Kapitoly článku:
Spotřeba?
Když někdo sáhne po čtyřválci, asi očekává zajímavou spotřebu. Tedy pokud není tím opravdovým důvodem snaha ušetřit zhruba 300 tisíc, protože přesně takový je odstup od dieselového šestiválce. Inu, spotřeba je vcelku rozumná, ovšem záleží na tom, jak těžkou máte pravou nohu.
Dá se jezdit i pod pět litrů, v praxi se ale budete pohybovat spíše mezi sedmi a osmi litry na sto. Přece jen F-Pace není úplně malé auto
Expresní jízdu kolem 160 km/h po dálnici zvládne F-Pace zhruba za 8,5 l/100 km, klidné dálniční cestování lze podniknout i pod osm litrů. Ploužení se rychlostí 80 km/h pak představuje pád na čísla začínající čtyřkou, v praxi se ale asi budete nejčastěji pohybovat mezi sedmi až devíti litry.
Zázraky se zkrátka nekonají. I když F-pace z více než osmdesáti procent používá hliníkové slitiny a na autě najdete třeba díly ze slitin hořčíku nebo kompozitu, pořád jde o poměrně velký a vysoký stroj, který není úplně lehký. Když spěcháte, motor se do toho zkrátka musí více opřít.
Ještě nepadlo nic o převodovce. Automat je osmistupňový a s motorem si rozumí velmi dobře. V běžném režimu se snaží šetřit, takže rád řadí další a další rychlosti, aby při 130 km/h točil na osmičku zhruba 1900 ot./min, ale není to šestiválec s masivním točivým momentem, takže pokud se změní zatížení, převodovka zase musí podřazovat. Řazení je ovšem rychlé a jemné, takže to moc nevadí. Kromě toho můžete řadit i pádly pod volantem.
Osmistupňový automat funguje výborně, i když řadí častěji, než tomu bude s naftovým šestiválcem. Řadit můžete i pádly pod volantem. Řidič má k dispozici také jízdní režimy
Čtyřválec s výkonem 180 koní v takto velkém autě (ne, F-Pace fakt není malé SUV, jak je občas označován), byl příjemným překvapením. Umí být dynamický, ne že ne. Přesto bych osobně při nákupu tohoto Jaguaru za zhruba dva miliony oželel nějakou tu výbavu a sáhl po šestiválci. Ale to může být pouze tím, že je pro mne zajímavější jízda než panoramatické okno nebo osvětlené prahy. Přesto mě testovaný čtyřválec potěšil.
I jízdně je to Jaguar
Jízdní vlastnosti byly pro Jaguar tou největší výzvou. Modely z poslední doby jezdí přímo výborně a automobilka už od začátku slibovala SUV, které bude i po této stránce typickým Jaguarem. Povedlo se?
Ano, povedlo. Povedlo se tak moc, že jízdní vlastnosti řadím mezi hlavní argumenty hovořící pro tohle auto. Tak nějak jsem předpokládal dovednosti velmi blízké novému XF a zklamán jsem rozhodně nebyl. Jak po stránce komfortu, tak hlavně co do schopností v zatáčkách F-Pace neztrácí ve srovnání se sedanem vůbec nic.
Na silnici jezdí přímo výborně a navíc s ním můžete i do lehčího terénu. Ano, na spojení „Jaguar v terénu“ si asi budeme muset chvíli zvykat
F-Pace používá vpředu dvojité lichoběžníkové zavěšení a vzadu víceprvkovou nápravu typu Integral Link. Může mít také adaptivní tlumiče, ale ty překvapivě naše provedení nemělo. Jenže ještě větším překvapením byla skutečnost, že mu vůbec nechyběly. Jistota v zatáčkách je vynikající, komfort na nerovných cestách zrovna tak. Mimochodem připomínám přítomnost dvacetipalcových disků.
Ve finále se tedy můžete za volantem i docela pobavit, přestože v takovém režimu jízdy bude čtyřválcovému dieselu trochu chybět dynamika. Protože F-Pace má stále hnanou zadní nápravu a jeho rozložení hmotnosti má blízko k ideálu, je rychlá jízda vyloženě radost. Především ale bez problému poznáte, že tu je podvozek rychlejší než motor a taková auta se vždy řídí příjemně.
Čtyřkolka funguje spolehlivě, více ale než v loužích uvidíme F-Pace na dálnicích, kde si vede přímo výborně
Jenže tento konkrétní F-Pace bude sdílet revír s Semirem Gerkhanem a jeho kolegy. Na firemní cestování po dálnicích je to totiž vskutku dobrý společník. Tichý, svižný, relativně úsporný a hlavně pohodlný. Dáte si čtyři hodiny v kuse a vystoupíte ve velmi zachovalém stavu.
Samostatnou kapitolou je jízda terénem. To víte, geny Land Roveru tu jsou, že ano. Především je zde podvozek vysoký 213 mm, ale stejně bych neoznačil F-Pace za off-road. Lehký terén umí stoprocentně a to stačí. Popravdě jsem ani nic těžšího nezkoušel, protože mi takové nápady přišly poněkud zvrácené. S Jaguarem do terénu? Kdo to kdy viděl. Základní systémy typu asistence rozjezdu na kluzkém povrchu tu jsou, nic víc není potřeba
Asistenti - ještě je co vylepšovat
Bez všemožných asistentů to dnes nejde, takže i F-Pace dostal hlídání jízdních pruhů, sledování mrtvých úhlů, kamery, upozornění na přijíždějící dopravu nebo adaptivní tempomat. Třeba zrovna ten nabízí ještě jistý prostor ke zlepšování, protože funguje tak trochu jako ze staré školy. Dojíždíte automobil, Jaguar začne brzdit, dáte blinkr a vydáte se do levého, ale Jaguar pořád brzdí. Až když jste zcela v levém pruhu, vůz přidá plyn. Ve finále je to takové trochu otravné, takže raději využijete vlastní schopnosti.
Diodová světla svítí výborně, ale v automatickém režimu jsou občas pomalá. Chtělo by to také lepší zakrytí prahů. Dveře sice sahají až pod ně, evidentně
je ovšem před špínou moc neochrání
Ani hlídání jízdních pruhů nefunguje tak, že byste vyloženě mohli pustit volant, jak to třeba nedávno předváděl Volkswagen Tiguan. Adaptivní diodové světlomety jsou pak trochu pomalejší v reakci na automobil, který vyjede proti vám.
Když to shrnu, základ je výborný, teď zbývá doladit pár drobností.