Test Jaguar XF 30d: Jednoduše dobré auto

Automobilka Jaguar jde v posledních letech hodně nahoru a nová generace modelu XF je toho dalším důkazem.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Na první pohled nezaujme
  2. Točivého momentu na rozdávání
  3. Dynamika konkrétně
  4. Podvozek nemá slabého místa, Cena
  5. Verdikt, Technické údaje
  6. Jaguar XF 30d: Fotogalerie

Jaguaru se v poslední době daří. Sportovní F-Type si celkem rychle získal mnoho příznivců, sedan XE také patří k velmi povedeným autům a stejně na tom je i nová generace XF, kterou jsem dostal do testu s třílitrovým naftovým šestiválcem o výkonu 221 kW (300 koní). Na první pohled tohle auto sice vypadá právě jako XE a ano, najdou se i detaily, které vás u podobně drahého vozu moc nepotěší, jenže na všechno má nová generace XF jednoduchou odpověď. Prostě dobře jezdí.

Sedany | První svezení | Jaguar

Jaguar XF nové generace je o třídu větší XE [první jízdní dojmy]

XF nové generace jsme si podrobně představili v srpnu minulého roku. Tak jako u všech svých nových modelů, i tady Jaguar prezentoval hlavně podstatně nižší hmotnost. Možná si vzpomenete na odhalení této novinky, v rámci které nové XF přejelo řeku na lanech. Základní platformu sdílí vůz právě s menším XE (a jezdí na ní také F-Pace), které dostalo tuto techniku jako vůbec první Jaguar.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
XF rozhodně nevypadá špatně, ale snad až příliš se na první pohled podobá menšímu XE. Až přijde nová generace XJ, opět můžeme čekat prakticky totožný design

Musím se přiznat k tomu, že mě na první pohled nové XF trochu zklamalo. Snad až příliš lehce ho můžete zaměnit za menší XE. Je to obecný trend, který najdete u Audi, BMW, Mercedesu... Prostě všude. Tak trochu se nám z toho stává situace, kterou hodnotí kolega Dalibor slovy „dejte mi o půl metru auta navíc“, ale s tím nic neuděláme. Především to také ještě neznamená, že by nové XF bylo ošklivé. Je tomu právě naopak.

Video | Premiéry | Sedany | Jaguar

Nový Jaguar XF zhubl 190 kg. V nabídce najdete motory z F-Type  

Nová generace Jaguaru XF je velmi dynamicky tvarovaný sedan, který kromě všech možných detailů typu hlavy jaguaru na ventilcích u kol zaujme svou siluetou. XF je nízké, široké a má krásně tvarovanou zadní část. Kdyby ho automobilka označila za čtyřdveřové kupé, asi by nikdo neprotestoval. I když, kde vlastně začíná sedan a kde už je to kupé?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar si dává záležet na každém detailu. Podpis automobilky najdete třeba ve světlech, nebo dokonce na ventilku u kol

Níže v tabulce najdete základní míry a porovnání s Audi A6 a BMW řady 5. Jak je vidět, XF vyniká délkou, šířkou i rozvorem náprav.

Jaguar XF: Základní porovnání s konkurenty (mm)
  Jaguar XF Audi A6 BMW 5 Mercedes-Benz E
Délka  4954 4933 4907 4923
Šířka  1880 1874 1860 1852
Výška 1457 1455 1464 1468
Rozvor náprav 2960 2912 2968 2939

Na první pohled nezaujme

Přiznejme si, že po otevření dveří Jaguar XF tak úplně nezaujme. Automobilka sice dává k dispozici mnoho různých příplatků, takže můžete mít i efektnější provedení, než co představoval náš celkem nenápadný exemplář, jenže jak BMW, tak především Audi nebo Mercedes umí nabídnout co do zpracování interiéru více.

