51
Fotogalerie

Test Honda Insight: hybrid pro každého?

Kapitoly článku:


Honda jak se patří, není ani těžká

Od podvozku hybridního automobilu jsem nečekal žádné zázraky, ale chování na silnici mě mile překvapilo. Vzhledem k původnímu záměru stavby kompaktního automobilu, jsou podvozkové skupiny do značné míry převzaty z nové generace modelu Jazz a to včetně brzd a řízení. Rozdíl je v rozvoru náprav, který  je o 50 mm delší než u Jazzu, zajímavostí je zkrutný nosník ve tvaru písmene H na zadní nápravě.

Odpružení má kupodivu relativně tvrdší charakteristiku hodnou sportovnějšího modelu, schopnost „žehlit“ nerovnosti je ale přitom na slušné úrovni k čemuž přispívala i rozumná šestnáctipalcová kola. Cesty s dobrým povrchem vozu samozřejmě svědčily mnohem víc a mohl naplno předvést jisté schopnosti při průjezdech zatáček různých poloměrů, jak se na pořádnou Hondu sluší. O vyspělosti konstrukce a příkladném naladění svědčí i fakt, že stabilizační systém téměř nepřišel ke slovu a to ani za zhoršených trakčních podmínek. Pravdou, je že k bohorovnému klidu elektronického pomocníka značně přispěla kultivovaná hybridní jednotka ve spojení s bezestupňovým převodovým ústrojím. Stabilizaci lze z činnosti manuálně i zcela vyřadit. Beztak slušné sportovní zážitky při řezání zákrut by ještě více zpřesnilo méně servilní řízení, které je ale vcelku přesné a to i přes menší strmost. Kotoučové brzdy na všech kolech s kombinací ABS, EBD a brzdového asistenta zastavovali jen 1 201 kg vážící hybrid vždy s naprostým přehledem.

Test Honda Insight 14.jpg Test Honda Insight 15.jpg Test Honda Insight 16.jpg

Vyděržaj, pijaněr!

Z filmu Pelíšky jsem si vypůjčil provařenou formulku, která asi nejlépe charakterizuje můj pocit ze sympatického pokusu Hondy o všelidový hybridní automobil a současně i poselství japonským vývojářům. Asi nemá cenu zastírat, že koupě hybridního automobilu je v lepším případě především vyjádřením životního postoje spojeného s touhou zlepšit stav něčeho, co si budoucí generace lidského i jiného pokolení za peníze nekoupí, v horším vyjádření snahy být „in“ za jakoukoli cenu.

Vedle toho ale nelze přehlédnout skutečně reálné přiblížení Insightu nárokům zákazníků na běžný spotřební kompakt, ať už se to týká vnitřního prostoru, jízdních vlastností nebo designu karoserie. Kardinální otázkou je pochopitelně ekonomika provozu. Ta se za současného stavu věcí (rozumějte vyspělosti systému IMA) může plus minus poměřovat s podobně výkonnými diesely, oproti kterým je tento hybrid handicapován menší pružností danou především bezestupňovým automatem, výhodný je naopak kultivovanějším projevem a menším zdvihovým objemem motoru, řadícím Hondu do skupiny s příznivou cenou povinného ručení. Zvláštní  pochvalu zasluhuje naladění podvozku a vysoká úroveň zpracování interiéru.

Podtrženo sečteno, Insight představuje velmi významný příspěvek Hondy k masovému rozšíření hybridní technologie, který má po překonání vrozené nedůvěry publika reálnou šanci stát se smysluplnou alternativou konvenčních automobilů nižší střední třídy - i tak zajímavá základní cena 519 000,- Kč v budoucnu jistě vykáže další pokles. Je samozřejmě záhodno, aby se výrobci dařilo dále stlačovat výrobní i provozní náklady, a to ve všech smyslech těchto slov, neboť - co si budeme povídat - jen skutečně efektivní technologie má šanci na trhu dlouhodobě přežít.

Cena v základním provedení (Insight 1,3 S): 519 000 Kč
Cena v testovaném provedení (Insight 1,3 Elegance): 579 000 Kč

Test Honda Insight 19.jpg Test Honda Insight 20.jpg Test Honda Insight 17.jpg

Technické parametry

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

  • Řadový, kapalinou chlazený zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč před přední nápravou
  • Objem: 1 339 ccm
  • Největší výkon: 65 kW (88 k) při 5 800 ot./min
  • Největší točivý moment: 121 Nm při 4 500 ot./min
  • Palivo: Natural 95
  • Stejnosměrný bezkartáčový elektromotor
  • Největší výkon: 10 kW (14 k) při 1 500 ot./min
  • Největší točivý moment: 92 Nm při 1 000 ot./min

Přenos výkonu

  • Bezestupňová převodovka (CVT)
  • Pohon předních kol

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 182 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,5 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km):
    • Město: 4,6
    • Mimo město: 4,2
    • Kombinovaná: 4,4
  • Objem palivové nádrže: 40 l

Podvozek

  • Zavěšení předních kol: zavěšení typu McPherson
  • Zavěšení zadních kol: podélná ramena, torzní příčka

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1 276 kg
  • Užitečná hmotnost: 374 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4 395 mm
  • Šířka: 1 695 mm
  • Výška: 1 425 mm
  • Rozvor náprav: 2 545 mm

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 408 l
Objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel: - l

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud