70
Fotogalerie

Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI - atmosférické radovánky

Kapitoly článku:


Velké rezervy na zadní nápravě

Veloster se mi moc líbí a ještě více se mi zamlouvá čtyřválcový motor, jenže je tu jeden docela výrazný problém. Asi největší zklamání tohoto testu mi přinesly jízdní vlastnosti auta, což je přesně ten správný důvod toho, proč si myslím, že výkonnější motor nutně nezaručí větší zábavu, tedy pokud nedojde spolu s uvedením jednotky také k úpravám na podvozku.

Jednoduše řečeno zadní torzní tuhá náprava vysokému tempu příliš nestačí, má enormní chuť opustit směr přední nápravy a vydat se na svou vlastní cestu. Může to být z určitého pohledu i zábava, protože v rychlé zatáčce stačí trochu přibrzdit a už je zadek rozhozený a auto jde do smyku. Jenže čím déle jsem s Velosterem jezdil, tím více mě bavil motor a tím více mě přesně tohle štvalo. Vlétnout do zatáčky ve vyšší rychlosti a těsně před obloukem dobrzdit znamená, že máte plné ruce práce s tím, abyste auto srovnali, a jste rádi, že zatáčku nějak projedete.

veloster_ (56).JPGveloster_ (57).JPGveloster_ (58).JPG
Na rovném povrchu a v nižších rychlostech není problém. Horší to je v zatáčkách kolem 90 km/h a na příčných nerovnostech. Zadní náprava si pak začíná žít vlastním životem.

Navíc se zadek nechá rozhodit sebemenší příčnou nerovností, což také na klidu moc nepřidá. Je to škoda, protože jinak by byl Veloster skvělým autem nejen na parádu, ale také na řádění na okreskách. Takhle jde o jakýsi kompromis a celé to působí trochu nedotaženě. Se slzou v oku jsem za volantem Velosteru vzpomínal na jízdu s Fiestou 1.6 Ti-VCT. Podvozek tohoto celkem obyčejného hatchbacku je oproti Velosteru o dvě třídy lepší a nakonec si s ním užijete mnohem více než s efektně vypadajícím Hyundaiem.

Dvakrát větší škoda jízdních vlastností je také proto, že jinak nelze Veloster za co kritizovat. Řízení je relativně citlivé a šestistupňová manuální převodovka má krátké dráhy poskládané blízko u sebe a přesný chod. Zkrátka všechno, jak má být, až na zvláštně se chovající podvozek.

veloster_ (67).JPGveloster_ (68).JPG 
Stačilo by přepracovat zadní nápravu a z Velostera by bylo velmi dobré auto na okresky. 

600 000 Kč: hodně nebo málo?

Hyundai už není to, co býval. Korejská značka začala produkovat zajímavé modely, ale také pomalu přestává platit to, že u Hyundaie najdete takřka lidové ceny. Psal jsem o tom v testu i40 a pro Veloster platí de facto to samé. Cena testovaného exempláře dosáhla díky několika příplatkům na 600 000 Kč. Na jednu stranu to není ještě úplně tak hrozné, ale na druhou stranu je pravda, že za tyhle peníze lze pořídit zajímavější auta.

Kdo si chce opravdu užít za volantem, ten asi půjde za sportovní divizí Renaultu. Pokud chcete zase obratný vůz s praktičtější karoserií, určitě dobře poslouží zmíněná Fiesta. Výhodou Velosteru je fakt, že nabízí od všeho trochu. Má originální design, schopný motor a nakonec si s ním také trochu zábavy za volantem přeci jen užijete. Z tohoto úhlu pohledu jde tedy o zajímavou nabídku, která určitě spoustu zákazníků osloví. Pokud ale preferujete přístup „lepší málo, ale pořádně“, pak se vám Veloster asi příliš líbit nebude.  

Technické údaje: Hyundai Veloster

Rok • stupeň výbavy
2011 • Style
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 591 cm3
Vrtání • zdvih
77,0 mm • 85,4 mm
Stupeň komprese
11:1
Nejvyšší výkon
103 kW (140 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 300 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
167 Nm při 4 850 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,7 s
Nejvyšší rychlost
201 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
320 l • 1 015 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 260 kg • 1 700 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,1 • 5,3 • 6,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 650 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 561 mm • 1 574 mm
Rozměr pneumatik
215/40 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 220 × 1 790 × 1 399 mm

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Doporučujeme

Články odjinud