Jaguar rozhodně není špatný, také ukazuje efektní drobnosti typu otevírajících se výdechů ventilace a vyjíždějícího voliče automatické převodovky, jenže konkurence je tvrdá a já se obávám, že je pořád dále.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér rozhodně není špatný, nicméně konkurence je v této kategorii hodně tvrdá a auta typu Audi A6 zkrátka umí nabídnout ještě preciznější zpracování a efektnější vzhled

Jaguaru také neprospívá ani pořád dokola kritizovaný multimediální systém, což opět ukázalo i nové XF. Osobně ale na tento detail moc nehledím, protože automobilka postupně zavádí do svých modelů novější a podstatně lepší verzi a hlavně protože si myslím, že i v dnešní době by měl automobil především dobře jezdit a v cenové kategorii, o které se tu bavíme, by také měl nabízet adekvátní pohodlí. Jak se dočtete dále, XF rozhodně dobře jezdit umí a nedostatkem pohodlí opravdu netrpí.

Testy | Kombi | Jaguar

Test Jaguar XF Sportbrake 2.2D – další hřebík na scéně

Sedačky jako takové jsou ovšem pohodlné a bohatě dimenzované, prostoru pro hlavu není na rozdávání, ale to není vzhledem k tvaru karoserie nic překvapivého. S místem vzadu pak problémy nečekejte. Dlouhý rozvor kombinovaný s kompaktní zadní nápravou typu IntegraLink v praxi znamená dost místa i pro kolena. Ostatně se můžete přesvědčit v další z našich tabulek.

Jaguar XF: Rozměry interiéru (cm)

Šířka v úrovni loktů vpředu
153
Šířka v úrovni loktů vzadu
147
Prostor pro hlavu vpředu min.
91
Prostor pro hlavu vpředu max.
97
Prostor pro hlavu vzadu
89
Délka sedáku vpředu (od opěradla)
51
Délka opěradla vpředu
61
Min. šířka sedáku vpředu
31
Délka sedáku vzadu (od opěradla)
51
Délka opěradla vzadu
66
Šířka sedáku vzadu
26
Prostor pro nohy vzadu min.
16
Prostor pro nohy vzadu řidič 178 cm
25
Prostor pro nohy vzadu řidič 190 cm
20
Prostor pro nohy vzadu max. 39
Rozsah posuvu sedadla řidiče 23

Po stránce ergonomie je XF naprostou klasikou, která nechce být tabletem, jako se o to snaží třeba nejnovější modely Volvo. A tak je to dobře, protože řidič v podstatě ví, čím co ovládat, aniž by musel dlouze studovat návody. A pokud to neví, tak to velmi rychle a velmi snadno zjistí. Přístup automobilky Jaguar, která prostě udělá auto tak, aby se v něm cítil řidič dobře a která neklade přehnaný důraz na zbytečnosti typu displejů, barevného podsvícení, uvítacích melodií a tak podobně, se mi velmi líbí. Líbí se mi tak moc, že XF odpustím i drobné nedostatky ve zpracování.

Zavazadelník asi nebude to hlavní, co by budoucí majitele zajímalo (minimálně ne u klasického sedanu), takže ho ohodnotím stručně jako velký. Kdo chce vědět více, ten může využít další tabulku. 

Jaguar XF: Rozměry zavazadlového prostoru (cm)
Minimální šířka zavazadelníku
90
Maximální šířka zavazadelníku
126
Výška po plato
48
Výška nakládacího otvoru
47
Délka ložné plochy
119
Výška nakládací hrany
70
Šířka nakládacího otvoru
96
Max. délka nákladu 
(k přednímu opěradlu spolujezdce)
228
Radosti
Maximální jízdní komfort
Skvěle fungující podvozek
Výborný naftový šestiválec...
... který doplňuje povedená převodovka
Velmi nízká spotřeba
Starosti
Vyšší cena oproti srovnatelné konkurenci
Absence pohonu všech kol
Drobné nedostatky ve zpracování
Brzdy by mohly být výkonnější
9  /10
102 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie102 fotografií
_DSC0164.jpg _DSC0167.jpg _DSC0168.jpg
Následující kapitola
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 150 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 120 724 km
Cena: 210 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků