Test Jaguar XJ 2,7 D: klasik na naftu

Je štíhlejší, úspornější a luxusnější než jeho nejbližší konkurenti. A snad ani nehrozí, že by soused měl stejnou limuzínu.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nadčasové tradice, Módní butik, Komfort vepředu i vzadu
  2. Francouzská nafta Jaguaru sluší, Naměřená dynamika, Klasická koncepce ve službách elektroniky, Po stopách předků Praha – Sonderhaven
  3. Solidní cena, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Jaguar XJ 2,7 D připomíná stoleté anglicko-francouzské soupeření. Tentokrát spíše smírem mezi ostrovy a kontinentem. Francouzi totiž anglickému aristokratovi nabídli své srdce a ne ledajaké, to nejlepší z nejlepších. Jaguar XJ jezdí tam, kam mají tuctové Mercedesy zakázán přístup. S novým srdcem pak nabízí solidní dynamiku a překvapivě nízkou spotřebu.

Moderní historii XJ se započala v roce 1982 s obměnami v letech 186, 1994, 1997 a 2003.V roce 2007 se představila zatím poslední generace globalizovaného křižníku britské aristokracie. Právě poslední generace přišla poprvé v historii vlajkové lodi naftu pod kapotou. Byla to skutečně velká troufalost, nebo nevyhnutelný osud?

Nadčasové tradice

Jaguar udělal vše proto, aby jeho vlajková loď působila konzervativně a přitom uměleckým dojem. Nadčasová hliníková karosérie sice směle konkuruje limuzínám Audi s jejich Aluminium Space Frame, ale design Jaguaru je stejně klasický jako Michelangelův David nebo Madonna v Sixtinské kapli.

jaguar_xjtest1/P1940640.JPGjaguar_xjtest1/P1940644.JPGjaguar_xjtest1/P1940716.JPG

Příď Jaguaru zdobí rozměrný chromovaný gril s kočičkou ve znaku, přední nárazník má bohaté žebrování a nese přední mlhová světla v chromovaném tubusu. Rovněž přední kapota ctí britský design a proto z ní jako svaly vystupují tubusy reflektorů předních světlometů s čirou optikou. I tak ale vypadá vlajková loď Jaguaru spíše jako tuning XJ z počátku osmdesátých let minulého století, než ultramoderní limuzína.

Moderním prvkem jsou vnější zpětná zrcátka s vestavěnými ukazateli směru. Hádejte, odkud pocházejí? Z katalogu Volva a jeho modelů S60/V70/XC70/S80. Až tedy na svém Jaguaru zničíte zrcátko, můžete si pro něj zajet do nejbližšího servisu Volva.

Pohled z profilu naznačuje přikrčenost sportovní limuzíny. I když ctí klasické tvary, vypadá agresivněji než podivně bachraté Mercedesy poslední dekády. Skořepina kabiny je nezvykle zakulacená a rovněž zavazadelník prodlužuje siluetu natolik, abyste získali dojem nekonečnosti britského klenotu.

jaguar_xjtest1/P1940662.JPG jaguar_xjtest1/P1940668.JPG jaguar_xjtest1/P1940782.JPG

Rozměrná osmnáctipalcová litá kola nenechají nikoho na pochybách, že tuto šelmu v silniční džungli jen tak nesetřete a výdech za lemy předníc blatníků dodává kočičce na hrůze. Konečně chromované kliky zvou do světa vybrané společnosti, i když Fordovský klíček je drobný ústupek globalizaci.

Záď vozu nese typické koncové svítilny starších modelů XJ, tentokrát ovšem s čirým krytem. Konzervativní tvary víka zavazaadlového prostoru umocňuje decentní spoiler a chromovaná lišta mezi svítilnami.

Zadní nárazník je nenápadný a skoro se stydí za své moderní tvary. Skoro jakoby tiše šeptal, že v jeho místech před třiceti lety dlel chromovaný nárazník s plnou parádou. Ovšem dvojice koncovek se za své rozměry nestydí a hrdě se do nárazníku zakusuje. Kdo by chtěl Jaguaru vyčítat jeho klasické tvary, nechť poučuje designéry méně slavných značek.

jaguar_xjtest1/P1940808.JPG jaguar_xjtest1/P1940794.JPG jaguar_xjtest1/P1940669.JPG

Design vlajkové lodi Jaguaru považujeme za výjimečný a nadčasový, unikátní a elegantní, sportovní a přitom aristokratický. Nemyslím si, že by měl Jaguar na svém topmodelu cokoliv měnit a považuji jej za hezčí než Mercedes-Benz S.

Módní butik

Interiér nejluxusnějšího Jaguaru vám může přjít jako módní butik. Koná se zde totiž přehlídka nejvybranějších materiálů a nejklasičtějších tvarů s moderními variacemi. Otevření rozměrných předních dveří je kulturním šokem pro motoristu zvyklého na tvrdé plasty.

Interiér se nese v duchu kombinace měkčených plastů, nejjemnější bílé kůže s černým obšitím a mahagonového dekoru. Zvláště čtyřramenný volant s částečně dřevěným věncem evokuje zlaté časy karburátorových osmiválců s typicky dunivým zvukem a startem připomínající trysková letadla, která ze svých turbín také vypouštějí spoustu nespáleného paliva.

jaguar_xjtest1/P1940929.JPG jaguar_xjtest1/P1940935.JPG jaguar_xjtest1/P1940950.JPG jaguar_xjtest1/P1940954.JPG

Architektura palubní desky je nadmíru klasická – horní černá část z měkčených plastů kryje mahagonový masiv a ten přechází ve světlý plast spodního masivu. Audiosoustava Alpine vytváří z Jaguaru koncertní síň i technosystém pouze podle přání cestujících. Stač tedy pouze zvolit Mozarta nebo nejdunivější technohudbu, Jaguar zvládne oboje.

Přístrojový štít senese v duchu globalizace a jsou znát detaily dílů převzatých od Fordu. Rovněž středový panel s hodinami uprostřed napovídá, odkud bere Jaguar většinu dílů. Samotnému středovému panelu nechybí obšití kůží, na druhé straně mu je vyčítáno použití nudného tmavého plastu, který se opět používá i ve Fordech. Jeho přehlednost trochu snižuje množství tlačítek, ale vzhledem k bohaté elektrické výbavě vozu je pochopitelné, že někam Jaguar musel vtěsnat jejich ovládání. Nechybí samozřejmě ani krystalová obrazovka, i když kvalitám LCD monitorů v Lexusech se zatím nevyrovná.

Naopak překvapí, že ovládání počítače ujeté vzdálenosti se nenachází ani na volantu, ani na středovém panelu, ale u seřizování světel naproti řidičovu levému koleni. Před spolujezdcem se nachází hluboká schrána přístupná přes chromované tlačítko. Na středovém tunelu kromě loketní opěrky s koženým obšitím a velkým úložným boxem nalezneme také typický J-Gate, tedy patentovanou řadicí kulisu Jaguáří automatické převodovky. O té si více povíme až během jízdy. 

Komfort vepředu i vzadu

Přední sedadla jsou robustní a pohodlná a svou ergonomií nezklamou ani na dlouhých cestách. Trochu nám ale chyběla bezvadná ergonomie hlavových opěrek sedadel značek Volvo nebo Saab, i když chápeme, že Jaguar má spíše blízko k britské tradici, kde se hledí na techniku, nikoliv na ergonomické detaily.

jaguar_xjtest1/P1940969.JPG jaguar_xjtest1/P1940892.JPGjaguar_xjtest1/P1940895.JPG jaguar_xjtest1/P1940930.JPG

Nic se nevyrovná sezení na zadních sedadlech v Jaguaru. Pravda, že při dvou metrech je vzadu trochu méně místa pro hlavu dlouhána, ale jinak se vzadu pohodlně uvelebí v nejjemnější bílé kůži a užívá si perfektní ergonomii sedadel.

Samozřejmostí je multifunkční loketní opěrka s ovládáním audiosoustavy tak, aby se ředitel Zeměkoule nemusel hádat s řidičem. Ten nechť se věnuje řízení, zábavu už si panstvo zařídí samo. Také automatická klimatizace má vzadu dvě zóny, aby pán i paní domu mohli upřednostnit chladivou arktickou zimu a tropické léto třeba najednou, když sedí vedle sebe.

jaguar_xjtest1/P1940967.JPG jaguar_xjtest1/P1940865.JPGjaguar_xjtest1/P1940845.JPG jaguar_xjtest1/P1940848.JPG

Zavazadlový prostor má skromný objem 470 litrů, což vyvažuje mělkým dnem a perfektní přístupností. Rovněž potahová látka v zavazadlovém prostoru je na takové úrovni, že low-endové značky s ním čalouní sedadla svých nejvybranějších modelů.

Pod dnem zavazadelníku se nachází plnohodnotné rezervní kolo, nářadí a baterie, která zde plní roli balastu vzhledem ke koncepci motor vpředu, pohon zadních kol. Po levé straně zavazadlového prostoru se nachází CD a DVD měnič, který svým uložením nabádá posádku, aby si předurčila kulturní program na palubě ještě před vyplutím.

Interiér vlajkové lodi Jaguaru je o poznání stísněnější než u ostatních vlajkových lodí značek Lexus, Mercedes-Benz nebo koneckonců třeba BMW. Nabízí však v konečném efektu stejný prostor a jedná se tedy především o psychologii obestavění vnitřního prostoru. Vysoce hodnotíme estetický dojem i dílenské zpracování.

jaguar_xjtest1/P1940809.JPG jaguar_xjtest1/P1940817.JPGjaguar_xjtest1/P1940822.JPG

 

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 132 311 km
Cena: 135 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2009
Stav: 165 145 km
Cena: 75 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 108 254 km
Cena: 115 000 Kč
Tak trochu jiný test: Úplně poslední týden s Land Roverem Defender

Land Rover Defender

Trh s automobily se neustále mění, ale odjakživa jsem byl zvyklý na to, že když se podívám do ceníků Land Roveru, vždy tam najdu Defender. Tahle jistota je minulostí. Po šedesáti osmi letech...

4.  2.  2016 | Lukáš Dittrich | 20 příspěvků
Test ojetiny Hyundai ix35: Potěší spolehlivými diesely, zklame při jízdě

Ojeté Hyundai ix35

Nošovické SUV bylo nahrazeno novou generací pojmenovanou Tucson. Model ix35 tak nyní čeká bazarová kariéra.

2.  2.  2016 | Dalibor Žák | 53 příspěvků
Fototest Mercedes-Benz GLE kupé AMG 63 S: Po všech stránkách kolosální

Mercedes GLE 63 S AMG

Na vrcholné verzi GLE je všechno velkolepé: rozměry, pneumatiky, motor, jízdní výkony, zvuk i spotřeba. Je to bezesporu pozoruhodné auto, i když jízdní suverenity konkurenčního BMW X6 M zcela nedosahuje.

31.  1.  2016 | Jiří Červenka | 26 příspěvků