Automobilka Jaguar jde v posledních letech hodně nahoru a nová generace modelu XF je toho dalším důkazem.
Kapitoly článku:
Jaguaru se v poslední době daří. Sportovní F-Type si celkem rychle získal mnoho příznivců, sedan XE také patří k velmi povedeným autům a stejně na tom je i nová generace XF, kterou jsem dostal do testu s třílitrovým naftovým šestiválcem o výkonu 221 kW (300 koní). Na první pohled tohle auto sice vypadá právě jako XE a ano, najdou se i detaily, které vás u podobně drahého vozu moc nepotěší, jenže na všechno má nová generace XF jednoduchou odpověď. Prostě dobře jezdí.
XF nové generace jsme si podrobně představili v srpnu minulého roku. Tak jako u všech svých nových modelů, i tady Jaguar prezentoval hlavně podstatně nižší hmotnost. Možná si vzpomenete na odhalení této novinky, v rámci které nové XF přejelo řeku na lanech. Základní platformu sdílí vůz právě s menším XE (a jezdí na ní také F-Pace), které dostalo tuto techniku jako vůbec první Jaguar.
XF rozhodně nevypadá špatně, ale snad až příliš se na první pohled podobá menšímu XE. Až přijde nová generace XJ, opět můžeme čekat prakticky totožný design
Musím se přiznat k tomu, že mě na první pohled nové XF trochu zklamalo. Snad až příliš lehce ho můžete zaměnit za menší XE. Je to obecný trend, který najdete u Audi, BMW, Mercedesu... Prostě všude. Tak trochu se nám z toho stává situace, kterou hodnotí kolega Dalibor slovy „dejte mi o půl metru auta navíc“, ale s tím nic neuděláme. Především to také ještě neznamená, že by nové XF bylo ošklivé. Je tomu právě naopak.
Nová generace Jaguaru XF je velmi dynamicky tvarovaný sedan, který kromě všech možných detailů typu hlavy jaguaru na ventilcích u kol zaujme svou siluetou. XF je nízké, široké a má krásně tvarovanou zadní část. Kdyby ho automobilka označila za čtyřdveřové kupé, asi by nikdo neprotestoval. I když, kde vlastně začíná sedan a kde už je to kupé?
Jaguar si dává záležet na každém detailu. Podpis automobilky najdete třeba ve světlech, nebo dokonce na ventilku u kol
Níže v tabulce najdete základní míry a porovnání s Audi A6 a BMW řady 5. Jak je vidět, XF vyniká délkou, šířkou i rozvorem náprav.
Jaguar XF: Základní porovnání s konkurenty (mm) |
|
Jaguar XF |
Audi A6 |
BMW 5 |
Mercedes-Benz E |
Délka |
4954 |
4933 |
4907 |
4923 |
Šířka |
1880 |
1874 |
1860 |
1852 |
Výška |
1457 |
1455 |
1464 |
1468 |
Rozvor náprav |
2960 |
2912 |
2968 |
2939 |
Na první pohled nezaujme
Přiznejme si, že po otevření dveří Jaguar XF tak úplně nezaujme. Automobilka sice dává k dispozici mnoho různých příplatků, takže můžete mít i efektnější provedení, než co představoval náš celkem nenápadný exemplář, jenže jak BMW, tak především Audi nebo Mercedes umí nabídnout co do zpracování interiéru více.
Jaguar rozhodně není špatný, také ukazuje efektní drobnosti typu otevírajících se výdechů ventilace a vyjíždějícího voliče automatické převodovky, jenže konkurence je tvrdá a já se obávám, že je pořád dále.
Interiér rozhodně není špatný, nicméně konkurence je v této kategorii hodně tvrdá a auta typu Audi A6 zkrátka umí nabídnout ještě preciznější zpracování a efektnější vzhled
Jaguaru také neprospívá ani pořád dokola kritizovaný multimediální systém, což opět ukázalo i nové XF. Osobně ale na tento detail moc nehledím, protože automobilka postupně zavádí do svých modelů novější a podstatně lepší verzi a hlavně protože si myslím, že i v dnešní době by měl automobil především dobře jezdit a v cenové kategorii, o které se tu bavíme, by také měl nabízet adekvátní pohodlí. Jak se dočtete dále, XF rozhodně dobře jezdit umí a nedostatkem pohodlí opravdu netrpí.
Sedačky jako takové jsou ovšem pohodlné a bohatě dimenzované, prostoru pro hlavu není na rozdávání, ale to není vzhledem k tvaru karoserie nic překvapivého. S místem vzadu pak problémy nečekejte. Dlouhý rozvor kombinovaný s kompaktní zadní nápravou typu IntegraLink v praxi znamená dost místa i pro kolena. Ostatně se můžete přesvědčit v další z našich tabulek.
Jaguar XF: Rozměry interiéru (cm)
|
Šířka v úrovni loktů vpředu
|
153
|
Šířka v úrovni loktů vzadu
|
147
|
Prostor pro hlavu vpředu min.
|
91
|
Prostor pro hlavu vpředu max.
|
97
|
Prostor pro hlavu vzadu
|
89
|
Délka sedáku vpředu (od opěradla)
|
51
|
Délka opěradla vpředu
|
61
|
Min. šířka sedáku vpředu
|
31
|
Délka sedáku vzadu (od opěradla)
|
51
|
Délka opěradla vzadu
|
66
|
Šířka sedáku vzadu
|
26
|
Prostor pro nohy vzadu min.
|
16
|
Prostor pro nohy vzadu řidič 178 cm
|
25
|
Prostor pro nohy vzadu řidič 190 cm
|
20
|
Prostor pro nohy vzadu max. |
39 |
Rozsah posuvu sedadla řidiče |
23 |
Po stránce ergonomie je XF naprostou klasikou, která nechce být tabletem, jako se o to snaží třeba nejnovější modely Volvo. A tak je to dobře, protože řidič v podstatě ví, čím co ovládat, aniž by musel dlouze studovat návody. A pokud to neví, tak to velmi rychle a velmi snadno zjistí. Přístup automobilky Jaguar, která prostě udělá auto tak, aby se v něm cítil řidič dobře a která neklade přehnaný důraz na zbytečnosti typu displejů, barevného podsvícení, uvítacích melodií a tak podobně, se mi velmi líbí. Líbí se mi tak moc, že XF odpustím i drobné nedostatky ve zpracování.
Zavazadelník asi nebude to hlavní, co by budoucí majitele zajímalo (minimálně ne u klasického sedanu), takže ho ohodnotím stručně jako velký. Kdo chce vědět více, ten může využít další tabulku.
Jaguar XF: Rozměry zavazadlového prostoru (cm)
|
Minimální šířka zavazadelníku
|
90
|
Maximální šířka zavazadelníku
|
126
|
Výška po plato
|
48
|
Výška nakládacího otvoru
|
47
|
Délka ložné plochy
|
119
|
Výška nakládací hrany
|
70
|
Šířka nakládacího otvoru
|
96
|
Max. délka nákladu
(k přednímu opěradlu spolujezdce)
|
228
|
Maximální jízdní komfort
Skvěle fungující podvozek
Výborný naftový šestiválec...
... který doplňuje povedená převodovka
Velmi nízká spotřeba
Vyšší cena oproti srovnatelné konkurenci
Absence pohonu všech kol
Drobné nedostatky ve zpracování
Brzdy by mohly být výkonnější
9 /10