie

Test: Jeep Compass CRD 70th Anniversary - cestou necestou

Kapitoly článku:


Vynikající multimediální systém

V autě nejsem zrovna vyznavačem hrátek s iPody, DVD a všemožnými vymoženostmi soudobých palubních soustav, který by se vyžíval v bloumání jejich zákoutími. Možná od moderního automobilu zkrátka očekávám něco jiného, než si konstruktéři myslí, také je ale docela možné, že požadavky zákazníků jsou automobilkám (podobně jako politikům) v podstatě ukradeny a soustředí se na souboj mezi sebou navzájem…

P1090058.JPGP1090057.JPGP1090059.JPG
I přes skromné rozlišení a intenzitu podsvitu se nemá zábavní systém Technology Group na palubě Compassu zač stydět

Ale to jsem poněkud odbočil, původně jsem totiž chtěl říci, že palubní komunikačně-informačně-zábavní soustava Technology Group na palubě zkoušeného Jeepu Compass patří k vůbec tomu nejlepšímu, s čím jsem se u cenově relativně dostupných automobilů setkal.

Centrální dotykový displej uprostřed palubní desky sice na první pohled nijak neohromí svým rozlišením ani kontrastem, ale záhy si uvědomíte, že ovládání celého systému je velmi přehledné. Technology Group v sobě kombinuje prakticky vše, nač si vzpomenete, nicméně neumí zatím komunikovat v češtině.

P1090060.JPGP1090062.JPGP1090063.JPG
Systém Technology Group zahrnuje celou škálu funkcí včetně navigace a konektivity Bluetooth, USB či AUX

Jen namátkou jmenujme navigaci, schopnost přehrávat kromě hudby také obrázky a videa, hlasové ovládání, propojení telefonu přes Bluetooth, připojení externích zařízení přes konektory AUX a USB, velmi dobré (nikoli však vyloženě špičkové) ozvučení Boston Acoustic nebo vestavěný pevný disk. Komunikační rozhraní je nastaveno k uživateli velmi vstřícně, přehledně a intuitivně, takže nemusíte nijak tápat ani se brodit stránkami ovládacího manuálu..

Než vyjedeme

Do vozu se díky výše uloženým sedadlům velmi dobře nastupuje a řidič z něj má i díky velké prosklené ploše také dobrý výhled do všech stran. S ohledem na soudobé zvyklosti v této třídě automobilů považuji za až trestuhodnou nedbalost nepřítomnost couvavého asistentu (v nabídce není ani za příplatek, lze domontovat až u dealera)…

P1080973.JPGP1080972.JPGP1090010.JPG
Ke snadnější manévrovatelnosti by přispěla instalace couvacího asistentu...
 

Vnější zpětná zrcátka mají rozměrnou odrazovou plochu, ale postrádají asférické zakřivení okrajů pro sledování mrtvého úhlu. Americké automobilky vnější osvětlení svých vozů v porovnání s Evropou vždy podceňovali, proto jsme byli zvědaví na to, jak je na tom Compass. Bohužel, nijak valně…

Potkávací světla využívají zdánlivě progresivních projektorů s konvenčními žárovkami (xenony nedostanete ani za příplatek), jejich světelný tok je sice vhodně rozložen, ale intenzita je slabá. Ještě hůře jsou na tom „dálkovky“ s oddělenými parabolami. Svítí slabě a naprosto neuspořádaně, takže vám oproti potkávačkám v mimoměstské nočním provozu pomohou jen minimálně.

Startujeme

Vznětový čtyřválec z rýsovacích prken Mercedes-Benz naskakuje i v citelně minusových teplotách okamžitě a bez protestů a ani za studena naklepe. Odladění jeho charakteristiky přesně odpovídá charakteru SUV Jeep Compass, nabízí tedy působivý zátah z nízkých a středních otáček, jehož intenzita pak snadno omluví, že ve vysokých rychlostech a otáčkách už s motorem „nic není“.

P1080985.JPGP1080986.JPGP1080987.JPG
Vznětové motory pro Jeep Compass dodává Mercedes-Benz

Převodovka je vhodně odstupňovaná a řazená krátkou pákou s hlavicí v těsné blízkosti volantu, nicméně k přesnosti řazení jsme měli výhrady (těžko jsme hledali zejména trojku a pětku). Příjemně nás překvapilo kvalitní odhlučnění interiéru, díky němuž s Jeepem Compass pohodlně a v komfortním prostředí budete překonávat i delší trasy vysokými rychlostními průměry.

Naladění podvozku je slušným kompromisem mezi požadavky na komfortní a svižnou jízdu. A jak už to tak u všech kompromisů bývá, každý z požadavků s sebou přináší některé neduhy. V ostře projížděných zatáčkách se karoserie Compassu citelně naklání, na nerovnostech pak navíc má zadní náprava tendenci odskakovat.

Jeep

Jeep, založený v roce 1941, zvítězil v soutěži vyhlášené americkou armádou. Od roku 1945 začal vyrábět i civilní terénní automobily.

Je to tradiční výrobce off-roadů a jeho název je často synonymem pro tento typ automobilů. Patří do skupiny Stellantis.

Jeep Renegade • Jeep Compass •​ Jeep Cherokee •​ Jeep Wrangler

Doporučujeme

Články odjinud