Test Jaguar XJ 3,0 D: dieselový aristokrat

Dost bylo konzervativní elegance. Nové modely Jaguaru mají být atraktivní, dynamické a moderní. Zde je jeden z nich, nové XJ.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Vzhled dává sbohem tradicím, Velká anglická revoluce v interiéru
  2. Luxus, až na drobné detaily, Schopný šestiválec pod kapotou, Více komfortu než dynamiky
  3. Závěr, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Když se předloni představilo světu zbrusu nové provedení Jaguaru XJ, vyvolalo řadu diskusí. A připusťme bez okolků, že vesměs nevedených zrovna v pozitivním duchu. Některým přišel být vůz vedle ultrakonzervativních předchůdců „příliš nový”, jiným pro změnu příliš nenápaditý, když řadu designových nápadů sdílel s již dříve představeným modelem XF.

Ale teoretické diskuse snesou vše, my jsme mohli nové XJ okusit v praxi a zjistit, jak působí a funguje ve skutečném světě. Zde jsou naše závěry z týdenní zkušenosti s touto novinkou opatřenou daleko nejslabší, ale v našich končinách pravděpodobně i zdaleka nejvyhledávanější motorizací v podobě třílitrového naftového šestiválce.

Adieu, tradice

Obrazně řečeno: zapomeňte na postarší elegány oblečené v tvídovém saku a pokuřující dýmku. Nové modely automobilky Jaguar připomínají spíše sportovní mladíky. Přesně taková je i poslední generace „iks-jéčka“. Designér Ian Callum konečně dostal volnou ruku a výsledek je nadmíru povedený. Údajně na karoserii najdeme nějaké ty rysy předchozích Jaguarů, historii ovšem připomínají jen velmi decentně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Konkrétně je řeč o tvaru kapoty a hlavně o předních světlometech. Ty jsou kulaté, v současném podání ale mají společný kryt, který dostal velmi dynamické linky, takže při pohledu zepředu dávají tomuto automobilu tvář šelmy dívající se na vás přimhouřenýma očima. Dalším prvkem odkazujícím do minulosti je rozměrná, téměř kolmo posazená maska chladiče. Přední část se jednoduše povedla. Vůz působí dynamicky a zároveň majestátně.

Když se podíváme na XJ jako na celek, není to limuzína, ale spíše čtyřdveřové kupé. A přesně to byl záměr jeho tvůrců. Ačkoliv svou délkou přesahuje pět metrů a na šířku má téměř metry dva, díky relativně nízké výšce vypadá skoro až sportovně. Střecha auta se postupně svažuje dolů a plynule navazuje na zadní část karoserie. Automobil je tak kompaktní, že z fotografií jen těžko odhadnete jeho skutečnou velikost. Jedinou věcí, která by mu snad šla vytknout, jsou zadní svítilny provedené ve stylu snad až příliš připomínajícím asijská auta. Že by odkaz na skutečného vlastníka Jaguaru?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Současná generace modelu XJ ale není jen tak obyčejný výkřik do tmy. Nový designový směr byl odstartován už před několika lety. Vše začalo modelem XK, který se představil v roce 2005 na autosalonu ve Frankfurtu. Tehdy byl ještě vlastníkem Ford. Dva roky poté, opět pod taktovkou Fordu přišel na trh sedan XF. Ten je novému XJ podobný ještě více, a to především přední částí, která má menší masku a větší světlomety (u vrcholné limuzíny této značky je tomu přesně naopak). Testovaný automobil je tedy už třetí v pořadí. V jeho případě se postupná evoluce změnila na menší revoluci.

Celkově musím uznat, že mě vzhled aktuálního vydání Jaguaru XJ mile překvapil. Moderní pojetí s decentními odkazy do minulosti považuji za zdařilé a podobnost s povedeným XF není vůbec na škodu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Velká anglická revoluce

Pokud jsem napsal, že mě karoserie překvapila, pak o interiéru mohu směle prohlásit, že mě šokoval. V kabině totiž nenajdete jedinou zmínku o minulosti značky Jaguar. Kromě emblémů s vyobrazenou šelmou je vše jinak, absolutně jinak.

Začít mohu například přístrojovým štítem. Ten totiž nejlépe demonstruje odklon od tradičního konzervatismu značky. Kdo by zde hledal klasické, luxusně provedené budíky, bude hledat marně. Po vzoru například Range Roveru je vše nahrazeno jedním obrovským barevným TFT displejem. Díky tomuto řešení je možné řidiči promítnout prakticky cokoliv od uvítací obrazovky až po zástup informací z palubního počítače. Změna barev z klasických na červenou (v případě aktivace dynamického režimu nastavení auta) je pro displej naprostá hračka. Kromě toho, v momentě, kdy zvolíte manuální řazení páčkami pod volantem, se na něm objeví velké a nepřehlédnutelné číslo zařazeného převodu, které při přeřazení efektně odjede a přijede číslice nového převodu. Pokud zařadíte příliš brzy, číslo se zase vrátí zpět.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Samozřejmě, obrazovka na místo klasického štítu má řadu výhod. Kromě jednoduchého zobrazování spousty informací, dost možná také levnější výroby a v neposlední řadě dojmu z opravdu moderního řešení tu je jedna drobná nevýhoda. Na můj vkus dané zařízení nevypadá kdo ví jak luxusně. Abych to uvedl na pravou míru, pokud displej, tak s podstatně lepší grafikou. Takhle ve výsledku přístroje vypadají jako převzaté z nějaké postarší automobilové počítačové hry. Osobně bych tedy více ocenil luxusně zpracovanou analogovou klasiku doplněnou o menší displej.

Podobný názor mám také na rozměrnou obrazovku umístěnou na středové konzole. Také ta by si zasloužila lepší grafiku a logičtější ovládání. Na systém si budete muset chvilku zvykat, protože se pohybujete ve spoustě nepříliš logicky uspořádaných úrovní. Velkou výhodou ovšem je, že s vámi auto komunikuje kompletně v češtině, což si zaslouží pochvalu. Někteří konkurenti totiž stále český jazyk nechtějí uznat za natolik důležitý, aby do něj veškeré (a veškeré znamená mnohdy jen pár...) přeložili.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
 

Kromě přístrojového štítu nahrazeného displejem má Jaguar XJ ještě jednu věc, která udělá radost především lidem milujícím high-tech „vychytávky“. Jakákoliv páka nebo volič automatické převodovky zde není. Inženýři toto nahradili poněkud netradičně kruhovým ovladačem. Aby toho nebylo málo, tak zmíněný ovladač v případě vypnutého motoru elegantně zajede do středového tunelu. Při nastartování se v tichosti vysune. Vypadá to opravdu hodně efektně, na kolik to je také efektivní, o tom by se dalo polemizovat. U Jaguaru se ale evidentně zaměřili na detaily. Například taková přihrádka spolujezdce se neotevírá nějakou pákou, ale pomocí dotykového čidla. Stačí přiblížit prst a dvířka vyskočí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků