80
Fotogalerie

Test Jaguar XE 20d: Kompromis, který nemá konkurenci

Kapitoly článku:


Není pomalý?

Jaguar XE byl první model koncernu Jaguar Land Rover, který dostal motory nové řady Ingenium. Naftový řadový čtyřválec nabízí parametry 132 kW (180 koní) a 430 Nm. Kdo chce diesel, ten v případě XE nic výkonnějšího nedostane. Také si říkáte, zda není 180 koní u podobného auta málo? 

_DSC0008.jpg_DSC0007.jpg
Nebudeme chodit kolem horké kaše. XE možná nezaujme v tabulkách a na papíře, ale na silnici to je docela o něčem jiném. Tohle auto jezdí přímo skvěle

Na vysoce expresní dálniční lety Německem budete opravdu muset zamířit k tamní konkurenci, ale pro běžné, nicméně stále nepředpisové cestování testovaný motor postačí. I když máte pravdu, že i taková Octavia může mít silnější naftový dvoulitr. Ale jak už bylo řečeno, XE sází na praxi, ne na marketingová čísla, která se sice dobře prodávají, ovšem na silnici obvykle bývají k ničemu.

Britský sedan nabízí jiné velmi příjemné věci. Tak především je hodně, ale opravdu hodně tichý. Už začátkem září minulého roku na prezentaci v Anglii Jaguar zdůrazňoval, že si dával na odhlučnění sakra záležet a výsledek tomu naprosto odpovídá.

Ještě při 150 km/h, kdy diesel točí na osmičku přibližně 2,5 tisíce otáček, je v interiéru velice příjemné ticho. Není slyšet motor, není slyšet podvozek, ani proudění vzduchu. Mimochodem XE  dostal součinitel odporu vzduchu 0,26. Aerodynamika byla také pod důkladným dohledem a i zde výsledek odpovídá slibům, které nám při první prezentaci Jaguar dával.

_DSC0020.jpg_DSC0025.jpg
Obyčejné cestování? To znamená u Jaguaru XE solidní komfort, příkladné ticho a velice nízkou spotřebu

Další takovou vskutku příjemnou vlastností je spotřeba. Nízká čísla v kolonce průměrné spotřeby se u podobných dieselů očekávají, ale přesto mě XE zaujalo. To takhle jedete po dálnici 150 km/h a na konci cesty svítí na displeji 6,5 l/100 km. Při dálničním limitu to je o litr méně a jakmile se dostanete na okresky, kde pojedete 90-100 km/h, bez nejmenšího problému spotřeba spadne pod pět litrů. 

I nízkou spotřebu Jaguar sliboval a také zde to vypadá, že to nebyly jenom plané řeči. XE zkrátka jezdí za málo a protože naftová verze míří i na firemní flotily, znamená to pro tohle auto docela dost kladných bodů navíc.

Třetí a snad tou vůbec nejdůležitější věcí, která mě z pohledu normálního cestování zaujala, je naladění podvozku. Už jsme si pomalu zvykli na auta, která chtějí být za každou cenu sportovní, ale je to vykoupeno konstantním natřásáním všude tam, kde není silnice rovná jak zrcadlo. Nebo naopak máte vůz, který je pohodlný, ovšem nějak to potom při rychlé jízdě není ono. Jaguaru se podařilo spojit obě věci dohromady.

K ostré jízdě se ještě dostaneme, teď ta normální. Ano, posádka cítí, že je vůz trochu tužší, ale přesto je XE velmi pohodlné, a to pěkně prosím testované auto stálo na devatenáctkách a ještě v rámci výbavy R-Sport dostalo sportovní podvozek. Když si vzpomenu na některá BMW vybavená sportovním podvozkem a podobně velkými disky, musím říci staré známé „no vidíte, a pak že to nejde“.

Když si to shrneme, vychází nám ono papírově obyčejné a vlastně nezajímavé XE 20d jako auto, které je pohodlné, tiché a úsporné. Hm, takový služební vůz bych si opravdu nechal líbit. A navíc je zde ještě čtvrtý vskutku zajímavý bonus: Nesesype se, když ho vezmete pod krkem. 

_DSC0367.jpg_DSC0368.jpg_DSC0369.jpg

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud