Test Hyundai Tucson: nenápadný snaživec

(test ojetiny) Hyundai včas zachytil trend jménem SUV a udělal „díru do světa” s kompaktním Tucsonem. Ten už pořídíte v bazaru
Seznam kapitol
  1. Důraz na SUV, Solidní práce, V Evropě pouze jako čtyřkolka
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled, Uvnitř
  3. Praktický zavazadelník, Za volantem, Na slinici, A vystupujeme
  4. Okem obchodníka, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Důraz na SUV

Vybírat si dnes v bazarech můžete z řady konkrétních vozů, neboť Tucson zaznamenal na našem trhu ve své době, jež odeznívá mimochodem teprve nyní, velký úspěch. Jihokorejské automobily přitom donedávna plnily na evropských a amerických trzích roli popelek, jež vyhledávali především zákazníci vyžadující hlavně nízkou pořizovací cenu. Vozy to byly vesměs bytelné, ale úroveň jejich techniky, výbavy i zpracování zavedeným automobilkám příliš nekonkurovaly. Situace je nyní jiná a třeba Hyundai řádně „přitlačil na pilu“ v populární třídě SUV, v níž na evropských trzích trvale zvyšuje svůj podíl, vloni představil velký model ix55, krátce nato modernizoval typ Santa Fe a nyní je zde benjamínek v podobě řady ix35, jenž nahrazuje dosavadní Tucson.

Automobilka Hyundai Motor Company v roce 2004 naplánovala ofenzívu na dosud poněkud opomíjený evropský trh (krátce před tím uvedla Getz i facelifty modelů Elantra a Trajet) a představila svůj plán, který na konci letošního roku počítá s pozicí páté největší značky na světě. Od té doby se toho hodně změnilo, ale Hyundai se daří a její SUV na tom mají svůj lví podíl. Tucson se světu představil v Chicagu roku 2004 a jeho evropská premiéra následovala v Ženevě, po modelech Terracan a Santa Fe se stal nejmenším vozem SUV v nabídce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Solidní práce

Svojí povahou Tucson navázal na Snata Fe z roku 2001, oproti němu je sice o 175 mm kratší, ale nabízí vnitřní objem prostoru pro cestující v celkovém objemu 2 905 l, přičemž rozvor náprav je dokonce o 10 mm delší než u Santa Fe. Do sériové výbavy všech vozů se dostaly šesitce airbagů, ABS s protiprokluzovým systémem TCS, kotoučové brzdy na obou nápravách, litá kola či centrální zamykání.

Pod kapotou se objevují celkem tři, vesměs již před tím osvědčené motory. Základní „dvoulitr“ Beta s proměnným časováním ventilů byl v době premiéry Tucsonu znám již z modelů Elantra a Coupe, zatímco zážehový šestiválec Delta s objemem 2,7 l a výkonem 175 koní (129 kW) se uplatnil i v typech Santa Fe, Trajet nebo Sonata. Pro evropský trh bylo zásadním krokem uvedení vznětového čtyřdválcového dvoulitru CRDi se vstřikováním common rail, výkonem 113 koní (83 kW) a točivým momentem 245 Nm při 2 000 ot./min. Je pochopitelné, že na našem trhu s ojetými vozy je „nafťáků“ na výběr nejvíce.

V Evropě pouze jako čtyřkolka

Jak je v této třídě zvykem, Tucson se vyznačuje samonosnou pětidveřovou karoserií, předním zavěšením na vzpěrnách McPherson a zadními víceprvkovými závěsy. Oba slabší motory byly standardně dodávány s pětistupňovými, manuálně řazenými převodovkami, šestiválec byl kombinován se čtyřstupňovým „autmatem“ opatřeným běžným kapalinovým měničem a možností přímého řazení Shiftronic.

V Evropě se Tucson prodával výhradně s trvalým pohonem všech kol 4WD InterActive Torque Management od německé firmy Borg-Warner. Ten za běžných podmínek přenáší plný výkon na kola přední nápravy, při jejich prokluzu je však schopen přeposlat až 50 % výkonu směrem vzad. Při rychlosti do 35 km/h lze skrze tlačítko vlevo od volantu dělení mezi nápravy uzavřít na poměr 50/50 %. Se svornými nápravovými diferenciály nepočítejte, Tucson žádným off-roadem není, o čemž již na první pohled svědčí také dosti nízko uložený kryt pod motorem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Hyundai i30 1.591
Rok výroby: 2012
Stav: 50 235 km
Cena: 195 000 Kč
Hyundai Santa Fe 2.188
Rok výroby: 2009
Stav: 196 979 km
Cena: 173 000 Kč
Hyundai i30 1.582
Rok výroby: 2011
Stav: 84 761 km
Cena: 134 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

dnes | Radek Pecák | 5 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků