Test: Jaguar XKR-S Convertible – na Nirvánu, na Olymp…

Na Nirvánu, na Olymp, na nebe nevěřím, když někdo svět pomlouvá, vždycky láteřím… Nejsme na hodině hudební výchovy, takže to vezmu stručně. Už kdysi Voskovec s panem Werichem zpívali o tom, že nebe je na Zemi a měli sakra pravdu. Vyzkoušejte Jaguar XKR-S v provedení kabriolet a dost možná zažijete na Zemi dokonce i sedmé nebe, řidičské…
Seznam kapitol
  1. Teorie na úvod, Praxe?
  2. V hlavní roli AJ-V8 GENIII, Nebe na Zemi?
  3. Ne, peklo na Zemi, A co to ostatní?
  4. Drahý a nedokonalý, Technická data
  5. Fotogalerie

Už to bude nějaký ten pátek od doby, kdy se světu představilo kupé XKR-S osazené pětilitrovým osmiválcovým motorem přeplňovaným kompresorem. Výsledný výkon 405 kW (550 k) z něj rázem udělal nejvýkonnější a nejrychlejší sériově vyráběný automobil v historii značky Jaguar. A aby toho nebylo málo, představil se minulý rok na autosalonu v Los Angeles kabriolet odvozený od tohoto kupé, což přeloženo znamená, že se na trh dostal nejrychlejší a nejvýkonnější otevřený vůz automobilky Jaguar v celé historii.

Kupé | První svezení | Jaguar

Jaguar XKR-S vstoupil do klubu vyvolených. Pokořil 300 km/h

Jak o klasickém kupé XKR-S, tak o kabrioletu jsme už ledasco napsali. Jenže to se většinou jednalo o jízdní dojmy z okruhu, kde si tohle auto vede velmi, ale opravdu velmi nadprůměrně. XKR-S Convertible si ale našlo cestu také přímo do naší redakce, takže bylo na vše více času a hlavně jsme mohli auto vyzkoušet v reálném prostředí naší země krásné, kde je možné snad úplně všechno (ale to jsem trochu odbočil).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
V černé je XKR-S Convertible možná trochu nenápadný, ale nezoufejte. Ani s černým lakem vás nikdo nepřehlédne.

Teorie na úvod

Přestože Jaguar XKR-S je víceméně známý model, určitě neuškodí na úvod trocha té teorie, nakonec opakování je přece matka moudrosti. Odkud začít? Pro co nejlepší představu bude asi dobré začít od rozměrů. XKR-S Convertible měří na délku 4794 mm, široký je 1892 mm (bez zpětných zrcátek) a na výšku měří 1312 mm.

Určitě znáte takovou tu poučku o tom, že ta nejlepší auta začínají od pasu dolu. XKR-S je jednoduše dlouhý, nízký a široký. Celé tohle představení nedokážou dokreslit žádné fotografie ani video, prostě auto musíte vidět na živo. Pokud sundáte plátěnou střechu (mimochodem to trvá 18 sekund), získáte regulérní placku, která vypadá ještě mnohem působivěji než základní kupé.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Jaguar XKR-S zvládne složit střechu za 18 sekund. Automobilka vsadila na plátěnou klasiku.

Dalším teoretickým údajem, který je dobré zmínit hned na úvod, je hmotnost. Není žádným tajemstvím, že se hliník neodstěhoval do Humpolce, ale k Jaguaru. XKR-S stojí na platformě vyrobené z hliníkových slitin a stejný materiál najdeme také na motoru a spoustě dalších dílů. Přesto všechno je výsledná hmotnost na sportovní auto poněkud vyšší. Konkrétně se bavíme o čísle 1795 kg. Věřte ale tomu, že v dnešní době jsou podobné hodnoty u podobných automobilů celkem běžné a hlavně vám mohu garantovat, že vyšší váhu auta za volantem nemáte šanci poznat.

