92
Fotogalerie

Test Infiniti Q50 2.2d Sport: japonský exot s Němcem v těle

Kapitoly článku:


Další minimalizace…?

Už před nějakou desítkou let si začali výrobci automobilů uvědomovat, že rozsah moderních komfortních a asistenčních soustav bují do takové míry, že je třeba pro zpřehlednění regulace integrovat jejich ovládání do zjednodušených ovládacích systémů. Prvotní snahy se často zcela míjely účinkem a představovaly „lék horší choroby“, což jsme si připomněli nedávno v testu první verze BMW 5 (E60)...

IMG_4010.JPGIMG_4011.JPGIMG_4012.JPGIMG_4013.JPGIMG_4014.JPGIMG_4016.JPG
I volant je stavitelný elektricky

Konstruktéři Infiniti u typu Q50 vykročili směrem, jenž je ovlivněn rostoucí zručností uživatelů v moderních informačních technologiích v každodenním životě. To je obzvláště patrné v oblasti středové konzole, jejíž převážnou plochu zastávají dotykové displeje s průměrem 8 a 7 palců.

IMG_4021.JPGIMG_4022.JPGIMG_4023.JPGIMG_4024.JPGIMG_4025.JPGIMG_4026.JPG
Řidič má vždy pohodlný přehled o aktivovaných bezpečnostních systémech

Ten horní je určen přenášení signálu navigace a obrazu kamer na zádi a přídi vozu a ve spodní části krytů zpětných zrcátek. Ten spodní pak bude vysloveně známý všem, kteří jsou zvyklí na ovládání „chytrých telefonů“ a tabletů, procházení jednotlivých komfortních funkcí je prakticky shodné, těšit se můžete také na specifické aplikace a detailní regulaci palubních soustav vozu (samozřejmě v češtině). Základní funkce jsou ale naštěstí rychle a přehledně dostupné samostatnými tlačítky podél svislých hran displejů. Po nastartování systém nabíhá celou minutu.

Ke startu připravit…

Motor naskakuje i po chladné noci po stisku tlačítka bez žhavení, ale zvláště v podmínkách uzavřené garáže se možná ponejprv trochu zděsíte. Sedíte v autě, jež působí zvenčí dojmem extravagantního suveréna a zevnitř esencí vybraných materiálů a špičkových multimediálních rozhraní, přesto vás zaskočí klapání a drnčení obyčejného vznětového čtyřválce. Ne, že by třeba BMW mělo dvoulitrové diesely nějak zvlášť kultivované, ale akustický projev tohoto motoru celkový dojem z Infiniti Q50 vysloveně sráží na úroveň obyčejného soumara.

IMG_3978.JPGIMG_3979.JPGIMG_3980.JPG
Motor nabízí přijatelnou dynamiku a hospodárnost, je ale poměrně hlučný

Interiér je ale od tohoto agregátu naštěstí velmi účinně tlumen, takže pokud jsme dosud na čtyřválec OM651 jakkoli žehrali, rozjezdem naše kritika končí. Motor Mercedes-Benz byl v dílnách Nissanu poměrně výrazně upraven, kromě jiného programu řídicí jednotky má zejména upravené sání se speciálními solenoidovými vstřikovači vlastní konstrukce. Výsledkem je výkonové naladění 170 koní (125 kW), jehož OM651 v mercedesech dosahuje pouze v kombinaci s dvojicí turbodmychadel.

V Infiniti Q50 2.2d má ale turbínu pouze jednu, nicméně jeho sladění se sedmistupňovou samočinnou převodovkou je příkladné. Motor se v běžném provozu nepouští výrazněji pod 1 300 ot./min. a v obvyklých podmínkách zpravidla nepřesahuje 2 500 ot./min., což je pásmo, jež jednotce sluší nejlépe. Při plynulém stlačování plynu řídicí jednotka nevelí ke zbrklému podřazování a umí využívat slušný točivý moment dostupný v širokém pásmu otáček, což se příznivě projevuje jak v akustickém komfortu cestování, tak ve spotřebě paliva. Při dynamičtější jízdě spojené s vyššími otáčkami je ale uvnitř vozu docela slyšet, nad 120 km/h se nepříznivě projevuje také výraznější svist z oblasti vnějších zpětných zrcátek.

Na silnici

Jak jsme naznačili již výše, podvozek modelu Infiniti Q50 byl v principu přímo vyšlechtěn z dosavadní řady G37. Pokud si vzpomínáte na jeho příkladně bezprostřední kontakt s řidičem, umožňující za všech okolností pohodlné a bezpečné ovládání i na hraně fyzikálních zákonů, můžete být při prvním kontaktu s novým Infiniti Q50 poněkud v rozpacích. Ale chce to trpělivost, záhy zjistíte, že jde jen o jakési překlopení do jiné dimenze.

Podvozek nového Infiniti Q50 totiž výrazně dospěl a lépe přivyknul ke specifikům evropských provozních podmínek. Předně je třeba vyzdvihnout výrazné zlepšení v „žehlení“ běžných nerovností vozovky, ostré skoky v zatáčkách mu samozřejmě nesluší a klidně jej rozhodí z rovnováhy (ostatně podobně jako BMW 3, Audi A4 aj.), ale komfort ovládání i jízdy samotné zůstává i na použitých „devatenáctkách“ stále na překvapivě dobré úrovni.

IMG_4037.JPGIMG_4035.JPGIMG_4036.JPG
Střešní okno nemá příliš účinný deflektor

Ale konečně k řízení! Systém DAS využívá snímače polohy natočení volantu, jenž přes trojici řídicích jednotek zpracovává všechny potřebné údaje směřující do podoby pokynů ke změně úhlu natočení předních kol, čili bez mechanické vazby mezi volantem a koly. V záloze je samozřejmě konvenční mechanické řízení s hřídelí spínané v případě výpadku elektronicky vloženou spojkou. Ale i ta je samozřejmě ovládána elektronicky, což řidiče, ruku na srdce, pocitem dokonalé jistoty nenaplní…

Infiniti

Infiniti založil v roce 1989 japonský Nissan jako svou luxusní značku po vzoru Toyoty a jejího Lexusu. Nissan se s Infiniti zaměřil na americký trh, do Evropy přišel až v roce 2008. V domácím Japonsku značku nevyužívá.

Infiniti Q60 • Infiniti QX50 •​ Infiniti QX •​ Infiniti QX30

Doporučujeme

Články odjinud