Test Hyundai Matrix 1,5 CRDi: lidová alternativa

Mezi novými „íčky“ zůstává v nabídce Hyundai již dlouhá léta rodinný minivan Matrix. Jak se vydařil jeho poslední facelift?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pininfarinovo exteriér
  2. Překvapivě prostorný interiér, Solidní motor pod kapotou
  3. Jízda aneb Dobře maskovaný sportovec, Závěr, Cena
  4. Technické parametry, Kompletní fotogalerie

Hyundai Matrix byl poprvé uveden na trh již v dávném roce 2002 a od té doby prodělal všeho všudy dva malé facelifty, včetně toho aktuálního. To už je samo o sobě kariéra jako hrom a stále to nevypadá, že by se tenhle Korejec chystal do důchodu.

Předpoklady pro úspěch na českém trhu měl Matrix od začátku vysoké. U chalupářů i jiných prakticky smýšlejících zákazníků, kteří se za pár korun rádi dívají na svět z výšky, bodoval především velkou variabilitou vnitřního prostoru a přijatelnými provozními náklady. Z blízké zkušenosti vím, že český zákazník uvyklý z minulosti na dlouhé výrobní cykly modelových řad (či spíše jedné řady) starých škodovek sáhne při volbě, zda-li koupit nový model jiné značky nebo osvědčený typ, raději po vyzkoušeném Matrixu, kterému narozdíl od stodvacítek ve své době nijak zvlášť neujíždí vlak a staronového majitele navíc potěší nějakou tou menší inovací.

Chtělo by se skoro říci, co má k čertu člověk na takovém autě pořád testovat? Každé omlazení s sebou ale zákonitě přináší leckterá zajímavá vylepšení, v našem případě především inovovanou naftovou jedna pětku a novou tvář karoserie. A pak také víte, co se říká - důvěřuj, ale prověřuj.

Test Hyundai Matrix 15 CRDi 01.jpgTest Hyundai Matrix 15 CRDi 29.jpgTest Hyundai Matrix 15 CRDi 13.jpg

Pininfarinovo dědictví

Máme-li zkoumat důvody úspěchu Matrixu,  nemůžeme začít jinde než-li u jeho zevnějšku. Když se  osvícené korejské hlavy v automobilce Hyundai před lety rozhodli zahájit výrobu malého MPV, dobře už věděli, že sebelepší auto prodává hlavně jeho obal. Nelenili proto a s kufříkem plným wonů (jihokorejská měna pozn.aut.) se vypravili do Itálie za mistrem Pininfarinou, aby pro ně navrhl vůz, který bude lahodit oku evropského zákazníka.

Test Hyundai Matrix 15 CRDi 24.jpgTest Hyundai Matrix 15 CRDi 26.jpg Test Hyundai Matrix 15 CRDi 02.jpg

Věhlasné designerské studio stvořilo 4 205 mm dlouhé auto s proporcemi typickými pro kompaktní MPV s koly v rozích nadčasové karoserie. V jednoduchosti je krása, a proto zevnějšek neoplývá žádnými rafinovanostmi ani dramatickými křivkami. Nejmarkantnějším poznávacím znamením vozu je spodní hrana zadního okna, která je stejně jako u zadních bočních oken o pár centimetrů výše, než hrana oken v bočních dveřích. Trochu zvláštní, ale proč ne.

Ve vzniklém schodu pod zadními bočními skly se u původní verze vyjímalo Pininfarinovo logo. To však nyní zmizelo neboť na kreslících prknech korejských designerů byla příď vozu přestylizována v duchu ostatních aktuálních modelů značky. Vůz se tak stal opticky robustnějším.

Test Hyundai Matrix 15 CRDi 15.jpg Test Hyundai Matrix 15 CRDi 12.jpgTest Hyundai Matrix 15 CRDi 08.jpg

Druhým poznávacím znamením Matrixu bývalo atypické tvarování předních blatníků, kde dva oblouky spojovala v ostrém úhlu přímka. Tento svébytný prvek vzal po aktuálním faceliftu bohužel za své a byl nahrazen standardně tvarovaným blatníkem se silným plastovým lemem plynule navazujícím na přední nárazník.

Trochu neobvyklé je dnes už i umístění zadní mlhovky, která se ortodoxně uhnízdila ve spodní části zadního nárazníku. Pozitivum tohoto řešení je, že mlhovka takto skutečně plní svoji funkci aniž by oslňovala, což se dnes o řešení drtivé většiny jiných vozů nedá říci ani omylem. Omlazený vzhled zapůjčeného exempláře ještě vylepšoval decentní modrý lak Indigo Blue a příplatková čtrnáctipalcová kola z lehké slitiny.

Test Hyundai Matrix 15 CRDi 06.jpgTest Hyundai Matrix 15 CRDi 27.jpgTest Hyundai Matrix 15 CRDi 28.jpg

Facelift karoserie se nemusí vždy vydařit, stačí vzpomenout diskutabilní přerody poslední Omegy, Megane první generace nebo naší Felicie. To ale není případ Matrixu. Současné zaoblené linie karoserie jen jakoby vyjadřovali umírněné stáří životem ostříleného harcovníka, ale přitom nepopírali svůj urozený italský původ.

Test Hyundai Matrix 15 CRDi 17.jpgTest Hyundai Matrix 15 CRDi 19.jpg Test Hyundai Matrix 15 CRDi 20.jpg

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Hyundai ix35 2
Rok výroby: 2010
Stav: 95 200 km
Cena: 240 000 Kč
Hyundai i10 1.1
Rok výroby: 2010
Stav: 96 614 km
Cena: 58 000 Kč
Hyundai Sonata 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 111 443 km
Cena: 60 000 Kč
Připravujeme: Peugeot 308 GTi vs. Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Peugeot 308 GTi vs. Leon Cupra vs. Civic Type R

Mají výkon kolem tří stovek koní, samosvorný diferenciál, pohon předních kol a ambice stát se tím nejlepší v kategorii „horkých hatchbacků“. No tak se podívejme na to, který z nich je nejlepší.

28.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 32 příspěvků
Srovnávací test Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Jen tak pro radost

Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ

Kdyby nám nedošel benzin, jezdíme v Krušných horách ještě teď. Kromě toho, že nás to ohromě baví, se pořád nemůžeme rozhodnout, kdo je z těchto dvou lepší.

26.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 25 příspěvků
Jaguar Project 7: Změřili jsme dynamiku britské bestie (+videa)

Jaguar Project 7 (dynamika)

Dostala se nám unikátní možnost usednout za volant Jaguaru Project 7. Za volant auta, kterého bylo vyrobeno pouze 250 kusů, které má fantastický podvozek a motor o výkonu 575 koní. Jak je rychlý v reálu? A co dokážou jeho obrovské karbon-keramické brzdy? Výsledky měření a videa najdete v tomto článku.

24.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 25 příspěvků