Sportovní auta | Kabriolety | První svezení | Jaguar

Jaguar XKR-S: první jízdní dojmy

A to především proto, že inženýři od Jaguaru zapracovali na podvozku, který je oproti běžnému XK nižší o jeden centimetr, využívá aktivní tlumiče, na přední nápravě najdeme o osmnáct procent tužší těhlice, přitvrdily také pružiny (vpředu o 28%, vzadu o 32%). A protože Jaguar velmi rád prezentuje nejrůznější procenta, můžu přidat ještě jeden údaj. Zavěšení kol ubralo na své hmotnosti necelá 4%. Mimochodem XKR-S využívá vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu najdeme víceprvkovou nápravu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Kvůli aerodynamice dostal XKR-S Convertible karbonový spoiler na víko zavazadelníku. Přítlak zlepší o 26%.

Své má k tomuto tématu co říci také celohliníkový pětilitrový osmiválec. Ten dostal oproti XKR jiný software řídící jednotky a přepracované výfukové potrubí s aktivními klapkami. Jaguar chtěl udělat auto se zvukem pravého závoďáku. Jak jsem psal už v prvních dojmech, povedlo se to na jedničku mnohokrát podtrženou.

Stranou nezůstal ani design, i když v tomto případě nečekejte žádné radikální novinky. Úpravy se nesou spíše v duchu funkčních vlastností. Není se čemu divit, auto s maximální rychlostí 300 km/h už opravdu potřebuje v tomto směru jistou péči. Kabriolet dostal například karbonový spoiler na víko zavazadelníku, který pomáhá zlepšit přítlak (opět tolik oblíbená procenta) o 26%. Standardem pro XKR-S jsou dvacetipalcová kovaná kola, zájemci mohou vybírat ze šesti barev karoserie.

Praxe?

Kdybychom chtěli detailně popsat všechny změny a novinky týkající se XKR-S, byli bychom tu ještě pěkně dlouho, takže tolik pouze stručná teorie. Jaká je praxe? Řeknu to asi takhle. Člověk si zvykne na všechno. Chci říci, že čím více aut vyzkoušíte, tím menší je šance, že přijde něco, z čeho si lidově řečeno sednete na zadek. XKR-S jsem už řídil, takže jsem před tímto testem čekal příjemný víkend, rychlé svezení a tak dále, jenže…

U Jaguaru XKR-S se všechno točí kolem zvuku motoru, takže hned, jak jsem auto nastartoval a sundal střechu, bylo jasno. Ačkoliv je ta šance už malá, opravdu je tenhle kabriolet něco, z čeho si sedne na zadek většina lidí, a já nejsem výjimkou. Jakmile jednou trochu vytočíte motor, jste ztraceni a budete se culit jako měsíček z nebo širokého na kompost. Tady není co řešit, tady je prostě vymalováno.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Kompresorem osazený osmiválec produkuje ve spolupráci s laděným výfukem fantastický zvuk.

Když jsem ujel asi tak 300 metrů, míjel jsem na chodníku takovou klasickou rodinku. Maminka, tatínek a dvě děti. A právě tatínek to vyjádřil asi nejvýstižněji. Když jsem kolem něj projížděl (a to jsem jel tak 40 km/h), ozvalo se „ty krá..!!!“ (však víte). Předpokládám, respektive doufám, že to nepatřilo té manželce…

Tedy, zaparkovaný XKR-S Convertible možná někdo přehlédne, pravdou je, že v té černé vypadá trochu nenápadně, ale jakmile jej nastartujete, budete středem pozornosti. A víte co, já to řeknu naplno. Zvuk je monstrózní, famózní, prostě extra třída. Není nad to, když si podřadíte a zezadu se ozve hlasité „Prásk“, občas vystřídané prskáním, bubláním a to vše doprovází takový ten správný mechanický zvuk velkého motoru. Koncert v pravém slova smyslu a možnost stažení střechy vás posadí do první řady. 

Následující kapitola
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků