Test Hyundai i30 CRDi: dobrý, nebo jen levný?

Hyundai i30 aktuálně boduje v tabulkách prodejnosti téměř po celé Evropě. Vděčí za to pořád korejské láci, nebo svým kvalitám?
Seznam kapitol
  1. Úvod, I have a dream, Revoluce v interiéru
  2. Naftou kupředu, Lepší, než jsme čekali, Francouzská delikatesa
  3. Naměřená dynamika, Závěr, Cena, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

K předním korejským automobilkám dlouhodobě patřily Daewoo a Hyundai. Ten první projel svou příležitost investičním propojením s Američany, kteří jej relativně nedávno odkoupili a přejmenovali. Ten druhý naopak stoupá stále vzhůru a pohltil i toho třetího v řadě, Kiu. A tak Kia Cee´d, sympatický Korejec ze Slovenska, dostal sourozence - Hyundai i30. Jaký je s turbodieselem 1,6 CRDi?

hyundai_i30test1/P1770512.JPGhyundai_i30test1/P1770516.JPGhyundai_i30test1/P1770524.JPG

I have a dream

Zbožňovaný šéf koncernu Hyundai a legendární černošský aktivista Martin Luther King mají jistě pramálo společného, ale oba snili sen, který se naplnil. King o rovnosti lidí a šéf Hyundaie o etablování Hyundaie mezi automobilovou elitu celosvětově. První zemřel a druhý si své dílo užívá ve víceméně reprezentativní funkci v čele korejského čebolu.

hyundai_i30test1/P1770518.JPG hyundai_i30test1/P1770521.JPGhyundai_i30test1/P1770522.JPG

Od spojení s Kiou se jejich technické zázemí navzájem prolíná a dokonce si půjčují modely, tedy spíše Hyundai půjčuje slabší Kie. A tak dnes málokdo ví, že Kia Sorento měla být původně terénním Hyundaiem. Také v nižší střední třídě dostal přednost slabší bratříček Kia a přišel se svým na Slovensku vyráběným Cee´dem dříve než Hyundai s i30.

hyundai_i30test1/P1770529.JPGhyundai_i30test1/P1770530.JPGhyundai_i30test1/P1770536.JPG

Na designéry korejského obra čekala veskrze nevděčná práce odlišit za minimálních vývojových nákladů i30 od Cee´du. Pomohla inspirace v podobě BMW jedničkové řady a Hondy Civic Sedan. Zatímco BMW darovalo zadní partie vozu, Honda sloužila jako předloha pro příď vozu. Že by podobnost čistě náhodná?

Vzniklý celek je trochu méně harmonický než Cee´d, ale zato je dravější. Zatímco Cee´d uchvátí spíše „konzervy“, i30 sází na mladé dynamicky založené řidiče. Osobně mi také více imponuje Hyundai než Kia.

hyundai_i30test1/P1770585.JPGhyundai_i30test1/P1770588.JPGhyundai_i30test1/P1770593.JPG

Příď s tlamičkou v předním nárazníku, mandlovými světlomety a subtilním grilem chladiče působí tak dynamicky, že kdybychom vyměnili logo masky (no, vlastně by stačilo to Háčko trochu narovnat...), možná bych Hyundai prodal coby Hondu. Pěkným detailem předních světlometů s čirou optikou je modrá korona kolem potkávacích světel. Nechybí vám nic? Tak dobrá, přidáme ještě výrazný prolis přední kapoty připomínající Peugeot 307 a už jsme kompletní.

hyundai_i30test1/P1770570.JPGhyundai_i30test1/P1770574.JPGhyundai_i30test1/P1770584.JPG

Pohled zboku na postupně se zvedající spodní linkou bočního prosklení prozrazuje sázku na osvědčené rysy. Zvedat spodní linku bočního prosklení vždy znamená vyvolat emoce u sportovně založených řidičů. Masivní spodní část odlehčuje zalomená horní část kabiny, která vtipně skrývá buclatost korejského sprintera.

hyundai_i30test1/P1770545.JPGhyundai_i30test1/P1770548.JPG

Pěkné a vyrovnané křivky doplňují parádní šestnáctipalcová hliníková kola s pneumatikami o rozměrech 205/55. Hyundai na nich sedí příznačně dobře a na německých dálnicích mu přidávají na stabilitě.

Když se chystám popisovat záď, vybavím si asi pohledy marketingových specialistů Hyundaie na můj test. Kdo ví, zda mi odpustí otevřený popis designerské inspirace u modelu i30.

hyundai_i30test1/P1770555.JPG hyundai_i30test1/P1770552.JPGhyundai_i30test1/P1770554.JPG

Záď zkrátka jako by vypadla z oka hatchbacku BMW řady 1. Tvary nejsou zcela shodné, ale základní pojetí se neliší a z dálky si oba vozy snadno spletete. Čistě z filosofického hlediska by měli být Evropané hrdí, že se Korejci učí na jejich designu. Až se Hyundai podaří stát se celosvětovou trojkou, možná sám začne určovat design automobilů.

Celkově působí nový i30 ohromně sympaticky. Zatímco jeho předchůdce Elantra byl tak trochu ošklivé káčátko, nový korejský bojovník má charisma i styl a kombinace evropských tvarů je harmonická, jakkoli je trochu neoriginální. Můžeme tedy Hyundai zatleskat za dobrou práci jeho designérů.

Revoluce v interiéru

Neočekávejte korejskou bonanzu v podobě tvrdých plastů a tvarů jako vystřižených ze slunných osmdesátých let, kdy ještě motoristé nevěděli, co je to katalyzátor a zač je toho litr benzinu či nafty. Tentokrát nic takového, Hyundai přináší kvalitní plast, dobrou ergonomii a především pohodu na palubě. A opravdu lze jen chválit.

 hyundai_i30test1/P1770718.JPGhyundai_i30test1/P1770719.JPG

Materiály jsou přirozeně shodné s Kiou Cee´d, zbývá tedy rozdílné tvarování palubní desky. Použité plasty jsou počertu kvalitní, vynikne to paradoxně ve srovnání s mnohými evropskými konkurenty.

hyundai_i30test1/P1770734.JPGhyundai_i30test1/P1770735.JPGhyundai_i30test1/P1770745.JPG

Ergonomie palubní desky je evropská, i když tvary jsou stále orientální a daleko nejvíc nám připomínají modely značky Toyota. Modré podsvícení displejů chladí vášně dříve, než se s autem rozjedete. Středový panel nese ovládání audiosoustavy a automatické klimatizace. Středový tunel s odkládacími prostory je zakončen středovou loketní opěrkou. Tedy vše, co najdete i u všech ostatních konkurentů. Prostornost i30 je přitom excelentní i pro dvoumetrové dlouhány.

hyundai_i30test1/P1770703.JPGhyundai_i30test1/P1770704.JPGhyundai_i30test1/P1770705.JPG

Pohodlná látková sedadla mají náznak bočního vedení a bederní páteř neunaví ani na delších cestách. Zato krční páteř ještě stále nedostala dost pohodlnou hlavovou opěrku. S politováním vám musíme oznámit, že tímto nedostatkem trpí v nižší střední třídě devadesát procent modelů. Chcete-li dokonalé sezení, budete si muset počkat na malý Saab a připlatit k ceně Hyundaie půlmilion. Anebo počkat, jestli přijde Hyundai s anatomickýcmi sedadly podobně jako u sportovního modelu Coupé, kde jsme neměli výhrady.

hyundai_i30test1/P1770636.JPGhyundai_i30test1/P1770637.JPGhyundai_i30test1/P1770642.JPG

Na zadních sedadlech jsme zkušebně posadili objemné figuranty, ale pro jejich odpor k věčnému zvěčnění jejich stodvacetikilových těl vám je nemůžeme naservírovat v nejbulvárnější podobě a naživo. Přijměte proto naše vyprávění. Hyundai i30 nabízí nejen vpředu, ale i vzadu tolik místa, kolik vozy vyšší střední třídy před deseti lety. Může za to vysoká stavba karosérie a velkorysý prostor pro nohy v oblasti kolen a nártů. Až si vzpomenete na svou Octavii první generaci, budete se divit, jak jste se mohli někdy chlubit její prostorností. Zkrátka časy se mění a s nimi rozměry automobilů.

hyundai_i30test1/P1770657.JPGhyundai_i30test1/P1770664.JPGhyundai_i30test1/P1770675.JPG

Zavazadlový prostor nabízí 340 litrů, po sklopení zadních sedadel celých 1 300 litrů. Páté dveře se vyklápějí vysoko, zavazadelník je dobře obestavěný a má jen minimum hluchých míst. Hyundai i30 nabízí naprosto shodnou variabilitu jako jeho sourozenec Kia Cee´d a patří tak k lídrům mezi vozy nižší střední třídy.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Hyundai i30 1.4
Rok výroby: 2008
Stav: 112 580 km
Cena: 110 000 Kč
Hyundai Tucson 2
Rok výroby: 2006
Stav: 102 369 km
Cena: 125 000 Kč
Hyundai i30 1.6
Rok výroby: 2008
Stav: 181 425 km
Cena: 94 999 Kč