Test: Jaguar XF 2.2D – ve stopách XJ

Jaguar XF dostal pro nadcházející modelový rok facelift, který přinesl především novou tvář, naftový čtyřválec a osmistupňový automat ZF.
Seznam kapitol
  1. Design: ve stopách XJ, Interiér (skoro) precizní
  2. Stačí čtyřválec?, Čtyři válce vs. osm „kvaltů“
  3. Komfortně sportovní, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Poté, co byl celkem příznivě přijat nový Jaguar XJ, se automobilka pustila do úprav menšího modelu XF. A pustila se do nich opravdu razantně. Facelift anglického sedanu se totiž netýká pouze přední části a pár dalších detailů na karoserii, ale především motorového prostoru. V nabídce sice dále zůstávají benzinové pětilitry, jenže dieselová stránka věci dostala úplně novou podobu. Původní šestiválec nabízený ve třech výkonových variantách byl patřičně upraven a nově je naladěn na 240 k a 275 k.

Jeho nejslabší provedení s maximem 210 k poslalo vedení značky k ledu a nahradilo jej čtyrválcovým naftovým motorem o objemu 2,2 litru, který odvádí dobrou službu ve Freelanderech, Evocích, ale také třeba ve Fordech. Ano, tušíte správně, je to stará dobrá pohonná jednotka vzniklá ze spolupráce koncernu PSA a Fordu. Aby toho nebylo málo, jsou naftové motorizace po faceliftu vybaveny osmistupňovou automatickou převodovkou ZF8HP70. Nepřijde vám spojení čtyřválcového dieselu a osmistupňové převodovky trochu přehnané?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Design: ve stopách XJ

Než se ovšem pustíme do techniky, nelze úplně bez povšimnutí přeskočit téma designu. XF si vzalo prakticky kompletně celou přední část od svého většího a velice povedeného bratříčka XJ. Výsledek opravdu stojí za to. Už jsem v nedávné minulosti několikrát psal, že dravá tvář menšímu sedanu sluší ještě více, než tomu je u vlajkové lodi automobilky a sedmidenní test to pouze potvrdil. Vůz má výraz šelmy, z boku se tváří spíše jako kupé a ani zadní partie nejsou úplně k zahození. Nové XF si prostě s tím starým nesplete.

Kdyby vás zajímalo, co konkrétně se měnilo, pak můžu souhrnně napsat, že je nové úplně vše od masky chladiče až k A-sloupkům. Jiný je nárazník, maska chladiče, světlomety s LED diodami poskládanými do tvaru písmene J, blatníky a samozřejmě také hliníková kapota. Jediné drobné negativum, které na této změněn vidím, tkví v tom, že je XF při pohledu zepředu téměř k nerozeznání od většího XJ. Osobně bych byl velmi nerad, kdyby se u této automobilky stalo to samé, co například u Audi, kde nemáte šanci z některých úhlů pohledu rozpoznat, zda kolem projela A6, A4 nebo A8.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér (skoro) precizní

Facelift se samozřejmě dotknul také interiéru, i když tady už nejsou změny tolik markantní. Obecně se na starší XF snášelo hodně kritiky především kvůli displeji palubního počítače umístěnému na přístrojovém štítu a kvůli zastarale působícímu multimediálnímu systému. První nedostatek facelift odstranil, druhý odstranil pouze částečně.

Nový štít vypadá velmi dobře a podle mě vypadá dokonce lépe, než LCD displej použitý v XJ. Multimediální systém schopný přehrávat kde co taktéž působí lepším dojmem, ale je hodně pomalý. Přidáte si tlačítkem na volantu hlasitost, vteřinu se nic neděje a pak z ničeho nic hraje audio hlasitěji. No a než se načte navigace… Ovládání také není kdo ví jak intuitivní. Systémy jako Command od Mercedesu nebo MMI od Audi jsou podstatně dál. Alespoň že máte vše k dispozici kompletně v češtině, což se u konkurence příliš nenosí.

Jaguar také pro modernizované XF ponechal vychytávky typu otevírajících se výdechů ventilace nebo ovládání světel v interiéru pouze dotykem. Díky přítomnosti nové osmistupňové převodovky pak přibyl ještě trochu jiný vysouvací ovladač. Pravda, jsou to záležitosti spíše efektní než efektivní, ale já říkám proč ne. Celkově nové XF budí svým jednoduše tvarovaným a velmi kvalitně zpracovaným interiérem hodnotný dojem.

Co se týká vnitřního prostoru, pak je všude dost místa, ovšem s výjimkou prostoru pro hlavy zadních cestujících. Efektně se svažující střecha vypadá z venku moc dobře, ale postavy s výškou kolem 190 cm sedící vzadu se jí budou svou hlavou dotýkat. A na závěr ještě jeden postřeh. Na danou kategorii je uvnitř až překvapivě hodně slyšet aerodynamický hluk. Jako kdyby vůz měl bezrámové dveře. Samozřejmě nejde o nic závažného, ale německá konkurence (a nejen ta) je v tomto ohledu jednoduše lepší. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Ford Focus 2
Rok výroby: 2006
Stav: 152 346 km
Cena: 60 000 Kč
Ford S-MAX 2
Rok výroby: 2007
Stav: 133 254 km
Cena: 130 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 144 236 km
Cena: 60 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 54 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků