Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI - atmosférické radovánky

Kdo by to byl ještě před pár lety do Hyundaie řekl. Korejská automobilka kromě toho, že se pustila do vod střední třídy, začala nabízet také něco pro zákazníky toužící po zábavě za volantem. Jak jezdí čtyřdveřový hatchback s názvem Veloster?
Seznam kapitol
  1. Design za sto bodů, Čtyřdveřový hatchback?
  2. Klasický Hyundai, Jak je to s tou jedna-šestkou?
  3. Velké rezervy na zadní nápravě, 600 000 Kč: hodně nebo málo?, Technická data
  4. Fotogalerie

Na test malého Hyundaie jsem se velice těšil, a to z několika důvodů. V první řadě to je samozřejmě design, protože něco takto originálního v současnosti nikde jinde na trhu nenajdeme. Automobilka pak tuto stránku věci potrhla ještě zajímavým řešením dveří, kdy na straně řidiče jsou jedny, na straně spolujezdce dvoje dveře. Jak tohle všechno bude fungovat v praxi?

Ještě více jsem ovšem byl zvědavý na jízdní vlastnosti auta. Z úst několika mých kolegů působících v jiných motoristických magazínech jsem až překvapivě často slýchával slova o tom, že tomuhle autu chybí turbo, že je motor slabý a podobná hodnocení. Zatraceně, přece mi neříkejte, že nejsilnější atmosféricky plněná jednotka o velikosti 1,6 litru na trhu si s takhle malým autem nedokáže poradit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Hyundai Veloster dostal originální a velmi atraktivní design, i když ne každému se líbí

Sto čtyřicet koní by teoreticky mělo Velosteru na zábavné svezení stačit a zajímavé chování také kromě kompaktní karoserie slibuje také nízká silueta auta nebo kola umístěna v rozích karoserii s minimálními převisy. Skutečně jsem se nemohl dočkat, až si pěkně v klidu během několika dní všechno důkladně vyzkouším. Realita samozřejmě není černobílá, takže mě některé věci na autě vysloveně nadchly, ale přišlo také jedno velké zklamání.

Design za sto bodů

Už když Hyundai model Veloster představil, už od chvíle, kdy jsem poprvé viděl tento vůz naživo, už od prvních momentů jsem si nemohl pomoci. Veloster se mi po stránce designu strašně moc líbí. Na trhu máme různá a různě tvarovaná auta, ale tohle se nepodobá ničemu. Originální vzhled je dle mého názoru velmi futuristický a vůbec se nedivím tomu, že v rámci faceliftu dostane stejnou tvář také výkonnější a zábavnější Genesis Coupé.

Tajné | Hyundai

Hyundai Genesis Coupe: facelift na další fotografii

Veloster poutá pozornost, až se vám to ani nebude líbit, a to ten náš přijel do redakce ještě v docela normální červené barvě. V nabídce jsou podstatně křiklavější barvy, jako například jedovatá zelená ve stylu Focusu RS. Hyundai použil spoustu linek a mnoho křivek. Určitě se najdou tací, kterým přijde výsledek designově moc složitý. Důležitější ovšem je, že jde o ryze originální a zatím neokoukanou záležitost.

Hyundai designu podřídil také trochu toho uživatelského pohodlí. Stačí si vůz jen letmo prohlédnout a všem musí být jasné, že výhled vzadu nebude nic moc. Masivní zadní sloupky a ještě k tomu rozdělené zadní okno ve výsledku vypadají výborně, ale od řidiče vyžadují zvyk. S tím ovšem musí budoucí majitelé počítat.

Čtyřdveřový hatchback?

Ano, Hyundai Veloster nese karoserii, kterou bychom mohli zařadit do kategorie čtyřdveřových hatchbacků, kdyby taková nějaká kategorie vůbec existovala. Automobilka chtěla nabídnout efektní design třídveřové karoserie, ale zároveň nechtěla zákazníky ochudit o praktičnost pětidveřové verze. Kompromisem tedy jsou čtyři dveře, přičemž na to, abyste odhalili dvojici dveří na pravé straně, se budete muset trochu soustředit. Designéři je totiž schovali velmi šikovně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Čtyři dveře, chytré řešení nebo marketingová záležitost? Složitá otázka, ale Veloster díky pravým zadním dveřím nabídne více praktických dovedností. 

Okamžitě se nabízí otázka, nakolik je tohle řešení použitelné a na kolik jde pouze o marketingový trik nebo o snahu přitáhnout pozornost. Abych pravdu řekl, myslel jsem si, že je to zbytečná záležitost, protože majitel takového automobilu stejně v drtivé většině bude jezdit sám nebo maximálně s jedním spolujezdcem a v těch několika výjimečných případech, kdy bude chtít ještě někdo třetí někam odvézt, tak nastupování přes přední sedačky určitě zvládne. Jenže on to není zas tak úplně špatný nápad.

Ať už je váš názor jakýkoliv, jedno je jisté. Dveře navíc dělají z Velosteru rázem daleko víceúčelovější auto. Nejen, že se zadní cestující nemusí soukat přes sedadlo spolujezdce, ale po sklopení zadního opěradla se ke svému nákladu lépe dostanete. Všechno je takové daleko jednodušší. Veloster díky tomu zvládne i úplně jiné role než pouze úlohu auta pro zábavu nebo na parádu. 

Následující kapitola
Hyundai H 1 2.497
Rok výroby: 2008
Stav: 200 909 km
Cena: 135 000 Kč
Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2008
Stav: 73 355 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai i20 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 112 767 km
Cena: 130 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků