Test Hyundai Matrix 1,5 CRDi: lidová alternativa

Mezi novými „íčky“ zůstává v nabídce Hyundai již dlouhá léta rodinný minivan Matrix. Jak se vydařil jeho poslední facelift?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pininfarinovo exteriér
  2. Překvapivě prostorný interiér, Solidní motor pod kapotou
  3. Jízda aneb Dobře maskovaný sportovec, Závěr, Cena
  4. Technické parametry, Kompletní fotogalerie

Hyundai Matrix byl poprvé uveden na trh již v dávném roce 2002 a od té doby prodělal všeho všudy dva malé facelifty, včetně toho aktuálního. To už je samo o sobě kariéra jako hrom a stále to nevypadá, že by se tenhle Korejec chystal do důchodu.

Předpoklady pro úspěch na českém trhu měl Matrix od začátku vysoké. U chalupářů i jiných prakticky smýšlejících zákazníků, kteří se za pár korun rádi dívají na svět z výšky, bodoval především velkou variabilitou vnitřního prostoru a přijatelnými provozními náklady. Z blízké zkušenosti vím, že český zákazník uvyklý z minulosti na dlouhé výrobní cykly modelových řad (či spíše jedné řady) starých škodovek sáhne při volbě, zda-li koupit nový model jiné značky nebo osvědčený typ, raději po vyzkoušeném Matrixu, kterému narozdíl od stodvacítek ve své době nijak zvlášť neujíždí vlak a staronového majitele navíc potěší nějakou tou menší inovací.

Chtělo by se skoro říci, co má k čertu člověk na takovém autě pořád testovat? Každé omlazení s sebou ale zákonitě přináší leckterá zajímavá vylepšení, v našem případě především inovovanou naftovou jedna pětku a novou tvář karoserie. A pak také víte, co se říká - důvěřuj, ale prověřuj.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pininfarinovo dědictví

Máme-li zkoumat důvody úspěchu Matrixu,  nemůžeme začít jinde než-li u jeho zevnějšku. Když se  osvícené korejské hlavy v automobilce Hyundai před lety rozhodli zahájit výrobu malého MPV, dobře už věděli, že sebelepší auto prodává hlavně jeho obal. Nelenili proto a s kufříkem plným wonů (jihokorejská měna pozn.aut.) se vypravili do Itálie za mistrem Pininfarinou, aby pro ně navrhl vůz, který bude lahodit oku evropského zákazníka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Věhlasné designerské studio stvořilo 4 205 mm dlouhé auto s proporcemi typickými pro kompaktní MPV s koly v rozích nadčasové karoserie. V jednoduchosti je krása, a proto zevnějšek neoplývá žádnými rafinovanostmi ani dramatickými křivkami. Nejmarkantnějším poznávacím znamením vozu je spodní hrana zadního okna, která je stejně jako u zadních bočních oken o pár centimetrů výše, než hrana oken v bočních dveřích. Trochu zvláštní, ale proč ne.

Ve vzniklém schodu pod zadními bočními skly se u původní verze vyjímalo Pininfarinovo logo. To však nyní zmizelo neboť na kreslících prknech korejských designerů byla příď vozu přestylizována v duchu ostatních aktuálních modelů značky. Vůz se tak stal opticky robustnějším.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Druhým poznávacím znamením Matrixu bývalo atypické tvarování předních blatníků, kde dva oblouky spojovala v ostrém úhlu přímka. Tento svébytný prvek vzal po aktuálním faceliftu bohužel za své a byl nahrazen standardně tvarovaným blatníkem se silným plastovým lemem plynule navazujícím na přední nárazník.

Trochu neobvyklé je dnes už i umístění zadní mlhovky, která se ortodoxně uhnízdila ve spodní části zadního nárazníku. Pozitivum tohoto řešení je, že mlhovka takto skutečně plní svoji funkci aniž by oslňovala, což se dnes o řešení drtivé většiny jiných vozů nedá říci ani omylem. Omlazený vzhled zapůjčeného exempláře ještě vylepšoval decentní modrý lak Indigo Blue a příplatková čtrnáctipalcová kola z lehké slitiny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Facelift karoserie se nemusí vždy vydařit, stačí vzpomenout diskutabilní přerody poslední Omegy, Megane první generace nebo naší Felicie. To ale není případ Matrixu. Současné zaoblené linie karoserie jen jakoby vyjadřovali umírněné stáří životem ostříleného harcovníka, ale přitom nepopírali svůj urozený italský původ.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Hyundai H 1 2.497
Rok výroby: 2008
Stav: 200 909 km
Cena: 135 000 Kč
Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2008
Stav: 73 355 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai i20 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 112 767 km
Cena: 130 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků