Kapitoly článku:
Lepší než dvoulitr
Se zahájením prodejů modelu Hyundai ix35 vybaveným novým benzinovým motorem si dával výrobce na čas. První zájemci si odvezli svůj vůz osazený touto motorizací zhruba tři čtvrtě roku po té, co si korejský crossover odbyl svou premiéru. Původně slibovaly různé materiály maximální výkon 103 kW, praxe je ale nakonec o něco málo nižší (přesně o 4 kW). To ovšem nic nemění na faktu, že se jedná o nejvýkonnější atmosféricky plněnou jedna-šestku na trhu. Nestačí na něj dokonce ani to, co najdeme pod kapotou ostrého Twinga RS.
Obecně se jedná o moderní čtyřválec řady Gamma vybavený technologií přímého vstřiku paliva. Nejvyššího výkonu 99 kW je dosahováno při 6 300 ot/min a maximum točivého momentu 167 Nm má řidič k dispozici při 4850 ot/min. Motor je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a v tomto případě (stejně jako u základního dieselu) není jiná možnost než pohon pouze přední nápravy. Nejvyšší rychlost je 178 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne během 11,1 s.
Už podle těchto základních informací, jsou patrné dvě věci. Abyste z motoru dostali maximum, bude potřeba ho pořádně vytočit, protože oba vrcholy leží poměrně vysoko. Zadruhé tu je otázka, zda vůbec 135 koní bude na takto velký automobil stačit, i když podle tabulkových údajů není tato verze kdo ví jak těžká. Provozní hmotnost má hodnotu 1380 kg.
Benzinový základ boduje především naprosto precizním odhlučněním. Věřte, že nijak nepřeháním, když tvrdím, že o něm na volnoběh prostě nevíte. Při plynulé jízdě, která mu sedí asi nejvíce, se nijak neprojevuje. Žádné vibrace, žádný hluk. A plynulou jízdou je možné také dosáhnout na rozumnou spotřebu. Přísným dodržováním nápovědy pro okamžik přeřazení jsem se dostal na 6,8 l/100 km. Pravdou ovšem zůstává, že jsem jel v autě sám a že více než cokoliv jiného připomínala má jízda laboratorní eco-run.
Jak už jsem naznačil, maximum tohoto agregátu leží vysoko. Lépe řečeno leží až sportovně vysoko. Na plný plyn reaguje pohonná jednotka konstantním nárůstem výkonu. Někde kolem čtyř tisíc už budete mít pocitově touhu přeřadit na vyšší rychlostní stupeň, ale to se nacházíte kousek za polovinou využitelných otáček a hlavně teprve tady motor výrazně ožívá. Červené pole na otáčkoměru začíná až u hodnoty 6500 ot./min a pustit se můžete dokonce i k sedmi tisícům. Osobně se už velmi těším, až si tuhle pohonnou jednotku vyzkouším v některém z menších modelů značky.
Nespěchat
Abych odpověděl na otázku týkající se poměru výkonu motoru a velikosti auta, musím říci, že odpověď je jasná a naprosto logická. Normální jízda není žádným problémem, což je poznat také na rozumné spotřebě. Ale v režimu plného zatížení jedna-šestce GDI hodně rychle dojde dech. S nemalou porcí kilogramů si sice nakonec poradí, ale nebude to zadarmo. Motor budete muset točit a díky tomu stoupne spotřeba (na devět a více litrů).
Celkově musím konstatovat, že se nový základní motor opravdu povedl. Svým výkonem se vyrovná starším dvoulitrům a ve výsledku nakonec mnoho neztrácí ani na dvoulitr, který najdeme v aktuální nabídce, byť ten je silnější o 28 koní a dokáže vyprodukovat o 27 newton metrů vyšší točivý moment. Spotřeba je hodně závislá na stylu jízdy, ale vzhledem k pořizovací ceně a k cenovým odstupům dalších motorizací se zdá být agregát 1.6 GDI dobrou volbou.
Hyundai ix35 je čistě silničním automobilem. I když některé v nabídce vyšší verze by snad i mohly mít nějaké ty ambice alespoň na rozblácené polní cesty, základní provedení s pohonem jedné nápravy se dostane do úzkých už při sebemenším náledí. Podvozek je naladěn spíše na pohodlí cestujících a výsledek plně odpovídá schopnostem motoru. Ideální tedy je plynulá a klidná jízda. Své k tomu řeknou také relativně malé šestnáctipalcové disky. Sice nevypadají tak efektně jako osmnáctky, které využívá nejvyšší výbava Premium 4x4, ale díky vyšším pneumatikám posádka tolik netrpí na sebemenší ostré nerovnosti.
V zatáčkách se automobil chová obstojně. I přes své rozměry a vyšší stavbu karoserie se výrazně nenaklání. Technikům se zkrátka povedlo podvozek naladit tak, že vytváří ideální kompromis. Daleko větší překážkou na okresních komunikacích je z pohledu řidiče přeposilované řízení. Účinek posilovače je asi tak podobně přehnaný, jako tomu je v případě automobilů značky Citroën. Nicméně dá se na to zvyknout.
Naopak vyzdvihnout musím manuální šestistupňovou převodovku. Její chod je totiž přesný. Celkově jsou převody s výjimkou šestky kratší. Jsou tedy sladěny s charakterem motoru, který má rád vyšší otáčky. Na dálnicích díky nataženému šestému rychlostnímu stupni se při rychlosti 130 km/h stále budete držet pod hranicí 4 000 ot./min. Spotřeba ale v takovém jízdním režimu atakuje devítku.
Základ stačí
Hyundai ix35 osazený motorem 1,6 GDI je určený především pro méně náročné zákazníky. V základní výbavě Classic 4x2 si tento vůz můžete pořídit už od 409 990 Kč. Testovaná druhá úroveň Style 4x2 je dražší o 65 000 Kč. Zde je zajímavé porovnat příplatky za ostatní motorizace. Silnější dvoulitr je draží 50 000 Kč (u výbavy Classic 4x2), respektive o 40 000 Kč v případě Style 4x2. Ano, na silnici je svižnější, ale rozdíl není zdaleka tak výrazný, aby mě přesvědčil k danému příplatku a k vyšším provozním nákladům.
Odstup základní jedna-šestky od další novinky 1,7 CRDi je ještě vyšší. Za naftu si připlatíte 90 000 Kč, respektive 80 000 Kč ve výbavě Style 4x2. Zde je dobré si rozmyslet, kolik a kde s automobilem najezdíte. Malý naftový motor si řekne v průměru o dva litry méně než testovaný benzín. Když to zjednoduším a budu počítat s cenou 32 Kč za litr benzinu i nafty (protože se ceny dle místa nákupu výrazně liší), vrátí se mi příplatek za úspornější motor až po ujetí více než 100 000 kilometrů.
Hyundai ix35 1,6 GDI tak spolehlivě splní úlohu relativně dostupného crossoveru, se kterým bude jeho majitel denně popojíždět sám do práce a občas vyrazí s rodinou na delší cestu. Na takový režim používání je jedna-šestka vzhledem ke své pořizovací ceně naprosto dostatečná.