98
Fotogalerie

Test: Jeep Compass CRD 70th Anniversary - cestou necestou

Kapitoly článku:


Motory výhradně čtyřválcové

Compass není „pravý“ Jeep ortodoxních vlastností, takže nečekejte rustikální konstrukci ani velké motory, na druhou stranu si ale zachovává svoje zvláštní kouzlo. K mání je s pohonem pouze předních, nebo všech kol a výhradně čtyřválcovými motory.

Jeep Compass cenik.JPG 
Ceny a kombinace motorů, převodovek a výbavových stupňů pro Jeep Compass

U „dvoukolky“ mohou zájemci vybírat ze zážehového „dvoulitru“ s výkonem 154 koní (115 kW) a vznětového agregátu 2,2 l o výkonu 134 koní (100 kW). Kombinovány jsou výhradně s pěti, resp. šestistupňovými převodovkami s manuálním řazením.

Varianty 4x4 mohou být navíc opatřeny výkonnější verzí dieselů posílenou na 160 koní (120 kW), přičemž točivý moment, nejvyšší rychlost i spotřeba zůstává shodná se slabším provedením.

Místo zážehového motoru 2,0/115 kW je pro Compass 4x4 k dispozici větší čtyřválec s objemem 2,4 l a výkonem 168 koní (125 kW), který může být (jako jediný v nabídce compass) opatřen automatickou převodovkou v podobě bezstupňová skříně CVT.

Na první pohled

Jakmile se na toto auto podíváte, je vám jasné, že si zachovává svůj charakter. A to i přesto, že zapadá do konceptu populárních středních SUV, nad nimiž se řadě motoristů ježí vlasy. Přední část vyniká nezaměnitelnou maskou chladiče se sedmi svislými segmenty, jež odkazují na velký Jeep Grand Cherokee.

P1080964.JPGP1080971.JPGP1080991.JPG
Jeep Compass odkazuje tvarováním své přídě na větší Grand Cherokee

Boční hrany kapoty zasahují nad obrys blatníků. Daným partiím to dodává dojem jakési robustnosti, až drzé neotesanosti, nicméně toto bude zřejmě tím posledním prvkem, který ve vás vzbudí vzpomínku na Wrangler. Navíc kapota díky tomuto řešení vypadá i po zavření jako pootevřená.

Po stranách masky se nacházejí sdružené svítilny s projektory pro potkávací a běžnými parabolami pro dálková světla. Plastové obklady spodních částí nárazníků, prahů a bočních dveří mají chránit karoserii před poškozením v provozu mimo běžné silnice, zatímco klasické otěrové lišty chránící boky před „sekanci“ na parkovištích na voze bohužel chybí.

Za zmínku stojí také hranaté výřezy pro kola a do stran vytažené blatníky, jež ale zvláště vzadu vypadají jaksi nedotaženě. Vzhled zadní části karoserie vůbec působí poněkud těžkopádně a bezradně, což platí také o posledních sloupcích i sdružených svítilnách. Kliky zadního páru bočních dveří jsou decentně skryty v sloupcích. Nelakovaná zpětná zrcátka se dnes již jen tak nevidí, ale na zkoušeném voze nám nijak nevadila.

P1080988.JPGP1080989.JPGP1080997.JPG
Zadní část vozu působí poněkud rozpačitým dojmem

Krátké sedáky

Přistup do interiéru je zajištěn čtveřicí v dostatečném úhlu se otevírajících dveří, z nichž ale ty zadní jsou poměrně úzké. Interiér neoslní kvalitou obkladových materiálů ani dílenským zpracováním (občasné pazvuky ze dveří a palubní desky při přejezdu nerovností), ale v dané kategorii beztak patří spíše k lepšímu průměru.

P1090023.JPGP1090011.JPGP1090012.JPG
Zadní dveře by mohly být delší

Naopak kvalita koženého potahu volantu a sedadel je opravdu přesvědčivá a v kombinaci s hnědým stehováním a všitými látkovými pásy v opěradlech tento Compass vyniká kouzlem jakési jedinečnosti. Sedáky i opěráky předních sedadel jsou dostatečně tuhé a dlouhé a nabízejí posádce slušnou oporu v zatáčkách i na delších cestách.

P1090013.JPGP1090014.JPGP1090017.JPG
Přední sedadla nabízejí dlouhé sedáky i patřičnou oporu při průjezdu zatáčkami

Vzadu už je to ale se sedadly o něco horší. Pasažéři na nich sice mají dostatek místa ve všech směrech, ale na nějaké vedení v zatáčkách zapomeňte, sedáky jsou navíc příliš krátké a málo skloněné, což přináší nepříjemné pocity klouzání zvláště během intenzivního brzdění. Opěradlo je děleno na dvě nestejně široké části, přičemž lze samostatně a v širokém rozsahu regulovat jejich sklon.

P1090020.JPGP1090021.JPGP1090022.JPG

Jeep

Jeep, založený v roce 1941, zvítězil v soutěži vyhlášené americkou armádou. Od roku 1945 začal vyrábět i civilní terénní automobily.

Je to tradiční výrobce off-roadů a jeho název je často synonymem pro tento typ automobilů. Patří do skupiny Stellantis.

Jeep Renegade • Jeep Compass •​ Jeep Cherokee •​ Jeep Wrangler

Doporučujeme

Články odjinud