Test: Jaguar XF 2.2D – ve stopách XJ

Jaguar XF dostal pro nadcházející modelový rok facelift, který přinesl především novou tvář, naftový čtyřválec a osmistupňový automat ZF.
Seznam kapitol
  1. Design: ve stopách XJ, Interiér (skoro) precizní
  2. Stačí čtyřválec?, Čtyři válce vs. osm „kvaltů“
  3. Komfortně sportovní, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Poté, co byl celkem příznivě přijat nový Jaguar XJ, se automobilka pustila do úprav menšího modelu XF. A pustila se do nich opravdu razantně. Facelift anglického sedanu se totiž netýká pouze přední části a pár dalších detailů na karoserii, ale především motorového prostoru. V nabídce sice dále zůstávají benzinové pětilitry, jenže dieselová stránka věci dostala úplně novou podobu. Původní šestiválec nabízený ve třech výkonových variantách byl patřičně upraven a nově je naladěn na 240 k a 275 k.

Jeho nejslabší provedení s maximem 210 k poslalo vedení značky k ledu a nahradilo jej čtyrválcovým naftovým motorem o objemu 2,2 litru, který odvádí dobrou službu ve Freelanderech, Evocích, ale také třeba ve Fordech. Ano, tušíte správně, je to stará dobrá pohonná jednotka vzniklá ze spolupráce koncernu PSA a Fordu. Aby toho nebylo málo, jsou naftové motorizace po faceliftu vybaveny osmistupňovou automatickou převodovkou ZF8HP70. Nepřijde vám spojení čtyřválcového dieselu a osmistupňové převodovky trochu přehnané?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Design: ve stopách XJ

Než se ovšem pustíme do techniky, nelze úplně bez povšimnutí přeskočit téma designu. XF si vzalo prakticky kompletně celou přední část od svého většího a velice povedeného bratříčka XJ. Výsledek opravdu stojí za to. Už jsem v nedávné minulosti několikrát psal, že dravá tvář menšímu sedanu sluší ještě více, než tomu je u vlajkové lodi automobilky a sedmidenní test to pouze potvrdil. Vůz má výraz šelmy, z boku se tváří spíše jako kupé a ani zadní partie nejsou úplně k zahození. Nové XF si prostě s tím starým nesplete.

Kdyby vás zajímalo, co konkrétně se měnilo, pak můžu souhrnně napsat, že je nové úplně vše od masky chladiče až k A-sloupkům. Jiný je nárazník, maska chladiče, světlomety s LED diodami poskládanými do tvaru písmene J, blatníky a samozřejmě také hliníková kapota. Jediné drobné negativum, které na této změněn vidím, tkví v tom, že je XF při pohledu zepředu téměř k nerozeznání od většího XJ. Osobně bych byl velmi nerad, kdyby se u této automobilky stalo to samé, co například u Audi, kde nemáte šanci z některých úhlů pohledu rozpoznat, zda kolem projela A6, A4 nebo A8.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér (skoro) precizní

Facelift se samozřejmě dotknul také interiéru, i když tady už nejsou změny tolik markantní. Obecně se na starší XF snášelo hodně kritiky především kvůli displeji palubního počítače umístěnému na přístrojovém štítu a kvůli zastarale působícímu multimediálnímu systému. První nedostatek facelift odstranil, druhý odstranil pouze částečně.

Nový štít vypadá velmi dobře a podle mě vypadá dokonce lépe, než LCD displej použitý v XJ. Multimediální systém schopný přehrávat kde co taktéž působí lepším dojmem, ale je hodně pomalý. Přidáte si tlačítkem na volantu hlasitost, vteřinu se nic neděje a pak z ničeho nic hraje audio hlasitěji. No a než se načte navigace… Ovládání také není kdo ví jak intuitivní. Systémy jako Command od Mercedesu nebo MMI od Audi jsou podstatně dál. Alespoň že máte vše k dispozici kompletně v češtině, což se u konkurence příliš nenosí.

Jaguar také pro modernizované XF ponechal vychytávky typu otevírajících se výdechů ventilace nebo ovládání světel v interiéru pouze dotykem. Díky přítomnosti nové osmistupňové převodovky pak přibyl ještě trochu jiný vysouvací ovladač. Pravda, jsou to záležitosti spíše efektní než efektivní, ale já říkám proč ne. Celkově nové XF budí svým jednoduše tvarovaným a velmi kvalitně zpracovaným interiérem hodnotný dojem.

Co se týká vnitřního prostoru, pak je všude dost místa, ovšem s výjimkou prostoru pro hlavy zadních cestujících. Efektně se svažující střecha vypadá z venku moc dobře, ale postavy s výškou kolem 190 cm sedící vzadu se jí budou svou hlavou dotýkat. A na závěr ještě jeden postřeh. Na danou kategorii je uvnitř až překvapivě hodně slyšet aerodynamický hluk. Jako kdyby vůz měl bezrámové dveře. Samozřejmě nejde o nic závažného, ale německá konkurence (a nejen ta) je v tomto ohledu jednoduše lepší. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Design: ve stopách XJ, Interiér (skoro) precizní
  2. Stačí čtyřválec?, Čtyři válce vs. osm „kvaltů“
  3. Komfortně sportovní, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků